Gå til innhold

Oppskrift på gamle julesmåkaker?

Anbefalte innlegg

Dette er postet på Åpent, men jeg regner med å treffe en god del kakebakere her også:

Min mormor, som var fra ytre Namdalen - uten at jeg vet om hun hadde oppskriften derfra - bakte noen småkaker til jul som jeg aldri har glemt.

Er det noen av dere som har vært borti noe som likner på dette:

Grunndeigen ser ut som typisk "gul julesmåkake". Den er kjevlet ut og stukket ut i sirkler, f.eks. med en skål på størrelse med de som brukes under kaffekopper. Disse sirkelskivene er delt i to, slik at grunnkakene blir halvmåneformet. Jeg tror de er stekt slik, altså som halvmåner.

Halvmånene er hardere, og dermed mindre skjøre, enn f.eks. smørkranser. For etterpå er disse halvmånene lagt sammen to og to med et tynt lag av verdens beste, klisneste og usunneste sjokoladekrem mellom. Likevel er det ikke sånn at de nesten brekker.

Jeg aner ikke om disse egentlig har noe med jul å gjøre, men mormor bakte dem da...

Fortsetter under...

Dette minner om de halvmånene min bestemor bakte, bare at ho hadde sviskefyll i midten... Nammis! Skal sjekke i "bestemors kokebok fra 1940" om oppskriften kanskje står der...

Men først; Er disse kakene harde, eller er de litt myke?

Dette minner om de halvmånene min bestemor bakte, bare at ho hadde sviskefyll i midten... Nammis! Skal sjekke i "bestemors kokebok fra 1940" om oppskriften kanskje står der...

Men først; Er disse kakene harde, eller er de litt myke?

De er såpass harde at det antakelig går greit å smøre fyllet på dem, oppbevare dem i boks osv. Men ikke steinharde.

Omtrent som bunnen i sandkaker, kanskje?

De er såpass harde at det antakelig går greit å smøre fyllet på dem, oppbevare dem i boks osv. Men ikke steinharde.

Omtrent som bunnen i sandkaker, kanskje?

Ok, da er det nok en annen deig enn den jeg tenker på. Her blir kakene litt sprø utenpå, og myk inni. Fyllet smøres på før steking.

De hørtes veldig gode ut, de kakene du snakke rom! Men oppskrift kan jeg da ikke hjelpe med. Dessverre!

Men si i fra om du finner oppskriften, for jeg vil gjerne prøve dem!

Her står kolakakebaking for tur i dag. Det er ungenes desiderte favoritt, - i tillegg til pepperkaker, da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...