Gemini Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Jo, definitivt. Men sko kan brukes fryktelig feil og slites raskere enn normalt. For alt butikkdama vet har sønnen hennes gått og dratt beina bortover asfalten. Hvordan skal hun kunne ta stilling til det? En skjorte er ment å vare mer enn en dag, men hvis jeg kjøper meg en skjorte og sliter den ut ved feil bruk en kveld, kan jeg ikke forvente å få ny. Hvorfor tar du utgangspunkt i at en vare er brukt feil når du svarer? Det er sterke reklamasjonsrettigheter iflg. norsk lov, og det er da produsenten som må påvise feil bruk, ikke noe en butikkansatt bare kan stå og påstå, med mindre man ser at varen er skadet med overlegg. Ved den minste tvil skulle vedkommende butikkansatt tatt imot støvlene og sendt de videre for evt. reparasjon om mulig, eller gitt tilbake pengene. Hvis det fx er snakk om den defekt mobiltelefon, og kunden klager, så er det produsenten/reparatørfirma på produsentens vegne som må påvise feil bruk (fx fukt inne i telefonen) for å kunne påstå at kunden ikke kan få utbedret skaden eller få pengene tilbake. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Hvorfor tar du utgangspunkt i at en vare er brukt feil når du svarer? Det er sterke reklamasjonsrettigheter iflg. norsk lov, og det er da produsenten som må påvise feil bruk, ikke noe en butikkansatt bare kan stå og påstå, med mindre man ser at varen er skadet med overlegg. Ved den minste tvil skulle vedkommende butikkansatt tatt imot støvlene og sendt de videre for evt. reparasjon om mulig, eller gitt tilbake pengene. Hvis det fx er snakk om den defekt mobiltelefon, og kunden klager, så er det produsenten/reparatørfirma på produsentens vegne som må påvise feil bruk (fx fukt inne i telefonen) for å kunne påstå at kunden ikke kan få utbedret skaden eller få pengene tilbake. Gjelder de samme lovene for klær som for mobiltelefoner? Det er mye man kan ta utgangspunkt i her. Slitasje ved bruk er det mest nærliggende. Prisen på skoene likeså. Kostet de 200 kroner sier det seg selv at kvaliteten er deretter, og det skal lite til før sko slites i filler. Det er en sykletur med beina nede i bakken i 10 sekunder og mye er gjort. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Hvorfor tar du utgangspunkt i at en vare er brukt feil når du svarer? Det er sterke reklamasjonsrettigheter iflg. norsk lov, og det er da produsenten som må påvise feil bruk, ikke noe en butikkansatt bare kan stå og påstå, med mindre man ser at varen er skadet med overlegg. Ved den minste tvil skulle vedkommende butikkansatt tatt imot støvlene og sendt de videre for evt. reparasjon om mulig, eller gitt tilbake pengene. Hvis det fx er snakk om den defekt mobiltelefon, og kunden klager, så er det produsenten/reparatørfirma på produsentens vegne som må påvise feil bruk (fx fukt inne i telefonen) for å kunne påstå at kunden ikke kan få utbedret skaden eller få pengene tilbake. Høres bra ut, Gemini! Virker som om de fleste her gir meg støtte. Jeg skal i alle fall hjem og lete etter den kvitteringen. Og jeg skal gå videre med dette, selv om det bare er skarve 250 kr!!!! 0 Siter
Atene Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Og det gjelder også klær (jeg vil tro sko går under klær)? Ja. Jeg sjekket loven likevel, se paragraf 18-2: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-004.html#18 0 Siter
Atene Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Høres bra ut, Gemini! Virker som om de fleste her gir meg støtte. Jeg skal i alle fall hjem og lete etter den kvitteringen. Og jeg skal gå videre med dette, selv om det bare er skarve 250 kr!!!! Gemini har rett, se linken jeg la inn lenger ned. Print ut lovteksten, ta den med og vis dem hvis de protesterer. 0 Siter
Lurveline Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023964913.16#reklamasjonsrett 0 Siter
Gjest prust Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Gjelder de samme lovene for klær som for mobiltelefoner? Det er mye man kan ta utgangspunkt i her. Slitasje ved bruk er det mest nærliggende. Prisen på skoene likeså. Kostet de 200 kroner sier det seg selv at kvaliteten er deretter, og det skal lite til før sko slites i filler. Det er en sykletur med beina nede i bakken i 10 sekunder og mye er gjort. Ikke enig. Dette er trolig noen av de mest solgte vinter-støvlene til barn i Norge. Sannsynligvis fungerer de vanligvis helt greit, og kjøperne og brukerne er fornøyde. Barnas aktivitetsnivå kan variere, men alla barn vil slite litt på sålene når de leker på grus og asfalt (det er jo ikke snø lenger). Dermed - når det da dukker opp et par som tydeligvis har for dårlig kvalitet, vil jeg tro de stammer fra en produksjon der blandingen i materialet har vært for dårlig! Defor burde det være en selvfølge å få nye sko!!!!! 0 Siter
Gemini Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Gjelder de samme lovene for klær som for mobiltelefoner? Det er mye man kan ta utgangspunkt i her. Slitasje ved bruk er det mest nærliggende. Prisen på skoene likeså. Kostet de 200 kroner sier det seg selv at kvaliteten er deretter, og det skal lite til før sko slites i filler. Det er en sykletur med beina nede i bakken i 10 sekunder og mye er gjort. Ja, det er samme lov uansett. 0 Siter
Lillemus Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Jeg kjøpte Skofus cherrox til poden før jul i fjor, han har brukt dem kjempemye og de er like fine ennå. Damen i butikken hos deg vet ikke hva kundebehandling er i alle fall, det er helt sikkert. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023964913.16#reklamasjonsrett Takk for nyttig link :-) 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Ikke enig. Dette er trolig noen av de mest solgte vinter-støvlene til barn i Norge. Sannsynligvis fungerer de vanligvis helt greit, og kjøperne og brukerne er fornøyde. Barnas aktivitetsnivå kan variere, men alla barn vil slite litt på sålene når de leker på grus og asfalt (det er jo ikke snø lenger). Dermed - når det da dukker opp et par som tydeligvis har for dårlig kvalitet, vil jeg tro de stammer fra en produksjon der blandingen i materialet har vært for dårlig! Defor burde det være en selvfølge å få nye sko!!!!! Du får snakke med en annen selger, og reklamere. 0 Siter
pekkaline Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Hei. Så forbannet jeg hadde blitt! Jeg hadde et tilfelle med vintersko til min sønn (husker ikke merke). De kostet noe av det samme,2-300kr. Jeg gikk tilbake til butikken og viste dem, og selvfølgelig skulle jeg få nye De var snaue to mnd gamle. Sånn skal det være! Håper du finner frem til rette person, stå på! Fikk du shoppa noe i går da? Den store julegavehandle dagen? (Jøss hva jeg husker...) 0 Siter
BessieBie Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Det var dårlig! Jeg kjøpte en vinterdress til snuppa i slutten av oktober. Etter 1 mnd var det hull på innsiden av begge knærne. Tok dressen med tilbake til butikken og klaget. Hun gikk med en gang for å finne en ny dress til meg. De hadde ikke flere igjen i den størrelsen, så jeg valgte en annen modell. Den var ca 80 kr dyrere, men de spanderte mellomlegget. Først langt uti samtalen kom jeg på at hun kanskje ville se kvitteringen, jeg hadde den jo i lomma. Fint sa hun bare, men så ikke på den en gang:) DET er service! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Hei. Så forbannet jeg hadde blitt! Jeg hadde et tilfelle med vintersko til min sønn (husker ikke merke). De kostet noe av det samme,2-300kr. Jeg gikk tilbake til butikken og viste dem, og selvfølgelig skulle jeg få nye De var snaue to mnd gamle. Sånn skal det være! Håper du finner frem til rette person, stå på! Fikk du shoppa noe i går da? Den store julegavehandle dagen? (Jøss hva jeg husker...) Hei du! Ja, jeg hadde noen koselige rolige timer i går på SS. FIkk kjøpt noen gaver og orientert meg litt og kikket litt i forhold til andre gaver jeg skal kjøpe :-) Men den hurpa (unnskyld uttrykket) i den skobutikken altså!!!!! Og nå har jeg lett gjennom tre av roteskuffene der jeg pleier å legge viktige kvitteringer, uten å finne den rette. Irriterende! Men jeg gir meg ikke! Er skikkelig på krigsstien nå, og SKAL finne den kvitteringen!!!!!! 0 Siter
Gjest midia Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Det var dårlig! Jeg har levert inn sko som var nesten et år gamle jeg for de drakk vann(goretex) fikk nye. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Hvis du har en annen skoringen butikk i nærheten så ta skoene med dit istedet, men la være å fortelle at du har prøvd i en annen butikk. Skal egentlig ikke være nødvendig med kvittering da de sender reklamasjoner inn til produsent og uansett får erstattet det derfor går det ikke utover butikken. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Det var dårlig! Jeg har levert inn sko som var nesten et år gamle jeg for de drakk vann(goretex) fikk nye. Dama i butikken mente at dette hadde med slitasje å gjøre, ikke feil med materialet skoen var laget av, eller produksjonsmetoden. Det at Gore-tex sko trekker vann er nok gyldig reklamasjonsgrunn når en klager innen et år.... Er så irritert! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Hvis du har en annen skoringen butikk i nærheten så ta skoene med dit istedet, men la være å fortelle at du har prøvd i en annen butikk. Skal egentlig ikke være nødvendig med kvittering da de sender reklamasjoner inn til produsent og uansett får erstattet det derfor går det ikke utover butikken. Ja, vi har en annen annen Skoringenbutikk her i byen. Kan kanskje prøve der, ja. Men samtidig synes jeg hun dama trenger refs! 0 Siter
pekkaline Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Hei du! Ja, jeg hadde noen koselige rolige timer i går på SS. FIkk kjøpt noen gaver og orientert meg litt og kikket litt i forhold til andre gaver jeg skal kjøpe :-) Men den hurpa (unnskyld uttrykket) i den skobutikken altså!!!!! Og nå har jeg lett gjennom tre av roteskuffene der jeg pleier å legge viktige kvitteringer, uten å finne den rette. Irriterende! Men jeg gir meg ikke! Er skikkelig på krigsstien nå, og SKAL finne den kvitteringen!!!!!! Den ligger nær et takkebilde eller nær noe i brunt.. Synsk? 0 Siter
Glimtipper Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Oi. Ikke bli så sint for bagateller 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.