Gå til innhold

Ønskesituasjonen!

Anbefalte innlegg

Nå er det jo slik at vi på nyåret får et barn til, og vi gleder oss selvsagt veldig! :-)

Men jeg har tenkt sånn på at jeg samtidig ikke på noen måte vil la dette gå "ut over" gutten på 2,5 år. Han har fulltidsplass i bhg, og er der stort sett hver ukedag fra kl 8. Når han hentes varierer litt, jeg har hatt en del svangerskapsplager slik at pappa både har måttet levere og hente - og da blir han der til kl halv 5.

Det gnager meg fryktelig de dagene han må være der så lenge. Han trives veldig godt i bhg, ingen tvil om det, men han er jo fryktelig sliten etter en sånn lang dag.

Nå som jeg er i bedre form henter jeg ham 2-3 ganger i uka sånn ca kl 15. Han er veldig glad for å se meg, men samtidig er han ikke veldig interessert i å gå fra bhg.. :-)

Jeg har derfor et ønske for vårhalvåret - Pappan har noen ukers ferie til gode som overføres til neste år. Så det er mulig for ham å ta 6 uker pappaperm, 1 uke påskeferie og 4 ukers sommerferie, og enda ha tilgode såpass at han kan redusere hver arbeidsdag med 2 timer.

Drømmesituasjonen er altså at han jobber korte dager, henter i bhg ca kl 15 slik at jeg får en del tid alene med lillesøster, men samtidig får vi alle utnyttet resten av dagene sammen. På toppen av ganske mye ferie.

Etterhvert kan jeg sikkert ha lillegutt hjemme med meg og lillesøster, men sån i utgangspunktet må jeg innrømme at jeg ikke tror jeg klarer det de første mnd.

Spørs bare om jobben til pappan går med på dette, men jeg tenker - det må da være bedre å ha ham der i ca 80% stiiling enn at han er borte i uker av gangen? Nå blir det jo en kombinasjon, men..

Tror dere det vil la seg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257817-%C3%B8nskesituasjonen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Skal ikke pappaen ha noe permisjon alene sammen med barnet? Det er viktig synes jeg :)

Hvorfor er det viktig`? - han kan sikkert være alene med ungen etter klokka 15 om moren vil stikke ut en tur. Man blir vel ikke noen bedre far før eller etter kl 15?

Om barnet ammes blir det bare plunder og heft å være så "politisk korrekt" - pappaer er gode pappaer så sant de vil.

Skal ikke pappaen ha noe permisjon alene sammen med barnet? Det er viktig synes jeg :)

Pappaen her i huset hadde kun sine tilmålte fire uker fordi det passet best for oss (jeg ammet lenge og det var lang reisevei til/fra jobb). Ungene er allikevel like godt knyttet til oss begge to! Mannen min tok stort sett alltid kveldsstellet på ungene når jeg var hjemmeværende og han bruker fortsatt masse tid på dem.

Forøvrig skjønner jeg at det kan være greit å dele på permen, men da mest fordi far da får et innblikk i hvordan det er å være hjemme med et lite barn hele dagen. Kosen og kontakten med barnet får han uansett, så lenge han setter av ettermiddager/kvelder/helgene til barnet sitt. Hver familie må nesten selv velge hva som passer best for dem :-)

Det skal bli lettere fra nyttår å ta ut fedrekvoten på fleksibel måte. Tidskonto-ordningen skal bli erstattet av et enklere system, tror det heter gradert permisjon eller noe sånt. Det vil fx være mulig at mor og far begge jobber deltid og har perm deltid 50/50, så kanskje kan deres forslag også la seg gjøre.

Vet ikke hvor offisiell info om den nye ordningen ligger, har bare hørt eller lest dette et-eller-annet sted... :-)

Det skal bli lettere fra nyttår å ta ut fedrekvoten på fleksibel måte. Tidskonto-ordningen skal bli erstattet av et enklere system, tror det heter gradert permisjon eller noe sånt. Det vil fx være mulig at mor og far begge jobber deltid og har perm deltid 50/50, så kanskje kan deres forslag også la seg gjøre.

Vet ikke hvor offisiell info om den nye ordningen ligger, har bare hørt eller lest dette et-eller-annet sted... :-)

Har lest litt om endringene ja. I morra tar samboer kontakt med "rette vedkommende" på jobb, den som har med lønn, personal og permisjoner og sånt og gjøre. Forhåpentlig har hun oversikt :-)

Hvorfor er det viktig`? - han kan sikkert være alene med ungen etter klokka 15 om moren vil stikke ut en tur. Man blir vel ikke noen bedre far før eller etter kl 15?

Om barnet ammes blir det bare plunder og heft å være så "politisk korrekt" - pappaer er gode pappaer så sant de vil.

Kommer veldig an på pappaen. Mange pappaer tar aldri fullt ansvar hjemme og for barnet om de ikke tidlig blir pålagt hovedansvaret i en periode. De lærer rett og slett aldri fullt hva det dreier seg om. Å "passe" barnet en ettermiddag blir aldri det samme.

Både min mann og mange andre moderne menn jeg kjenner fikk seg en aha-opplevelse i løpet av ukene de hadde hovedansvaret for barn og hjem. Tror det er sunt for familien som helhet.

Annonse

Kommer veldig an på pappaen. Mange pappaer tar aldri fullt ansvar hjemme og for barnet om de ikke tidlig blir pålagt hovedansvaret i en periode. De lærer rett og slett aldri fullt hva det dreier seg om. Å "passe" barnet en ettermiddag blir aldri det samme.

Både min mann og mange andre moderne menn jeg kjenner fikk seg en aha-opplevelse i løpet av ukene de hadde hovedansvaret for barn og hjem. Tror det er sunt for familien som helhet.

Min mann har deltatt helt fra første stund og det er han unga tyr til om det er noe - enda han bare var hjemme med minstejenta bare 1 mnd da hun var 11 mnd. :) Det er forskjell på pappaer og pappaer...

MIN pappa er verdens beste, syns jeg - men han har aldri deltatt i noe "stull og stell" - før broren min ble født - da var han 37 år - han fikk meg da han var 19 - så det har nok mye med modningsgrad å gjøre også :)

Min mann har deltatt helt fra første stund og det er han unga tyr til om det er noe - enda han bare var hjemme med minstejenta bare 1 mnd da hun var 11 mnd. :) Det er forskjell på pappaer og pappaer...

MIN pappa er verdens beste, syns jeg - men han har aldri deltatt i noe "stull og stell" - før broren min ble født - da var han 37 år - han fikk meg da han var 19 - så det har nok mye med modningsgrad å gjøre også :)

Jeg sier ikke at far og barna ikke kan få nært forhold uten at de er sammen på denne måten, jeg tenkte mer på ansvarfordelingen i hjemmet. Tror mange mødre har opplevd mer reell likestilling hjemme etter at far har hatt det daglige ansvaret alene en tid.

Jeg sier ikke at far og barna ikke kan få nært forhold uten at de er sammen på denne måten, jeg tenkte mer på ansvarfordelingen i hjemmet. Tror mange mødre har opplevd mer reell likestilling hjemme etter at far har hatt det daglige ansvaret alene en tid.

Det er sikkert riktig for noen . andre ikke. Det som irriterer meg er at noen politikere tror de kan tvinge menn til å ta ansvar - i stedet for å la FAMILIENE velge selv. Jeg hater formynderstaten. Så jeg har nok litt piggene ute når det gjelder den saken. Jeg hadde ALDRI latt mannen min overta permisjonen så lenge jeg ammet, men han kan delta masse i alle årene etter de månedene. Som regel er jo begge i jobb og det er vel nesten barnehagene som får best kontakt med ungene mens de er våkne - sånn er det bare. Mamma og pappa er likevel de viktigste menneskene i et barns liv - enda vi har dem bare noen timer om dagen - og hele helga. rart.

Det er sikkert riktig for noen . andre ikke. Det som irriterer meg er at noen politikere tror de kan tvinge menn til å ta ansvar - i stedet for å la FAMILIENE velge selv. Jeg hater formynderstaten. Så jeg har nok litt piggene ute når det gjelder den saken. Jeg hadde ALDRI latt mannen min overta permisjonen så lenge jeg ammet, men han kan delta masse i alle årene etter de månedene. Som regel er jo begge i jobb og det er vel nesten barnehagene som får best kontakt med ungene mens de er våkne - sånn er det bare. Mamma og pappa er likevel de viktigste menneskene i et barns liv - enda vi har dem bare noen timer om dagen - og hele helga. rart.

Selvfølgelig skal man i stor grad bestemme selv, men jeg tror ofte man trenger et puff. Jeg synes faktisk ordningen om "tvungen" farspermisjon er god. I dag er det alment akseptert i bedrifter og i samfunnet forøvrig at far er hjemme noen uker og måneder i løpet av barnets første leveår. Vi hadde aldri vært der uten denne såkalte tvangen.

Du er uenig - og det er helt greit :-).

Selvfølgelig skal man i stor grad bestemme selv, men jeg tror ofte man trenger et puff. Jeg synes faktisk ordningen om "tvungen" farspermisjon er god. I dag er det alment akseptert i bedrifter og i samfunnet forøvrig at far er hjemme noen uker og måneder i løpet av barnets første leveår. Vi hadde aldri vært der uten denne såkalte tvangen.

Du er uenig - og det er helt greit :-).

Syns det er helt greit slik det er i dag - men ikke mer ;D

veldig enig med Elextra her.

pappapermisjonen er en rettighet som pappaer bør benytte seg av. Og i ordet ligger det jo at de skal være sammen med barnet sitt.

Det krever ganske mye av en far å be om 4 ukers permisjon, dersom dette hadde vært en ordning som var helt ukjent for arbeidsgivere og folk generelt. Det vet vi jo fra før pappapermisjonen ble innført, at det var ytterst får pappaer som gjorde akkurat det.

Derfor skal vi prise oss lykkelig over at vi faktisk har fått flere uker som er kun for pappaene. Da blir det vel litt feil at vi mammaer skal ta fra dem denne tiden..?

Skjønner jo at folk har mange ulike behov, men det er lurt å ikke velge bort pappapermisjonen. Eller dele den opp i noen timer pr. uke eller lignende...

Barnet har krav på en fulltidspappa, på lik linje som det har hatt en fulltidsmamma i den tiden permisjonen varer.

Da vil pappaene også få bedre forståelse for hva det vil si å "gå hjemme" hele dagen. At dagen blir fylt opp med gjøremål og at omsorg faktisk er krevende og givende.

Noen timer hver dag vil ikke bli det samme som å ha dette ansvaret hele dagen i flere uker sammenhengende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...