Gå til innhold

Eksem på brystknoppen?


EvaK

Anbefalte innlegg

Jeg ammer gutten min på 9,5 mnd og siste mnd har jeg hatt problemer med røde og tørre brystknopper + areola. Huden er veldig ømfindtlig, rød og tørr slik at det flasser. Ofte sprekker huden akkurat i overgangen mellom areola og knoppen, store sår som det tar tid å gro.

Kan dette være eksem eller sopp? Utslettet har en rød ring ytterst. Hva kan jeg gjøre for å bedre situasjonen?

Gutten har 8 tenner, og de gnager nok litt på brystet når han dier. Jeg sover nå uten bh for at knoppene skal slippe å bli flatklemt (de sprekker fortere da). Prøver å gå uten bh om dagen, men det blir litt ømt. Bruker ellers ullinlegg. Har fått fatt i noen albueskjell, men jeg må slipe dem før de er behagelige. Er det bra eller dårlig om knoppene er fuktige inne i et skjell?

Har lite lyst til å gi opp ammingen ennå, for gutten har sensitiv mage og litt eksem, så han trenger morsmelken så lenge som mulig.

Kan dere hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok sopp du har. Klotrimazol/Canesten krem er uten resept og smøres tynt på utslettet 2-3 ganger daglig. Smør på etter amming, vask/tørk det bort før du ammer igjen. Viss du ikke merker bedring om 2-3 dager bør en lege se på det, det finnes andre kremer som er resept belagt. Fint at du lar brystknoppene få luft.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

kjære EvaK.

Søk på sopp i ammeforum og se på Anna Pias svar fra 09.10.00. Det er ikke godt å si om du har sopp eller eksem. Få noen med erfaring på helsestasjonen eller legen din til å se på deg. Du sier du har store sår som har vanskelig for å gro. Sprekker i huden er inngangsport for bakterier. Få tatt en prøve for å se om det er bakterier eller sopp. Uansett hva det er, er det fint at du lufttørrer ofte og vasker brystene med lunkent vann. Moskis råd kan du bruke til du får noen til å vurdere det.Vær nøye med håndvask før du berører/smører brystene. Har du sjekket om barnet ditt har hvitt belegg inni munnen (kinn,lepper,gane,tunge)?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør som legen råder deg til her - få tatt sopp/bakterieprøve av utslettet. Jeg har hatt lignende som deg. Prøvde alle slags kremer og innlegg og sånn uten at det hjalp - for det var masse bakterier og særlig stafylokokker. Nå må jeg til med antibiotika. Ikke gå for lenge med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør som legen råder deg til her - få tatt sopp/bakterieprøve av utslettet. Jeg har hatt lignende som deg. Prøvde alle slags kremer og innlegg og sånn uten at det hjalp - for det var masse bakterier og særlig stafylokokker. Nå må jeg til med antibiotika. Ikke gå for lenge med det!

Var hos legen i dag, og han mente det var veldig sannsynlig at dette var sopp. Det ble ikke tatt prøver, kanskje litt dumt. Jeg begynte med litt Canesten i går kveld og det lindret med en gang, noe jeg også fortalte ham.

Det er ikke mulig å få fatt i Mycostatin her (Belgia), men jeg fikk Daktacort krem til meg selv og Daktarin gel til gutten. Det er vanskelig å få sjekket munnen hans, men jeg syns jeg så noe hvitt belegg der i går kveld.

Daktacort inneholder også hydrokortison og skal kunne behandle infeksjoner pga gjærsopp, ulike sopp og bakterier. Er spesielt anbefalt dersom rødhet og kløe dominerer.

Jeg prøver dette og ser hvordan det går. Kremen er ikke reseptpliktig og de på apoteket er hjelpsomme, så jeg håper dette går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...