Gå til innhold

Jul og dobbeltarbeidende småbarnsforeldre

Anbefalte innlegg

Inspirert av "for mye jul" lengre ned her så har jeg nå kommet til den konklusjonen at vi som både jobber og har små barn egentlig ikke skulle jobbet i desember i det hele tatt. Det går rett og slett ikke opp. Hvordan skal man rekke julemesse på SFO klokken 15 den ene dagen, dobbel Luciafeiring dagen etter, alskens avslutninger etc, innkjøpe av julegaver, baking, julepyntlaging osv osv.

Jeg har fleksitid, men en mann som er mye bortreist. I dag stod jeg utenfor SFO i det døren åpnet før jeg styrtet avgårde til bhg med mini og Luciafeiring der. Begge skulle ha hvite skjorter med bånd og glitter, lussekatter og pepperkaker. Jeg droppet feks julemesse på SFO, og da ble 6 åringen SÅÅÅÅÅ skuffet. Prøver å forklare at alt ikke er mulig, men møter liten forståelse. Midt oppi alt dette er det til og med en god del som også har bursdag i desember, så da kommer det i tillegg.. Bare et oppgitt sukk fra

Fortsetter under...

Hipp hipp - i år har jeg tatt konsekvensen av dette - og avspaserer fra og med fredag og ut året !!!

Jeg tar ferie fra tirsdag av :)) Jeg gleder meg så utrolig til noen roligere dager med juleforberedelser. Det er jo så mye mer koselig når man har god tid på seg!

Gjest Flystripa

Jeg er hjemmeværende, men mannen er bortearbeidende. To av tre unger har avslutninger sent og tidlig, både her og der. Og bursdager i hytt og pine. Jo, det _er_ mye på programmet denne måneden. Det er en kabal som skal gå opp, spesielt når man er alene med ungene. Morfar har stilt opp på svømmetrening og mormor har passet ungene - uten disse to snille som stiller opp, så hadde det vært stusselig her!

Tell me... :(

Vi var på plass i barnehagen i dag tidlig, både storebror, lillesøster og jeg, satt og tok en kaffekopp før jeg løp avgårde til jobb. Og så skal det visst være foreldrekaffe i den samme barnehagen i morra ettermiddag! Koselig det, altså, men pokker så unødvendig akkurat nå!! ;)

Annonse

ja, det er et kjør uten like hvis man skal være med på alt eller nesten alt.

vi har tatt en prat med barna og forklart hvorfor vi ikke kan være med på akkurat DEN tingen. Prøver også å fordele det litt, slik at det ikke alltid er det ene barnet som skal "lide" for at tiden ikke strekker til..

Vi dropper heller en ting i ny og ne, enn at vi stresser oss ihjel. Det er ingen tjent med.

Så jeg synes alt i alt at julen er koselig og sosial jeg.

Det blir jo litt til hva man gjør det til.

Jeg tar ferie fra tirsdag av :)) Jeg gleder meg så utrolig til noen roligere dager med juleforberedelser. Det er jo så mye mer koselig når man har god tid på seg!

Jeg har 14 feriedager til gode for 2006. Bedriften har fri med lønn i romjulen, og vi er pålagt å ta ut alt over 10 dager i år.(10 dager kan overføres til 2007). Men hva gjør du når du ikke har tid til dette da? Ingen gjør jobben min om jeg er borte... :-( Så nå sitter jeg her på jobben da - med en liten DOL pause, mens det er stille i gangene rundt meg. Great!

Annonse

Når noen her er babysjuke og ber om argumenter mot familieforøkelse, anbefaler jeg dem alltid å tenke på desember og mai/juni. Disse periodene er høysesong for ønsket om å kunne være minst to steder på én gang.

Mange tror at alt går av seg selv når ungene er ute av bleiene og ikke må passes på hele tiden. Det stemmer jo på et vis, men det betyr ikke at kravene til foreldrene mht. plikter og deltakelse er over.

Men jeg har en venninne som påstår at hun savnet noe det første året begge døtrene hennes gikk på videregående og det ikke var en eneste juleavslutning...

Vi var på plass i barnehagen i dag tidlig, både storebror, lillesøster og jeg, satt og tok en kaffekopp før jeg løp avgårde til jobb. Og så skal det visst være foreldrekaffe i den samme barnehagen i morra ettermiddag! Koselig det, altså, men pokker så unødvendig akkurat nå!! ;)

Ja, foreldrekaffe i desember er overflødig, og SÆRLIG rett etter Luciafeiringen.

Gjest også en mamma

Mmmm! Hos oss var det Lucia med foreldre i barnehagen i går, og neste uke skal de jammen meg ha "nissefest" - med foreldre. Jeg syns også det er unødvendig med to arrangementer de siste to ukene før juleferien - vi har jo liksom et par andre ting vi skulle gjort også på denne tiden.

Men vi stiller opp... ellers blir ungene våre skuffet og lei seg.

Mmmm! Hos oss var det Lucia med foreldre i barnehagen i går, og neste uke skal de jammen meg ha "nissefest" - med foreldre. Jeg syns også det er unødvendig med to arrangementer de siste to ukene før juleferien - vi har jo liksom et par andre ting vi skulle gjort også på denne tiden.

Men vi stiller opp... ellers blir ungene våre skuffet og lei seg.

Ja, det er nettopp det at ungene ikke skal bli skuffa. Jeg stiller på den foreldrekaffegreia i dag selv om jeg egentlig ikke har tid. Kom på jobb kl 10.00 i dag, for vi hadde kontroll på helsestasjnen på morrakvisten. Drar fra jobb igjen kl 15.00. Jaja, får vel ta det igjen i neste uke eller noe...

Gjest O jul med din VREDE

Jeg er så enig så enig. Selv er jeg attpåtil enslig med to barn hvorav det ene er psykisk utviklingshemmet. For henne er det enda vanskeligere å skjønne at jeg ikke kan klare å være med på alt........selv om jeg jobber "bare" 80%, Den ene dagen jeg liksom skulle ha "til disposisjon" er besatt med møter m spesialpedagoger, logopeder, avlastningssenteret, BUP eller barnelege, PPT eller andre instanser..... Jeg blir GAL i desember!

Har det akkurat som deg (bortsett fra bortreist mann) + en som fyller året neste uke... puh!

Desember/januar er i tillegg kjempetravelt på jobb siden jeg jobber med lønn/regnskap. Har derfor ikke sjangs til å ta fri. Egentlig skulle jeg ha jobbet overtid!

Og jeg har også (som deg) ei jente med cøliaki så da må jeg jo bake glutenfrie julekaker.

Har bakt noe i helgen og hver kveld ETTER avlutning, div selskaper osv. Litt husarbeid innimellom...

Nå trenger jeg bare bake pepperkaker + kanskje en sort til innen lørdag og så må jeg begynne å tenke på selskapene.

Har det akkurat som deg (bortsett fra bortreist mann) + en som fyller året neste uke... puh!

Desember/januar er i tillegg kjempetravelt på jobb siden jeg jobber med lønn/regnskap. Har derfor ikke sjangs til å ta fri. Egentlig skulle jeg ha jobbet overtid!

Og jeg har også (som deg) ei jente med cøliaki så da må jeg jo bake glutenfrie julekaker.

Har bakt noe i helgen og hver kveld ETTER avlutning, div selskaper osv. Litt husarbeid innimellom...

Nå trenger jeg bare bake pepperkaker + kanskje en sort til innen lørdag og så må jeg begynne å tenke på selskapene.

Og julegavene har vi såvidt begynt på... men har TENKT masse så det er vel bare å faktisk kjøpe dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...