Gå til innhold

lærer de ikke alfabetet lenger?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• org

7

• Lillemus

6

• Mrs. Wallace

2

• Caloni Makaroni

2

Mest aktive i denne tråden

Guttungen går i første klasse og de lærer ikke å skrive og lese bokstavene i alfabetisk rekkefølge, nei.

Det er i grunn ganske greit, for det er f.eks ikke "c" de har mest behov for når de skal sette sammen de enkle, første ordene. :o)

Men samtidig har de lært alfabetsangen, så guttungen vet utmerket godt hvordan alfabetet lyder.

*Hehe* Nå skjønner jeg hva dere begge to mener. Du mener at man ikke trenger å _lære_ bokstavene i alfabetisk rekkefølge, mens Org mener at man må kunne alfabetet for lettere å finne frem i f.eks. telefonkatalogen. :o) Og dere har helt rett begge to.

Å, NÅ skjønte jeg det!

Førsteklassingen vår lærer no alfabetet. Dei begynte å lære alfabet-songen aller første skoledagen. Eg syns det er bra.

Det er innmari upraktisk å IKKJE kunne alfabetet på rams (oppslagsverk, katalogisering osv) så det bør dei ikkje slutte med - sjølv om ein no ikkje treng å bla gjennom telefonkatalogen alfabetisk like ofte som ein måtte før internett si tid ;-)

Annonse

Førsteklassingen vår lærer no alfabetet. Dei begynte å lære alfabet-songen aller første skoledagen. Eg syns det er bra.

Det er innmari upraktisk å IKKJE kunne alfabetet på rams (oppslagsverk, katalogisering osv) så det bør dei ikkje slutte med - sjølv om ein no ikkje treng å bla gjennom telefonkatalogen alfabetisk like ofte som ein måtte før internett si tid ;-)

Nei, det kan du si. Da vi fikk telefonkatalog sist gang, kastet vi den gamle med plasten på....

4 åringen min kan alfabetet. OG de andre lærte vel også det .før de begynte på skolen, men de lærer å ramse opp alfabetet og 10 åringe har alfabetøvelser på skolen.

HAr elever på vidergående som sliter med alfabetet...det er trist.

Gjest Elextra

*Hehe* Nå skjønner jeg hva dere begge to mener. Du mener at man ikke trenger å _lære_ bokstavene i alfabetisk rekkefølge, mens Org mener at man må kunne alfabetet for lettere å finne frem i f.eks. telefonkatalogen. :o) Og dere har helt rett begge to.

Det var vel ganske innlysende :D

De lærer vel de bokstavene som uttales som bokstaven (det finnes et begrep for dette, men jeg husker det ikke).

Dvs at I er enklere å lære fordi den alltid (?) uttales som i (f.eks is, iglo osv), men O er en "vanskeligere" bokstav fordi den noen ganger uttales O andre ganger f.eks Å (hopp, og osv).

I tillegg uttales konsonantene i alfabetet med vokaler, eks H = hå, G = ge osv. Kanskje det har en sammenheng med dette også?

Og så tas det hensyn til at de første bokstavene skal være bokstaver som rask kan danne ord: is, eli

Det finnes jo lesehefter (f.eks Leseverkstedet) som får til fortellinger med bare noen få bokstaver.

Litt om Leseverkstedet:

Leseverkstedet er et undervisningsopplegg for den første leseopplæringen. Leseboka er basert på lyderingsmetoden kombinert med andre metoder og bygger på prinsippet om en systematisk leseinnlæring. Små og store bokstaver innføres samtidig og brukes slik de forekommer i vanlig tekst. Lesebroa gir ekstra lesetrening med enkel tekst og er en overgangsbok som dekker gapet mellom den første leseopplæringen og de mer avanserte leseverkene for 3. klasse. De 18 småbøkene i kassett er differensiert i tre vanskegrader og gir et mangfold av leseerfaring og leseopplevelse.

Ja, alfabetet kommer godt med i andre sammenhenger enn oppslag i en telefonkatalog.

Tenk bare på stikkordsregister i bøker for eksempel.

Caloni Makaroni

Jeg kunne å lese da jeg begynte på skolen for 30 år siden da, men jeg husker enda rekkefølgen på de første bokstavene som ble gjennomgått(bokstavene hang i den rekkefølgen over tavla så jeg så dem der hele skoleåret) og det var I-S-O-L-A-F-E-M-R-U-Å-V...

Så ikke akkurat alfabetrekkefølge den gangen heller nei.

Men da og også nå læres alfabetet seinere. I hvertfall lærer jeg mine elever det. ;-)Alfabetet er praktisk å kunne.

Vi hadde L-E-S-O-M-A-J, mener jeg. I alle fall de fire første. Husker jeg var mektig irritert over at vi ikke kunne starte på A :P

Annonse

Gjest Lærer i 1. klasse

Joda, de lærer alfabetet ;-)

Men rekkefølgen er, ved innlæringen, oftet bygget opp omkring hvilke bostaver som raskt danner lydrette ord. De første bokstavene er derfor ofte S, I, L, O, R, E, M.

Alfabetsangen hører også med og alfabetisk rekkefølge er fremdeles viktig.

Det meste er som før, men enkelte lærere velger en metode hvor elevene lærer utseendet av enkle små ord og lærer å skrive setninger før de lærer hva hver enkelt bokstav heter og hvordan den uttales. EN blanding av disse metodene er også vanlig.

De fleste barn lærer å lese uansett hvilken metode som brukes, så det er ikke nødvendigvis en metode som er bedre enn de andre.

Gjest noen som vet dette?

Hvorfor skulle man lære bokstavene i alfabetisk rekkefølge? Det gjorde ikke vi da jeg gikk i småskolen for 30 år siden, og det ville forundret meg om de gjorde det i dag.

Det betyr ikke at vi ikke lærte alfabetet, det lærer man på andre måter.

Jeg var mest opptatt av om de lærte alfabetet overhodet. Hadde syntes det var litt spesielt hvis de bortprioriterte å lære det. Samme for meg når de lærer det -bare de lærer det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...