Gå til innhold

"Feil" uttale av navn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den Emma-uttalen du mener er feil, er sånn de sier det på østlandet, det husker jeg ihvertfall fra da jeg bodde der.

Her i vest sier alle Emma sånn som du mener er rett.

Leah uttaler jeg som du mener er riktig, har ikke hørt noen andre uttale det.

Må bare spørre; er du østlending eller vestlending?

:-)

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

9

• flisa

8

• Atene

6

• Patsi

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg uttaler Emma som i klemma eller blemma - og det har da andre også gjort, også de som har barn med det navnet....?

Når det gjelder Leah kjenner jeg bare ei som heter det, og jeg har sagt det slik du ikke liker, men ble litt i stuss nå om hvordan foreldrene sier det. Mulig de sier det som deg, og da skal jeg rett på meg selv!

Jeg selv irriterer meg over at det er så fryktelig vanskelig å skrive korrekt aksent på navnet på et av barna mine....

Gjest girasol
Skrevet

Ja det er jo greit at det er deres måte å uttale de navnene på... men for meg blir det helt feil... Jeg intonerer E'en i Emma og Leah høyere enn det du sier... og sånn er nå de navnene for meg... Vanskelig å legge om. Men jeg prøver hvis venner/familie gjør meg oppmerksom på det.

Skrevet

Emma er et gammelt familienavn, hun var så norsk som hun kunne få bli, og uttalte det aldri som klemma. Synes det blir som to ulike navn, med klemma-uttalen blir det ikke pent. På toppen av alt blir man beskyldt for å ha oppkalt jenta etter datteren til Rachel i Friends ;-) Men uansett, hva er problemet med å uttale et navn som foreldrene vil ha det? Hvis noen av mine venner får en "Klemma" så vil jo jeg uttale det som de har tenkt det, og ikke som jeg selv synes er finest?

Navnet på Snuppa mi er det vanskelig å uttale feil, men navnet på poden uttales faktisk med totalt forskjellig "tonasjon" hører jeg. Og ikke gidder jeg henge meg opp i det! Navnet er fint uansett. :o)

Skrevet

Jeg uttaler emma med trykk på m-ene og ikke e-en, og leah med trykk på e-en. Antar det er det du synes er feil måte? Dersom man avviker fra normalen er det lurt å bruke en tøddel over den bokstaven man vil ha trykket på, f.eks Leáh, dersom det er slik du mener. Har en sønn som heter Tarjei, der er det også mange uttaler ute og går, Taaarjei, og terjei og tarjeir og jeg vet ikke hva. Vi uttaler navnet hans med trykket på r-en.

Det går vel ikke an å legge trykket på en konsonant...?

Skrevet

Det går vel ikke an å legge trykket på en konsonant...?

Hvordan uttaler du Bodil? Med trykket på o'en? på i'en? eller et svakt trykk på d'en?

Skrevet

Navnet på Snuppa mi er det vanskelig å uttale feil, men navnet på poden uttales faktisk med totalt forskjellig "tonasjon" hører jeg. Og ikke gidder jeg henge meg opp i det! Navnet er fint uansett. :o)

Så hvordan uttaler dere det? Som "bønder", eller som "bønner"?

Skrevet

Hvordan uttaler du Bodil? Med trykket på o'en? på i'en? eller et svakt trykk på d'en?

Trykk på O'en.

Skrevet

Jeg uttaler emma med trykk på m-ene og ikke e-en, og leah med trykk på e-en. Antar det er det du synes er feil måte? Dersom man avviker fra normalen er det lurt å bruke en tøddel over den bokstaven man vil ha trykket på, f.eks Leáh, dersom det er slik du mener. Har en sønn som heter Tarjei, der er det også mange uttaler ute og går, Taaarjei, og terjei og tarjeir og jeg vet ikke hva. Vi uttaler navnet hans med trykket på r-en.

Naboen min heter Emma - med trykk på E'en -hun er over 70 år -så hun vet vel selv best-------

Skrevet

O

Skrevet

heter det ikke intonasjon?

Skrevet

Kult -da vet jeg er at mitt eget navn også kan uttales på begge måter - i trøndelag og her i Østfold

flísa og flisá?

:-D

Skrevet

Kult -da vet jeg er at mitt eget navn også kan uttales på begge måter - i trøndelag og her i Østfold

Ja, trøndere er noe for seg selv.

Jeg stusser hver gang min trønderske mor snakker om sin venninne Inger. Hun sier det jo helt feil! Men visste ikke at det samme gjaldt ditt navn.

Skrevet

Ja, trøndere er noe for seg selv.

Jeg stusser hver gang min trønderske mor snakker om sin venninne Inger. Hun sier det jo helt feil! Men visste ikke at det samme gjaldt ditt navn.

joda -de uttaler navnet mitt som #Tittel# - så det er det jeg heter :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...