Gjest aida75 Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Hvor sitter denne, kan man kjenne den? 0 Siter
nestenlege Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Thyroidea ligger på forsiden av halsen, foran luftrøret. den har to lapper, forbundet med en liten "bro" på midten. baktil sitter de fire paratyroid-kjertlene. Skjoldbrusskjertelen kan kjennes når man står bak pasienten, klemmer på hver side av halsen og ber pasienten svelge. Da sklir den diskret forbi fingrene. Dersom den er stor blir det lettere, særlig hvis de to lappene ikke er sidelike. Her er en link til et bilde: http://www.fwiegleb.de/thy1.jpg 0 Siter
Gjest aida75 Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Thyroidea ligger på forsiden av halsen, foran luftrøret. den har to lapper, forbundet med en liten "bro" på midten. baktil sitter de fire paratyroid-kjertlene. Skjoldbrusskjertelen kan kjennes når man står bak pasienten, klemmer på hver side av halsen og ber pasienten svelge. Da sklir den diskret forbi fingrene. Dersom den er stor blir det lettere, særlig hvis de to lappene ikke er sidelike. Her er en link til et bilde: http://www.fwiegleb.de/thy1.jpg Jeg kjenner to "lapper" rett under kjevebeinet på her side, er dette skjoldbruskjertel? Fysioterapeuten min sa at nakkeproblemene mine kunne skyldes skjoldbruskkjertelproblemer og andre tilstander pga han ikke fant noen annen årsak. Jeg har gått opp ca. 10 kg på et år, er trøtt og sliten... 0 Siter
citygirl Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Jeg kjenner to "lapper" rett under kjevebeinet på her side, er dette skjoldbruskjertel? Fysioterapeuten min sa at nakkeproblemene mine kunne skyldes skjoldbruskkjertelproblemer og andre tilstander pga han ikke fant noen annen årsak. Jeg har gått opp ca. 10 kg på et år, er trøtt og sliten... Be legen din sjekke stoffskiftet ditt. (som skjoldbrukskjertelen regulerer). Vektoppgang og det å være sliten kan bety mange ting, men det kan også være lavt stoffskifte. Dette kan behandles med thyriodeahormoner. Andre symptomer på lavt stoffskifte; (sakset fra web-siden nevnt nedenfor) Symptomer: Trøtt og tiltaksløs Aldri uthvilt selv om en sover mye Ukonsentrert Glemsk Fryser Hovne fingrer og ben Håravfall, tørt og livløst hår Tørr hud Tynne og sprø negler Hes og uklar stemme Vektøkning til tross for dårlig appetitt Forstoppelse eller treg mage Søvnforstyrrelser Hyppige humørsvingninger Depresjon, nedstemthet Nedsatt eller ingen sexlyst Les mer på www.stoffskifte.org 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.