Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sønnen vår (2 år) var normal ved fødsel (4360 g og 54 cm), men la ikke på seg etter skjema. Han tok ikke puppen (suttet seg bare i søvn), fikk mme fra 3 mnd alder, ville ikke ha barnegrøt. Det har hele tiden vært vanskelig å få i han mat, selv om han av og til glimter til og spiser greit. Nå er han 10,3 kg og 87 cm.

Mandag hadde han melena, pos. hemofec. Lagt inn på barneavd. Blodprøver ble tatt. For lave verdier på hemoglobin og ferritin. SR var 75. Kalknivået var bittelitt høyt. Ironisk da han ikke drikker melk.

Venter på svar på resten av prøvene (ang cøliaki). Men han ble testet for cøliaki da han var 9 mnd. Da var blodprøvene normale.

Han var plaget med obstipasjon da han var under året. Nå er ikke avføring noe problem. Veksler mellom normal hard avføring og "tjukk grøt" konsistens. Ikke slim i avføring og heller ikke diare, sånn at jeg tror egentlig ikke han har morbus crohn eller ulcerøs colitt.

Blid og aktiv gutt. Men dårlig matlyst. Sover greit (sovet over natta fra han var 2 mnd).

Hva kan det være?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257424-tarmbetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest også en mammam

Holder akkurat på med det samme med ett av mine barn. De må ta en spesiell avføringsprøve for å se om det kan være kronisk tarmsykdom. En prøve som viser om det er eggehvite i avføringen.

Lykke til - vi får håpe på det beste for våre små!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257424-tarmbetennelse/#findComment-2047292
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Gutten din har tilfredstillende lengde i forhold til alder, men vekten er for lav i forhold til lengden.Jeg skjønner han har vært vanskelig i matveien, og det kan vel være årsak til lab Hb og ferritin.SR er forhøyet og forklares best ved at han i øyeblikket har en infeksjon, men det er også andre forklaringer og sjeldnere årsaker til forhøyet SR. Du sier han har hatt blod i avføringen, men ikke om hvor mye og hvor lenge.Det er ikke så sjelden at barn i denne alder han ha en pos hemofec dersom de har spes. løs eller fast avføring.

Det er mange tråder å nøste i når man skal forklare hans lave vekt, som vel er det viktigste, som at han spiser for lite eller at tarmen ikke absorberer tilfredsstillende.

Selv om cøliaci undersøkelsene som ble tatt for en tid siden var negative, synes jeg de skal gjentas, også undersøkelser med tanke på andre tarmsykdommer. Jeg er sikker på at det er tatt mange prøver for å utrede det, be om en orientering om hva som er tatt og resultatene av prøvene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257424-tarmbetennelse/#findComment-2047425
Del på andre sider

Holder akkurat på med det samme med ett av mine barn. De må ta en spesiell avføringsprøve for å se om det kan være kronisk tarmsykdom. En prøve som viser om det er eggehvite i avføringen.

Lykke til - vi får håpe på det beste for våre små!

Ja, det stemmer det. Det ble sendt inn avføringsprøve på torsdagen.

Nå på tirsdag skal det taes en ny SR.

Da skal jeg også ringe å høre om det har kommet svar på den blodprøven som er tatt.

Nå er han i tillegg forkjølet og spiser minimalt.

Dette er forferdelig deprimerende. Heldigvis klarer vi å motstå fristelsen til å tvinge i han mat. Det er ihvertfall ingen løsning.

Hvilke symptomer har ditt barn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257424-tarmbetennelse/#findComment-2047499
Del på andre sider

Gjest også en mammam

Ja, det stemmer det. Det ble sendt inn avføringsprøve på torsdagen.

Nå på tirsdag skal det taes en ny SR.

Da skal jeg også ringe å høre om det har kommet svar på den blodprøven som er tatt.

Nå er han i tillegg forkjølet og spiser minimalt.

Dette er forferdelig deprimerende. Heldigvis klarer vi å motstå fristelsen til å tvinge i han mat. Det er ihvertfall ingen løsning.

Hvilke symptomer har ditt barn?

Det har vært mye diare og nedgang i vekt. Dårlig matlyst også til tider. Men etter at vi kom i gang med Biola har akkurat det blitt bedre. Vi venter nå på utredning på sykehus for prøvene var positive på den type avføring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257424-tarmbetennelse/#findComment-2047506
Del på andre sider

Gutten din har tilfredstillende lengde i forhold til alder, men vekten er for lav i forhold til lengden.Jeg skjønner han har vært vanskelig i matveien, og det kan vel være årsak til lab Hb og ferritin.SR er forhøyet og forklares best ved at han i øyeblikket har en infeksjon, men det er også andre forklaringer og sjeldnere årsaker til forhøyet SR. Du sier han har hatt blod i avføringen, men ikke om hvor mye og hvor lenge.Det er ikke så sjelden at barn i denne alder han ha en pos hemofec dersom de har spes. løs eller fast avføring.

Det er mange tråder å nøste i når man skal forklare hans lave vekt, som vel er det viktigste, som at han spiser for lite eller at tarmen ikke absorberer tilfredsstillende.

Selv om cøliaci undersøkelsene som ble tatt for en tid siden var negative, synes jeg de skal gjentas, også undersøkelser med tanke på andre tarmsykdommer. Jeg er sikker på at det er tatt mange prøver for å utrede det, be om en orientering om hva som er tatt og resultatene av prøvene.

Avføringa var mørkebrun/svart på søndagen. Mandagen var den kullsort, seig grøtkonsistens og luktet ille (dro da til legen). Tirsdag var den brun igjen med svarte "flekker" i (neg hemofec da).

På sykehuset mente barnelegen at melenaen kunne skyldes neseblødning (langt baki nesen da), noe jeg ikke finner særlig sannsynlig.

Det er vel helst blødning fra magesekken. Men igjen: hvorfor skulle han blø fra magesekken? Det er merkelig.

Ble forresten tatt rtg, som var ok (vi lurte på om han kunne svelget noe som kunne forårsaket blødningen).

Ang. spisingen hans, så brekker han seg lett når han har dårlig matlyst. Han drikker stort sett vann (saft til middag noen ganger). Spiser variert kost, men antageligvis for lite.

Det er tatt blodprøver med tanke på cøliaki. Det kan også bli snakk om å ta gastroskopi og coloskopi.

Han har i tillegg lyskebrokk som han skulle operes for idag faktisk. Men opr er utsatt til han er ferdig utredet for dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257424-tarmbetennelse/#findComment-2047535
Del på andre sider

Annonse

Det har vært mye diare og nedgang i vekt. Dårlig matlyst også til tider. Men etter at vi kom i gang med Biola har akkurat det blitt bedre. Vi venter nå på utredning på sykehus for prøvene var positive på den type avføring.

Ok. Jeg skal også prøve biola til han. Blir spennende å se om han vil ha det. Han vil jo ikke ha melk.

Dere får ha lykke til med videre undersøkelser. Ønsker også ungen din god bedring!

Har du forresten hørt om knappenforeningen?

www.knappenforeningen.no

Jeg fant den isted. Meldte meg inn der. Mye nyttig info.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257424-tarmbetennelse/#findComment-2047547
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...