Gå til innhold

Hva skal vi spise på julaften - på tide å bestemme seg snart...

Anbefalte innlegg

Saken er som følger. Han er vokst opp med ribbe, jeg med kalkun. Tidligere har det vært enkelt: annen hver jul hos hans og mine foreldre med henholdsvis ribbe og kalkun.

Så i år skal vi feire jul hjemme hos oss selv for første gang (hans foreldre kommer). "Ikke pokker om vi skal ha kalkun" sier han. Greit nok det, men "ikke pokker om vi skal ha ribbe heller" sier jeg som aldri har vært særlig begeistret for denne grisen på julaften...

Så hva skal vi finne på da? Jeg synes ikke særlig om verken pinnekjøtt eller torsk, og lutefisk er totalt uaktuelt. Bare lukta er nok for meg...

Alle mine forslag faller på stengrunn (reinsdyr, skinke, andebryst), og det eneste vi er enige om er desserten. Nå er det under to uker igjen, og det begynner å haste (selvom han tar alt med knusende ro selvsagt).

Grandiosa og e.l er også uaktuelt altså - bare så det er sagt. Det må være noe med en viss form for stil, som er litt flott

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• sheba

4

• Babette

3

• Patsi

3

Mest aktive i denne tråden

Kan dere ikke ta begge deler da? Litt problematisk med en komfyr kanskje...?

Vi har både fåreribbe (pinnekjøtt) og svineribbe. Gubben er østlending, så svineribbe er et must. For meg smaker svineribbe vanlig søndagsmiddag, så vi må ha begge deler på julaften :-)

Gjest sjøstjerna

Siden han får besøk fra hans foreldre- som også er vant med ribbe- så kan det kanskej bli som han vil iår- og så avtaler dere motsatt neste år?

Eller spør hverandre hvem som vil gi "bestemmelsesretten" i julegave til den andre i år.

Eller trekk lodd.

Det er jo flere juledager. kan kanskje ha ribbe ene dagen og kalkun andre?

Hjortestek er nydelig med viltsaus og hele pakka! Kunne ikke tenkt meg noe annet, etter år med ribbe, kalkun, svinestek.

Hjortekjøtt er mildt i smaken i forhold til reinsdyrkjøtt og annet vilt, bortsett fra elg.

Du vil aldri angre!

*gjett hva vi skal ha*

Annonse

Lag begge deler da vel, så blir alle fornøyd. :) Jula er ikke tida for å inngå kompromisser som få blir fornøyde med. Det er nok av andre dager å gjøre det på.

Hvorfor kan man ikke lage nye tradisjoner i eget hjem og la andre ha sine trdisjoner i sine...?

Det skjønner jeg virkelig ikke. Må svigerforeldre eller foreldre bli møtt med sin tradisjon, kan de ikke forsøke noe nytt når de besøker andre? Så kan de selv ha ribbe eller kalkun en av de andre dagene.

For meg er ikke ribbe eller kalkun festmat, og mine unger er helt enig med meg. De elsker hjortestek med hjemmelaget vilstsaus...

Når mine en gang inviterer meg på julemiddag, vil jeg spise det de gjerne vil ha som tradisjon, uten å tenke over det ett sekund...

Vi droppet både ribbe og pinnekjøtt og gikk for and i stedet. Kjempegodt. Og så har vi litt ymse snaddertilbehør, så blir alle fornøyde.

Men hva med å ha feks hjortestek? Eller bestem dere for å ha den enes favoritt på julaften og den andres 1.juledag, så kan dere bytte neste gang.

Lag begge deler da vel, så blir alle fornøyd. :) Jula er ikke tida for å inngå kompromisser som få blir fornøyde med. Det er nok av andre dager å gjøre det på.

Enig, slik ville jeg løst det! Heldigvis er det ikke noen sak hos oss, vi kommer begge fra familier der ribbe er tradisjon, enkelt og greit - og det eneste rette på julaften ;-)

Annonse

Vi får vente i spenning;-)

What?? Vet dere ikke hva sursteik er? Snakk om uvitenhet da. ;-)

Det er en ganske vanlig festmiddag på disse kanter av landet, men egentlig mer til anledninger type bryllup eller konfirmasjon enn jul.

Det er oksesteik marinert i surmelk en uke eller to før den stekes. Høres aldeles disgusting ut - I know. Men det er virkelig kjempegodt!!

Se her f.eks:

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift2118967848.asp

What?? Vet dere ikke hva sursteik er? Snakk om uvitenhet da. ;-)

Det er en ganske vanlig festmiddag på disse kanter av landet, men egentlig mer til anledninger type bryllup eller konfirmasjon enn jul.

Det er oksesteik marinert i surmelk en uke eller to før den stekes. Høres aldeles disgusting ut - I know. Men det er virkelig kjempegodt!!

Se her f.eks:

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift2118967848.asp

oida!! der lærte jeg noe nytt, jeg har aldri hørt om det før..

*flau*

men hvor i landet kommer dette fra da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...