Gå til innhold

Hvordan hadde dere reagert?

Anbefalte innlegg

Gjest amparro....

I år skal mannen min, snuppa og jeg feire jul sammen med mine foreldre. De kommer til oss. I fjor feiret vi med svigemor og hennes samboer + min svigerinne og barna.

Nå har det seg sånn at svigemor og hennes samboer blir sittende alene i år så jeg ba dem til oss. Snuppa synes det er kjempekoselig med mange her og det sa jeg til svigemor. Men..... hun takket faktisk nei!!!! Hun ville heller sitte sammen med samboeren og ha det stille og rolig. Jeg må si jeg ble veldig overasket og litt skuffa.....

Jeg kunne forstått det hvis vi skulle ha fullt hus her, men det blir det jo ikke. Kun mine foreldre og 1 barn. Mannen min ble såret over at hun faktisk ikke ønsket å være sammen med han og barnebarnet sitt på julaften...

Hvordan hadde dere reagert? Jeg syens faktisk det er litt "unormalt", men det kan jo hende det bare er meg som synes det...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257699-hvordan-hadde-dere-reagert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær heller glad for at hun tør si fra at de vil være alene, bare de to.

De ser sikkert frem til en kveld i ro og fred sammen, kanskje skal de dele noen helt spesielle gaver med hverandre og ha det riktig så fint.

Ikke vær så smålig at du blir sur og fornærmet, vær heller glad for hun får feire jul akkurat som hun vil.

Gjest amparro....

Det kan jo hende at de hadde lagt en del konkrete planer allerede, og at de gledet seg til det.

Ja, men det er jo bare de to som skal være sammen. De er ikke nyforelska eller noe i den dur altså :-)) De har vært sammen i 20 år(ikke at det har noe å si kanskje)!!!

Uff og buff, jeg ble faktisk irritert på henne :-/ Sikkert dumt av meg.......

Men hun sitter også å klager sammen med oss over at hun gruer seg til å kjøpe julegaver. Hun har to barn og 3 barnebarn + at hun ikke er i jobb - så hun har heeeeele dagen om hun vil det....

Aldri ber hun oss til middag eller noe i den dur. Hun forventer bare å bli bedt hit :-/

Ja, nå kom det mye gørr. Sorry!!!!

Annonse

Gjest amparro....

Eg blei også litt såra da foreldra mine ville vere aleine på juleaften for eit par år sidan.

Men det blir nok ei fin jul allikevel :-)

Ja, fint skal vi få det! Vi har bare problemer med å få tak i en nisse? Men vi klarer nok det også :-)

Jeg skulle gjerne ha vært helt alene med barn og mann og feiret julaften.

Men hos oss er det krise for besteforeldre og ikke se sine barnebarn denne kvelden så vi er alltid sammen.

Jeg kan med andre ord godt skjønne at noen ønsker å være alene og ha det stille og fredelig en gang iblant. Neste jul er det jo fullt hus igjen med dere.

Nei, kos dere og vær heller litt kry for at du har bedt dem og respekter svaret du har fått.

Hadde det skjedd meg "her og nå" så hadde jeg jo kanskje blitt litt trist hvis jeg hadde sett for meg julen med dem, men jeg hadde hatt full respekt og forståelse for valget deres.

Er selv i slik situasjon at vi blir spurt og at det liksom er en selvfølge at svaret må bli ja.

Det er jo koselig å bli bedt, men julen burde jo være en tid hvor man fikk velge hvordan man ville feire selv, og jeg trives aller best i fred og ro hjemme hos meg selv med partner og barn.

De aller beste og mest harmoniske julaftener vi har feiret har vært slik i fred og ro hjemme hos oss selv.

Så full respekt og forståelse for valgene til folk fra min side.

Jeg synes overhodet ikke det er noe rart at de ønsker en "voksenjul", og ikke takker ja til full hurlumhei hos dere. Får de komme til dere annehver jul føler de antakelig at de får både i pose og sekk. De hadde dessuten kanskje gledet seg til å feire på sin måte da de ble invitert til dere?

Synes du viser manglende respekt for deres valg.

Jeg hadde ikke blitt såret over det.

Kanskje gleder de seg til en helt rolig jul, uten ungestyr og mas.

Det var koselig av deg å spørre, men jeg syns det må være opp til dem om de sier ja eller ikke.

Og de var jo sammen med dere forrige jul.

Kan dere ikke være sammen en av juledagene isteden, da?

Annonse

Gjest tja.... ikke i kveld

Hei, her har vi det på nesten samme måte i år. Har ei svigermor som også er litt glad i å klage, hun klager over at hun ser oss og barna for sjelden.

De siste årene har hun og min manns søsken feiret jul alene og stille uten barnebarn.

I år er de andre bedt bort og min svigermor ble naturlig nok invitert til oss. hun takket først ja, for så å takke nei, når hun fant ut at vi skulle til mine foreldre.

Da ble det nemlig ikke familie så hun ønsket å sitte alene hjemme eller dra til syden.

Kjente jeg ble litt irritert og lei meg, når hun ikke betrakter oss som familie, men forstår at hun ikke ønsker alt styret og bråket med barn, men kom heller ikke å klag fordi hun ser for lite til oss!

Men sånn er de nå en gang :-( Men vi feirer med mine foreldre og min søster, det blir kjempe kos...

Jeg forstår deg!!! Legg det bak deg, det er sånn de vil ha det i år....

Nei vet du at det synest jeg faktisk ikke. Vi har også tilfeller i vår slekt av besteforeldre-generasjonen som foretrekker å feire julekvelden hjemme i fred og ro, og hvorfor skulle de ikke kunne det?

Jeg synest julekvelden hadde vært nitrist uten ungene mine, pakker, mas og kjas:-) Men for dem som har opplevd dette i en årrekke så kan det tenkes at det faktisk er godt å kunne feire julekvelden på en roligere og fredeligere måte.

Jeg synest det hadde vært nitrist å tenke på at familiemedlemmer hadde sittet ensomme på julekvelden mot sin vilje. Men har de fått tilbud om å feire sammen med dere, og likevel velger å feire alene, så har de jo tatt et valg ut i fra egne ønsker og behov. Det må dere bare respektere, mener jeg. Jeg synest egentlig ikke man skal forvente at besteforeldre mest av alt skal ønske å feire julekvelden sammen med barnebarna. Vi er forskjellige, og det er besteforeldrene også:-)

Ja, men det er jo bare de to som skal være sammen. De er ikke nyforelska eller noe i den dur altså :-)) De har vært sammen i 20 år(ikke at det har noe å si kanskje)!!!

Uff og buff, jeg ble faktisk irritert på henne :-/ Sikkert dumt av meg.......

Men hun sitter også å klager sammen med oss over at hun gruer seg til å kjøpe julegaver. Hun har to barn og 3 barnebarn + at hun ikke er i jobb - så hun har heeeeele dagen om hun vil det....

Aldri ber hun oss til middag eller noe i den dur. Hun forventer bare å bli bedt hit :-/

Ja, nå kom det mye gørr. Sorry!!!!

Jeg vet mange besteforeldre som synes det er trivelig med en jul i tosomhet. Det må da være deres valg.

mvh

jeg hadde ikke reagert i det hele tatt. bare tatt til etteretning at de takket nei denne gangen. men det hadde ikke stoppet fra å invitere dem en annen gang.

noen synes det er deilig og fredelig å være bare to julaften og de kan bestemme når de skal spise, hva de skal spise osv. uten å måtte ta hensyn til andre.

vi skal feire alene i år og det gleder vi oss til, siden vi alltid har feiret med en eller begge foreldreparene våre.

barna synes det er litt stusselig at det bare blir "kjernefamilien", men vi voksne synes det er deilig å slippe å ta hensyn til andre. bare slenge beina på sofaen når barna er i seng :-)

Gjest amparro...

Nei vet du at det synest jeg faktisk ikke. Vi har også tilfeller i vår slekt av besteforeldre-generasjonen som foretrekker å feire julekvelden hjemme i fred og ro, og hvorfor skulle de ikke kunne det?

Jeg synest julekvelden hadde vært nitrist uten ungene mine, pakker, mas og kjas:-) Men for dem som har opplevd dette i en årrekke så kan det tenkes at det faktisk er godt å kunne feire julekvelden på en roligere og fredeligere måte.

Jeg synest det hadde vært nitrist å tenke på at familiemedlemmer hadde sittet ensomme på julekvelden mot sin vilje. Men har de fått tilbud om å feire sammen med dere, og likevel velger å feire alene, så har de jo tatt et valg ut i fra egne ønsker og behov. Det må dere bare respektere, mener jeg. Jeg synest egentlig ikke man skal forvente at besteforeldre mest av alt skal ønske å feire julekvelden sammen med barnebarna. Vi er forskjellige, og det er besteforeldrene også:-)

Godt svart!

Jeg skal prøve å se det fra deres side. De er ikke som meg og min familie, men vi er jo forskjellige. Mine foreldre hadde aldri i verden takket nei til å feire jul sammen med barn og barnebarn!! Det er liksom utenkelig i min familie. Men jeg skjønner jo nå at andre ser det på en annen måte.

Barnebarna er alt i verden for min mor og far, men sånn er det ikke med svigemor. Hun har på en måte nok med sitt.

Men jeg skal respektere det :-)

Gjest amparro.....

Hei, her har vi det på nesten samme måte i år. Har ei svigermor som også er litt glad i å klage, hun klager over at hun ser oss og barna for sjelden.

De siste årene har hun og min manns søsken feiret jul alene og stille uten barnebarn.

I år er de andre bedt bort og min svigermor ble naturlig nok invitert til oss. hun takket først ja, for så å takke nei, når hun fant ut at vi skulle til mine foreldre.

Da ble det nemlig ikke familie så hun ønsket å sitte alene hjemme eller dra til syden.

Kjente jeg ble litt irritert og lei meg, når hun ikke betrakter oss som familie, men forstår at hun ikke ønsker alt styret og bråket med barn, men kom heller ikke å klag fordi hun ser for lite til oss!

Men sånn er de nå en gang :-( Men vi feirer med mine foreldre og min søster, det blir kjempe kos...

Jeg forstår deg!!! Legg det bak deg, det er sånn de vil ha det i år....

Ja, svigemor klager over at hun ikke ser oss ofte nok. Men hun ber oss aldri, kanskje en gang i året. Vi, kan komme dit uten å være bedt, ja - og det gjør vi også en gang i blant.

Jeg selv er vant med en mor som ber inn til middag støtt og stadig. Ja, jeg vet at mødre er forskjellige og jeg skal ikke bare skryte av min... men forskjellen mellom familiene blir så stor. Mine foreldre er liksom så tilstede i våre liv og barnebarnas, mens den andre siden ikke er det.

Alt er et ork for min svigemor, mens det meste er en glede for min mor... Ikke så lett nei. Men en må vel bare respektere at folk er forskjellige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...