Gå til innhold

Gulping (ikke babyer)

Anbefalte innlegg

Jenta mi på 5 år gulper mye - mange ganger om dagen, og i perioder går det omtrent i ett. Dette fører til ekstremt dårlig lukt fra munnen hennes, og er ikke noe greit (oppgulpete pølser med sprø løk er det verste).

Hvor hun har det fra, er enkelt å svare på - MEG. Jeg har i mange mange år vært plaget av det samme, og hadde gastroskopi en gang på ungdomsskolen for å sjekke magesekken og lukkemuskelene mellom magesekk og spiserør. Den var slapp, og derfor gulpet jeg.

Etter jeg ble voksen, ble jeg klar over at dette delvis kan begrenses, ved at jeg bevisst stopper gulpingen i det det kommer, altså at det ikke kommer helt opp. Tror det var i den tiden da jeg fikk meg kjæreste at jeg ble bevisst på dette, og hindre dårlig lukt og smak i munnen.....

Har en gang lest at dette kan være en form for spiseforstyrrelse - de kalte det rett og slett drøvtygging :-P

Sannsynligvis har jenta mi noe liknende. Aner ikke når det begynte med meg. Men hva skal jeg gjøre i forhold til jenta mi? Kan en lege gjøre noe? Det er tydeligvis vanskelig for henne å stoppe det, slik jeg (som regel kan) - og dermed lukter hun vondt, og går stadig rundt og drøvtygger.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257404-gulping-ikke-babyer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres jo ut som hun er et refluks-barn. Jeg ville fått dette sjekket hos lege hvis jeg var dere. Det kan skade spiserøret når hun stadig får mageinnhold opp der.

Ja, kanskje det?

Da hun var babym gulpet hun til hun var ca 8 mnd. Så var det rolig en stund, men i 4 årsalderen begynte det igjen, og i høst har det vært ille.

Trodde vel egentlig at refluksbarn gulpet i ett uten opphold?

ISBE!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257404-gulping-ikke-babyer/#findComment-2046570
Del på andre sider

Refluks?

Sønnen min på 6 år har det. Han var på sykehus og fikk tatt en 24 timers PH måling som viste at han hadde det.Ble da satt på Losec tbl i 3 mnd.

Dette var ifjor. Nå er han begynnt å gulpe igjen. Har ikke vært hos legen, gir han Losec nå.

Skal bestille time til han, men akkurat nå er det så mye stress med de to minste...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257404-gulping-ikke-babyer/#findComment-2046740
Del på andre sider

Refluks?

Sønnen min på 6 år har det. Han var på sykehus og fikk tatt en 24 timers PH måling som viste at han hadde det.Ble da satt på Losec tbl i 3 mnd.

Dette var ifjor. Nå er han begynnt å gulpe igjen. Har ikke vært hos legen, gir han Losec nå.

Skal bestille time til han, men akkurat nå er det så mye stress med de to minste...

Hva sier de om dette fremover da? Vil han vokse det av seg? Vurderers operasjon?

Det er jo ikke noe en er syk av , men hvis gulpingen er så ofte som den er hos jenta mi nå for tiden, så vil jeg tro at andre skygger unna litt, for ikke å lukte ånden hennes.... Fælt å si det, men.... Og hun har en del andre ting å jobbe med sosialt, så jeg ønsker ikke at dette skal komme i tillegg!

Det han får, er det pH-senkende? Noe som tas daglig? Hvor lenge skal han ta det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257404-gulping-ikke-babyer/#findComment-2046842
Del på andre sider

Annonse

Hva sier de om dette fremover da? Vil han vokse det av seg? Vurderers operasjon?

Det er jo ikke noe en er syk av , men hvis gulpingen er så ofte som den er hos jenta mi nå for tiden, så vil jeg tro at andre skygger unna litt, for ikke å lukte ånden hennes.... Fælt å si det, men.... Og hun har en del andre ting å jobbe med sosialt, så jeg ønsker ikke at dette skal komme i tillegg!

Det han får, er det pH-senkende? Noe som tas daglig? Hvor lenge skal han ta det?

Losec fungerer visstnok sånn at den er demper magesyren.

Jeg vet ikke hva som blir gjort fremover. Har jo enda ikke bestilt time hos lege.

Da han var på sykehuset (i Tromsø) var de i utgangspunktet ikke så ivrige på operasjon. De mente at for mange ville det hjelpe godt med medikamentell behandling.

Samboeren min ble operert for refluks for 3 år siden. De sa da at opr kunne vare i ca 10 år. Og at det da ikke ville være mulig å opr flere ganger. Vel, det er nå somsagt bare 3 år siden, og han går igjen på tbl. Så "lenge" hjalt opr. Trasige greier.

Hvordan er det med tennene hennes? Min gutt har hatt flere hull. Han har svak emalje. Dette tror jeg skyldes den enige gulpinga. Syren tærer jo på tennene...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257404-gulping-ikke-babyer/#findComment-2046925
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som blir gjort fremover. Har jo enda ikke bestilt time hos lege.

Da han var på sykehuset (i Tromsø) var de i utgangspunktet ikke så ivrige på operasjon. De mente at for mange ville det hjelpe godt med medikamentell behandling.

Samboeren min ble operert for refluks for 3 år siden. De sa da at opr kunne vare i ca 10 år. Og at det da ikke ville være mulig å opr flere ganger. Vel, det er nå somsagt bare 3 år siden, og han går igjen på tbl. Så "lenge" hjalt opr. Trasige greier.

Hvordan er det med tennene hennes? Min gutt har hatt flere hull. Han har svak emalje. Dette tror jeg skyldes den enige gulpinga. Syren tærer jo på tennene...

Han tar en tbl daglig. 20 mg om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257404-gulping-ikke-babyer/#findComment-2046934
Del på andre sider

Takk for info. Hun har ikke hatt hull i tennene ennå... Kjedelig om det blir til det...

SÅ dumt at ikke virkningen av operasjonen varte lenger for samboeren din! Husker de snakket litt om operasjon da jeg hadde den gastroskopien for lenge siden (20 år siden kanskje?) - men de anbefalte det vel ikke da på meg.

Jeg har vel lært meg å leve med det, og anser det delvis som litt psykisk, i og med at jeg ofte "kan velge" om jeg slipper det opp i munnen eller ikke... Høres helt sprøtt ut, men slik er det faktisk for meg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257404-gulping-ikke-babyer/#findComment-2046965
Del på andre sider

Høres ut som hun har slapp lukkemuskel ja, reflux som det kalles. Dette vet jeg kan rettes på ved et enkelt inngrep hos små unger, de fortalte meg det da de trodde gutten min hadde en del søvnapne og "gulping" i tida fra han var nyfødt og frem til toårsalderen. Han vokste det av seg heldigvis.

Jeg ville tatt med jenta til legen, for å få henne utredet. Det er jo ikke noe særlig om hun etter hvert begynner å få kommentarer fra vennene sine om at hun lukter stygt, om det er et problem som er lett å rette på...

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257404-gulping-ikke-babyer/#findComment-2048715
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er annet å gjøre med det enn operasjon, som slett ikke behøver å bli vellykket. Syrenøytraliserende kan være aktuelt dersom det skader spiserøret.

De daglige tingene som å ikke spise seg sprengmett og ikke for voldsom aktivitet rett etter måltid ved du vel alt om.

Det kan være greit å få henne undersøkt av lege, men mest sannsynlig vil det ikke få noen behandlingsmessige konsekvenser. Vil tenkt meg om før jeg pleget henne med en gastroskopi.

Tror du du kan lære henne dine teknikker på å stoppe gulpingen. (På en slik måte at hun ikke føler seg kritisert.) Ellers er det jo viktig at hun skyller munn, gurgler og kanskje drikker litt for hver gang hun gulper. Også av hensyn til tennene. Har hun en vannflaske i nærheten, er det lett å gjennomføre.

Iblant kan det hjelpe å drikke litt vann om man kjenner at det kommer snart. Men det kommer jo an på hvor brått det kommer.

Håper det blir bedre etter hvert.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257404-gulping-ikke-babyer/#findComment-2050094
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er annet å gjøre med det enn operasjon, som slett ikke behøver å bli vellykket. Syrenøytraliserende kan være aktuelt dersom det skader spiserøret.

De daglige tingene som å ikke spise seg sprengmett og ikke for voldsom aktivitet rett etter måltid ved du vel alt om.

Det kan være greit å få henne undersøkt av lege, men mest sannsynlig vil det ikke få noen behandlingsmessige konsekvenser. Vil tenkt meg om før jeg pleget henne med en gastroskopi.

Tror du du kan lære henne dine teknikker på å stoppe gulpingen. (På en slik måte at hun ikke føler seg kritisert.) Ellers er det jo viktig at hun skyller munn, gurgler og kanskje drikker litt for hver gang hun gulper. Også av hensyn til tennene. Har hun en vannflaske i nærheten, er det lett å gjennomføre.

Iblant kan det hjelpe å drikke litt vann om man kjenner at det kommer snart. Men det kommer jo an på hvor brått det kommer.

Håper det blir bedre etter hvert.

mvh

Takk for innspill. Ja, det med drikkingen skal jeg prøve. Hun føler selv ofte også trang til å drikke når hun gulper, så det går nok greit. Ellers pusser vi gjerne tennene etter gulping hvis det passer.

Hun er nok litt for liten til å klare å stoppe det før det når opp i munnen, men etterhvert vil hun kanskje gjøre det. Jeg merker på meg sev at jeg gjerne kan la det passere (komme opp) hvis jeg sitter alene, slik at ikke andre merker det - så for min del så kan det styres.

Har i utgangspunktet ikke lyst hun skal operereres. tenker jeg bestiller en legetime like over nyttår, så får vi se hva legen sier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257404-gulping-ikke-babyer/#findComment-2050207
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...