Gå til innhold

"Feil" uttale av navn

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hvordan uttaler du Bodil? Med trykket på o'en? på i'en? eller et svakt trykk på d'en?

Bodil, med litt svensk shlæng. Kommer vel av at eneste jeg kjenner som heter Bodil er svensk.

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

9

• flisa

8

• Atene

6

• Patsi

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Trøndere sierså mangt, blant annet KaRRoline i stedet for Karoline. Det er helt fælt!

VI er ikke fæle -det er det danskene som er :)

Skrevet

Men "remma" uttales ikke likt som "blemma" og "klemma".

Tenk på en vifterem, f eks. Du sier "det er _vifteremma_ som må skiftes."

Så sier du noe om en vannblemme: "Det som gjorde vondt var _blemma_".

Du hører forskjellen? Som når du uttaler Bønner og Bønder. Samme forskjellen i tonefall.

Jeg sier det likt. Eller remma er ikke et ord i min dialekt :)

Skrevet

Jeg har to venninner som har Emma-barn, og de uttaler det forskjellig.

Kjenner ei Leah også, og lurer på om jeg faktisk sier det annerledes enn foreldrene. Kanskje de er litt gretne på meg for det... Hmm..

Også kjenner jeg ei Anine som uttales Ann-ine, og en annen Anine som blir fornærmet når folk uttaler det sånn. ;)

Gjest ChiengMai
Skrevet

VI er ikke fæle -det er det danskene som er :)

For all del, jeg liker trøndere, jeg! Men måten de(re) uttaler enkelte navn på er under enhver kritikk. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...