Gjest morentilfire Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Jeg har ikke lang tids erfaring med sykdommen Cøliaki. Det jeg vet at all slags mel, unntatt potetmel, inneholder gluten. Cøliaki har de som får sine tarmtotter ødelagt av gluten. De får redusert næringsopptak fordi tarmtottene ikke funker. Pga det reduserte næringsopptaket kan barna få diverse somatiske sykdomstegn. Her i huset passer vi på og studerer enhver sauspose grundig. Men NÅ ER DET JUL! Det finnes cøliaki - knekkebrød,vaffelrøre, pølsebrød, sjokoladekjeks, etc. Allikevel grubler jeg på om det noe typisk julemat som inneholder gluten og som jeg ikke mistenker i det hele tatt!? Noen på DOL som har erfaring? På forhånd takk!! 0 Siter
Spenning Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Leit å høre, det er mange som har fått den diagnosen. Det er en del forhoåndsregler under matlagning slik at ikke melprodukter smitter over på maten du lager spesiellt, dette lærer dere fort. Les her. http://www.ncf.no/ 0 Siter
Spenning Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Her i huset har vi egne bokser med julebakst for jenta med cøliaki. Hun takler det bra etter første måneden. Handlet inn det meste i Sverige, der har de mengder av varer, Smart club, slependen har også brukbart utvalg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.