Gå til innhold

Må man ha forrett til bryllupsmiddagen?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i mange bryllup, men kan ikke huske jeg noen gang har fått servert hovedretten to ganger. Det gjorde man vel mer i gamle dager?

I bryllupet vårt hadde vi fem retters middag og det var ikke i tankene våre å servere hovedretten to ganger (hadde det neppe vært med tre retter heller).

Jeg har vært i -mange- bryllup og har aldri opplevd å ikke få hovedretten servert to ganger. Selv i bryllupene med 5-7 retter.

Fortsetter under...

Forret ville jeg nok regnet med i et bryllup. Selv om det kanskje er lite kreative retter dere kan velge mellom, betyr ikke at en god gammel type ikke er velsmakende og vil bli godt mottatt.

To serveringer av hovedrett syns jeg rett og slett bare er bortkastet. Det går evindelig mye mer tid i spising og stillesitting. Middagen bruker å være mer enn lang nok uansett.Vi hadde kun en servering og opplyste gjestene om det, tror neppe noen gikk sultne fra bordet.

Gjest Mat før og etter talene

Man sitter ganske lenge til bords for å komme igjennom programmet / talene i et bryllup (med mindre dere skal gjøre noe annet / utradisjonelt), derfor kan det være greit med forrett også, slik at man kan holde i hvertfall brudgommens tale før hovedretten.

Det behøver ikke å være noe stort, en god skinke (Parma, feks) og en honningmelonbit, eller et stykke gravet / røket laks på en toast, noe man kan få et glass hvitvin til og skåle med.

Annonse

Du har sikkert rett m.h.p. to serveringer.

Men vær klar over at fem retter ikke nødvendigvis er totalt mer mat enn tre retter. Størrelsen på rettene er gjerne tilpasset antallet retter. En fem retters middag er nok totalt langt mindre mat enn en treretters med servering av hovedrett to ganger.

Har du f.eks. vært på restaurant og spist 7 retter elle enda fler? Det har jeg, og det hadde jeg neppe klart å få ned om mengden mat skulle være mer enn dobbel av en vanlig treretters middag :-). Det fine med mange retter er jo ikke at man får så mye mat, men at man får variasjon.

Ja, jeg har opptil flere ganger spist både 5 og 7 retters.

Men det var ikke akkurat mengden mat jeg tenkte på når jeg skrev at det var unødig å servere hovedretten 2 ganger i en 5 retters middag.

Tenkte heller på det tidsmessige, og at det ble nok serveringer og pauser allikevel...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...