Gå til innhold

Kveldsåpen barnehage :-S

Anbefalte innlegg

Jeg har sett at det har vært diskutert en del rundt barn og barnehage her i det siste, uten at jeg verken har deltatt eller fulgt med i diskusjonen..

En god diskusjon er jo gøy da, og nå lurer jeg på hva dere tenker om kveldsåpne barnehager..

Jeg leser i Dagsavisen i dag at det satses på å opprette flere kveldsåpne avdelinger og at barnehager som tilbyr dette skal få mer tilskudd.

Jeg kjenner at jeg blir litt skremt av dette... Er det virkelig veien å gå? Jeg skjønner godt argumentene med skiftarbeid og aleneforeldre- og at de som er i denne gruppen har en vanskelig utfordring for å få dagen til å gå opp.. Men finnes det ingen andre løsninger?

For, jeg tenker på barna.. Barn trenger gode rutiner gjennom dagen (små barn bruker rutiner som klokke for å kunne orientere seg hvor på døgnet man befinner seg), jeg har kontakter innenfor barnevernet og der legges det vekt på at foreldre bør lage gode leggerutiner for barna sine. F.eks barnetv, bad, kveldsmat og lese/sang på senga. Hvis barnet skal være i barnehage til 21:00 vil dette forstyrre barnets rytme.

Jeg har for en tid tilbake jobbet i barnehage. For meg var det helt tydelig at det var generelt mer slitsomt for barna å være i barnehage fra 10:00-17:00 enn fra 8:00-15:00 f.eks. Barna var bedre rustet for en dag i barnehagen jo tidligere på dagen barnehagedagen var. Hvordan vil det da bli for disse barna når barnehagedagen blir forskøvet ytterligere utover ettermiddagen og kvelden?

Jeg tror at de barna med foreldre som jobber på ugunstige tidspunkt har det bedre med at de da har noen som de kjenner godt som kan hente dem i barnehagen tidlig og være sammen med dem hjemme og følge opp ettermiddagsrutinen sammen med dem til foreldrene kommer hjem.

Eller, kanskje noen av dere har mer kjennskap til hvordan sene ettermiddager og kvelder blir lagt opp i barnehager som har kveldsåpent? Kanskje de klarer å løse dette på en mye bedre måte enn jeg tror. Jeg HÅPER virkelig det! :-)

Jeg er bare nysgjerrig på hva andre mener og vet om dette. Jeg har lite erfaring fra kveldsåpne barnehager, og kanskje er dette mye bedre tilbud for barna enn det jeg innbiller meg- som sagt så håper jeg det...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257423-kvelds%C3%A5pen-barnehage-s/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest også en mamma

Jeg tror du dramatiserer litt vel mye. :-)

Jeg tror også at du tar feil i en del av dine antagelser om hvilken tid på dagen barna generelt fungerer best. Det er ingen universell regel som sier at små barn må tidlig opp og tidlig i seng. Det er fullt mulig å ha en annen døgnrytme - og de fleste av oss greier å forskyve døgnet en time vår og høst, uten at barna lider noen nød av den grunn.

Mange barn vil være mer slitne hvis de må vekkes tidlig, enn hvis de får sove ut.

Når det gjelder kveldsåpne barnehager er jeg ikke så bekymret for rutinene til barna. Jeg kan ikke forstå at det du skriver om Barnevernets anbefalinger er annet enn anbefalinger i situasjoner og for barn som er kommet litt ut å kjøre. Barn som har ekstra behov for faste rammer, hvis du skjønner hva jeg mener.

De fleste andre barn takler omskiftninger nokså bra. Det er ingen krise om ikke middagen serveres til samme tid hver dag, eller om det noen ganger er andre aktiviteter på programmet enn de "vanlige". Jeg snakker da om barn i alle fall fra 2 år og oppover, mindre barn kan fort bli urolige hvis de f.eks. ikke får sin tilmålte søvn på dagtid, og da kan hele resten av den dagen være "ødelagt". Men litt større barn, barnehagebarn, de tåler litt slingring i rutinene, mener jeg.

Jeg tror at kveldsåpne barnehager kan være et godt tilbud til barna. Når jeg leverer barna mine i barnehagen så anser jeg ikke det som et ukjent sted. Tvert i mot! De tilbringer jo en stor del av sin våkne tid i barnehagen. Jeg ser derfor ikke kontrasten mellom kveldsåpen barnehage, og det å ha en barnevakt som passer barna - når altså foreldrene er på jobb.

Av hensyn til barna ser jeg egentlig ingen betenkeligheter.

Gjest Elextra

Det var et innslag om kveldsåpne barnehager i Dagsrevyen nylig. Da var det snakk om en barnehage som hadde oppe til kl. 19 et par kvelder i desember.

Synes det var en strålende idé. Tror neppe barn ha mer vondt av å være et par timer ekstra i barnehagen en kveld eller to enn å dras med rundt på stressende juleshopping med mor og/eller far.

Jeg tror du dramatiserer litt vel mye. :-)

Jeg tror også at du tar feil i en del av dine antagelser om hvilken tid på dagen barna generelt fungerer best. Det er ingen universell regel som sier at små barn må tidlig opp og tidlig i seng. Det er fullt mulig å ha en annen døgnrytme - og de fleste av oss greier å forskyve døgnet en time vår og høst, uten at barna lider noen nød av den grunn.

Mange barn vil være mer slitne hvis de må vekkes tidlig, enn hvis de får sove ut.

Når det gjelder kveldsåpne barnehager er jeg ikke så bekymret for rutinene til barna. Jeg kan ikke forstå at det du skriver om Barnevernets anbefalinger er annet enn anbefalinger i situasjoner og for barn som er kommet litt ut å kjøre. Barn som har ekstra behov for faste rammer, hvis du skjønner hva jeg mener.

De fleste andre barn takler omskiftninger nokså bra. Det er ingen krise om ikke middagen serveres til samme tid hver dag, eller om det noen ganger er andre aktiviteter på programmet enn de "vanlige". Jeg snakker da om barn i alle fall fra 2 år og oppover, mindre barn kan fort bli urolige hvis de f.eks. ikke får sin tilmålte søvn på dagtid, og da kan hele resten av den dagen være "ødelagt". Men litt større barn, barnehagebarn, de tåler litt slingring i rutinene, mener jeg.

Jeg tror at kveldsåpne barnehager kan være et godt tilbud til barna. Når jeg leverer barna mine i barnehagen så anser jeg ikke det som et ukjent sted. Tvert i mot! De tilbringer jo en stor del av sin våkne tid i barnehagen. Jeg ser derfor ikke kontrasten mellom kveldsåpen barnehage, og det å ha en barnevakt som passer barna - når altså foreldrene er på jobb.

Av hensyn til barna ser jeg egentlig ingen betenkeligheter.

Det er godt mulig jeg overdramatiserer litt ja :-)

Jeg prøvde å uttrykke i innlegget mitt at jeg nok veldig mulig har for lite info og for mange antakelser- vil gjerne bli opplyst!

Jeg er uansett uenig med deg på det siste punktet ditt om at et barn like godt kan være i barnehagen som sammen med noen de kjenner hjemme. Jeg tror absolutt at barn slapper bedre av hjemme enn i barnehagen. Jeg vet med meg selv at jeg slapper mye bedre av hjemme enn på jobb, om jeg så bare lå på en sofa på jobben- for å si det sånn.

Jeg er enig med deg i at barn generelt er nokså robuste og takler små endringer i hverdagen ganske greit. Og du har helt rett i at det kan være helt uproblematisk for et barn å stå opp litt senere på dagen og legge seg litt senere på kvelden enn det vanligvis anbefales. Likevel mener jeg at man ikke skal kimse av at lyset f.eks påvirker oss og innvirker på når på dagen vi er mest opplagte.

Jeg syns barnehager er et supert tilbud til barn- og en nødvendighet for mange etter at de er rundt 3 år. Men jeg har sett veldig mange som hadde hatt en bedre hverdag om foreldrene hadde hatt mulighet til å jobbe litt mindre sånn at barna hadde litt kortere dag i barnehagen.. Uten å angripe noen! Jeg har stor forståelse for at det er vanskelig/umulig for mange å få til- og det blir da folk av ungene likevel. Jeg snakker om hva som hadde vært ideelt under optimale forhold..

Men igjen, jeg er åpen for innspill og venter vel på å få en del pepper snart... Så lenge meningene utveksles med respekt så er det greit :-)

Går ut fra at en evt. kveldsåpen barnehage vil operere med max oppholdtid (som alle andre barnehager) så det skrekk-scenariet som ble skissert sist denne diskusjonen gikk her inne, er jo bare tull.

Jeg vil tro det måtte være vel så trygt for de små å være i barnehagen der de er vant å være når foreldrene jobber, i forhold til stadig skiftende barnevakter hjemme i stua.

Går ut fra at en evt. kveldsåpen barnehage vil operere med max oppholdtid (som alle andre barnehager) så det skrekk-scenariet som ble skissert sist denne diskusjonen gikk her inne, er jo bare tull.

Jeg vil tro det måtte være vel så trygt for de små å være i barnehagen der de er vant å være når foreldrene jobber, i forhold til stadig skiftende barnevakter hjemme i stua.

Stadig skiftende barnevakter er jo selvfølgelig ikke heldig. Da måtte man jo slå seg sammen med noen venner i samme situasjon hvor man kunne bytta på å vært hjemme med barna f.eks, kanskje brukt noen i familien eller skaffe en fast barnevakt- tenker jeg..

Annonse

Det som er skissert er forresten at man skal kunne bruke barnehagen i samme antall timer om dagen som i dag, bare at man bruker fleksitid. Skal man være der på kvelden kommer man mye senere på dagen. De hevder faktisk at med en slik ny ordning som kommer de som benytter seg av den til å ha barna sine i barnehagen færre timer per uke enn i dag. Og det er jo i såfall en heldig effekt!

Gjest jajajajajajaja!

Jeg jobber selv i barnevernet, men kunne virkelig trengt kveldsåpen barnehage!! Jeg jobber sånn at det hadde vært himmelen for meg!!

Det er ikke noe som tilsier at barnet ikke kan ha rutiner selv om det går i barnehage om kvelden, et par dager i uka.

Du kan ikke blande god eller dårlig omsorg inn i denne debatten.

Ja, til kveldsåpen barnehage :-))

Jeg jobber selv i barnevernet, men kunne virkelig trengt kveldsåpen barnehage!! Jeg jobber sånn at det hadde vært himmelen for meg!!

Det er ikke noe som tilsier at barnet ikke kan ha rutiner selv om det går i barnehage om kvelden, et par dager i uka.

Du kan ikke blande god eller dårlig omsorg inn i denne debatten.

Ja, til kveldsåpen barnehage :-))

Jeg leste i dagsavisen i går om kveldsåpne barnehager, og der sto det ett poeng som jeg ikke har tenkt på før. Med fleksible barnehagetider, blir det mindre stabilitet i forhold til hvem som er på jobb både i forhold til de andre barna og de voksne.

Jeg håper barnehagene klarer å løse dette på en ok måte. At man har en basisgruppe i det minste- sånn at man får tilhørighet i en gruppe. Fra den tiden jeg jobbet i barnehage, så var stabilitet i forhold til personale og det å jobbe med gruppetilhørighet på avdelingen veldig viktig. På min avdeling hadde vi et år en god del forskjellige vikarer, og barna visste aldri hva som ventet dem når de kom i barnehagen, dette førte til utrygghet for barna.

Jeg er så heldig at jeg kan velge om jeg vil jobbe kun vanlig kontortid eller om jeg vil jobbe turnus. Jeg vil gå langt i å prioritere å ha en jobb som gjør det mulig for mine barn å være i barnehagen på dagtid, selv om vi skulle hatt kveldsbarnehage her vi bor. For meg ligger det omsorg i å foreta slike prioriteringer for hva jeg mener er best for mine barn- og jeg syns det er helt på sin plass å blande god omsorg inn i denne diskusjonen. -Men, det er klart- sammenligner man med familier man møter innen barnevernet, så er det ofte så store mangler på god omsorg at fokus langtifra er på når barnet er i barnehagen. I visse tilfeller er det kanskje bedre for barnet å ha lange dager i barnehagen, tross alt...

Det har ikke kommet så mange svar her, men argumentene for å overbevise meg om at kveldsbarnehage er helt ok og et like godt tilbud for barn som barnehage på dagen- har nok ikke vært overbevisende nok enda. Jeg er veldig skeptisk enda...

Men, som jeg skrev til noen andre- overbevis meg gjerne!

Og, helt til slutt- når jeg skriver om prioriteringer og hvordan JEG prioriterer i min familie, så skriver jeg om nettopp MEG og MIN situasjon. Jeg vet at ikke alle er i samme posisjon som meg. Dette er ikke ment som kritikk til alle andre som ikke velger slik som jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...