Gå til innhold

Litt utenom barn-spørsmål;

Anbefalte innlegg

Gjest Osteberta

Gelélokk til ostekake?

Hvordan lager jeg gelelokket til ostekaken? Gjør jeg som det står på pakken.. lager vanlig gele med 5 dl.vann eller lager jeg den sterkere m/2,5 dl. vann? Noen som kan gi meg noen gode råd her?

Jeg må helle den over ostekaken når den har stivnet (altså ostekremen har stivnet først?)så helle geleén mens den er varm og ikke har stivnet ennå?

Må ha hjelp av noen flinke mødre her, håper noen har tid til å svare meg! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257628-litt-utenom-barn-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Osteberta

Du halverer vannmengden til geleen også må den avkjøles før du heller den på ostemassen:)

Takk for tips! :-) Jeg er helt grønn på kjøkkenet og ikke noe flink av meg, så må ha ting med teskje *flau*

Når du skriver avkjøle geleen før jeg heller den på ostekaka, mener du at den ikke skal være så varm. For den starter vel å stivne ganske fort eller?

Takk for tips! :-) Jeg er helt grønn på kjøkkenet og ikke noe flink av meg, så må ha ting med teskje *flau*

Når du skriver avkjøle geleen før jeg heller den på ostekaka, mener du at den ikke skal være så varm. For den starter vel å stivne ganske fort eller?

Jeg avkjøler til den er ganske lunken, nesten kald. Men du må passe på, for som du sier, den stivner jo fort når den blir helt kald.

Ellers er det jo lurt å lage kaken dagen i forveien, eller minst en del timer, så ostemassen får stivnet, og så vente med å lage gelelokket.

Oftest lager jeg ostekake (bunn og ostedelen) dagen før, og så gelelokket om morgenen, hvis kaken skal serveres neste ettermiddag/kveld.

Gjest kakemons

Den stivner ikke så fort, den må være *helt* avkjølt.

Ostemassen med sitrongelèen må være *helt* stivnet før du forsiktig heller på lokket.

Annonse

Gjest Osteberta

Jeg avkjøler til den er ganske lunken, nesten kald. Men du må passe på, for som du sier, den stivner jo fort når den blir helt kald.

Ellers er det jo lurt å lage kaken dagen i forveien, eller minst en del timer, så ostemassen får stivnet, og så vente med å lage gelelokket.

Oftest lager jeg ostekake (bunn og ostedelen) dagen før, og så gelelokket om morgenen, hvis kaken skal serveres neste ettermiddag/kveld.

Ja jeg har akkurat laget ferdig kaken med ostelokket. Tenkte å lage gelélokket i morgen!:-) Tusen takk for alle gode råd her! Hva skulle jeg gjort uten dere! :-)

jeg avkjøler til den er litt mindre enn lunken:) tapper kaldt vann i oppvask kummen og rører med visp til den er avkjølt.

når du heller den over ostemassen så gjør det forsiktig, ostemassen kan blande seg litt i geleen og det ser ikke så lekkert ut.. om geleen skummer litt så fjerner jeg det med litt husholdningspapir:)

Geleen stivner ikke så fort... Det er lurt å vente til den begynner å stivne. Den er da lettere å "holde på plass". Dersom du kommer til å vente for lenge, slik at geleen har stivnet litt er det bare å sette den i varmt vannbad. Hvis du bruker visp da blir den fort flytende igjen. :-) Lykke til med kakelaginga i dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...