Gå til innhold

Hva skal vi spise på julaften - på tide å bestemme seg snart...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• sheba

4

• Babette

3

• Patsi

3

Mest aktive i denne tråden

Hvorfor kan man ikke lage nye tradisjoner i eget hjem og la andre ha sine trdisjoner i sine...?

Det skjønner jeg virkelig ikke. Må svigerforeldre eller foreldre bli møtt med sin tradisjon, kan de ikke forsøke noe nytt når de besøker andre? Så kan de selv ha ribbe eller kalkun en av de andre dagene.

For meg er ikke ribbe eller kalkun festmat, og mine unger er helt enig med meg. De elsker hjortestek med hjemmelaget vilstsaus...

Når mine en gang inviterer meg på julemiddag, vil jeg spise det de gjerne vil ha som tradisjon, uten å tenke over det ett sekund...

Det er jo ikke foreldre/svigerforeldre som krever, men huset herre/frue...

Hvis ingen vil fire på krava, så får dere lage begge deler! Stek kalkunen dagen før, f.eks...

Evt. sett dere ned og finn ut om dere kunne gå for et helt annet alternativ, noe nytt.

(jeg har vokst opp med reinsdyrsteik på julaften, og er nå 33 år, men jeg går overhodet ikke i frø om noen serverer meg verken hjort eller fugl eller ribbe på julaften av den grunn - det synes jeg nesten høres litt tåpelig ut, men det er min helt subjektive mening, da... Det blir da jul uansett hva man spiser, så lenge det er noe godt?)

Annonse

What?? Vet dere ikke hva sursteik er? Snakk om uvitenhet da. ;-)

Det er en ganske vanlig festmiddag på disse kanter av landet, men egentlig mer til anledninger type bryllup eller konfirmasjon enn jul.

Det er oksesteik marinert i surmelk en uke eller to før den stekes. Høres aldeles disgusting ut - I know. Men det er virkelig kjempegodt!!

Se her f.eks:

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift2118967848.asp

Gosh, jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om dette før *flau*

Høres egentlig godt ut :-)

Men hvor i landet spiser man sånt da?

Jeg ville gått for å ta Kalkun den ene dagen og ribbe den andre.

Det jeg er mest overrasket over er at hva slags mat man skal ha blir en stor diskusjon, om dere hadde vært 7 og 9 så skulle jeg forstått det. :)

Annonse

tzatziki1365380058

Det er en ganske vanlig festmiddag på disse kanter av landet, men egentlig mer til anledninger type bryllup eller konfirmasjon enn jul.

Det er oksesteik marinert i surmelk en uke eller to før den stekes. Høres aldeles disgusting ut - I know. Men det er virkelig kjempegodt!!

Se her f.eks:

Unnskyld, men jeg synes det høres aldeles forskrekkelig ut ;)

Er det virkelig godt? Kan du beskrive smaken - smaker det "suraktig", eller blir surmelksmaken borte?

Og hva slags stek bruker du - okse?

Hvis ingen vil fire på krava, så får dere lage begge deler! Stek kalkunen dagen før, f.eks...

Evt. sett dere ned og finn ut om dere kunne gå for et helt annet alternativ, noe nytt.

(jeg har vokst opp med reinsdyrsteik på julaften, og er nå 33 år, men jeg går overhodet ikke i frø om noen serverer meg verken hjort eller fugl eller ribbe på julaften av den grunn - det synes jeg nesten høres litt tåpelig ut, men det er min helt subjektive mening, da... Det blir da jul uansett hva man spiser, så lenge det er noe godt?)

Helt enig. Selv er jeg oppvokst med svinestek, men har i de senere år selv servert viltstek. Har fått servert kalkun (som ikke er julemat for meg, men jeg sa ikke noe da og det var jo godt!) og i år blir det ribbe. Jeg er ikke spesielt glad i ribbe, men jeg er veldig glad for at jeg får være sammen med dem på julaften og satser på masse godt tilbehør! :o)

At voksne mennesker setter seg ned og sutrer og krangler om hva de skal servere på julaften forekommer meg ytterst barnslig. Uansett serveres det jo noe som er finere enn dagligmiddag!

Se her f.eks:

Jeg er fra Trøndelag og jeg har aldri hørt om det jeg heller... *Grøsser litt*

Hva med fondue? Det er høytidsmiddag hos oss - vi har det nyttårsaften, påskeaften osv (julaften har vi ribbe).

Jeg er åpen for det meste i matveien, men hadde jeg blitt bedt på julaftensmiddag og fått fondue så hadde jeg blitt skuffet gitt!

Jeg er åpen for det meste i matveien, men hadde jeg blitt bedt på julaftensmiddag og fått fondue så hadde jeg blitt skuffet gitt!

Skuffet!! Det er jo det beste som finnes! :-)

Vel, smaken er som baken osv.

Begge deler...

Hei!

Når danskene sier "glad for": Betyr dette akkurat det samme som "glad i" på norsk?

Og sier de det direkte til folk også - "jeg er glad for deg"? Det høres jo veldig rart ut, da.

Men jeg snappet det opp i "Ørnen" på torsdag. "Jeg trodde hun var så glad for sin mann". Eller blir det ikke det samme som "glad i"?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...