Liliaceae Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Jeg kjenner en gutt som ble vurdert til å være "ikke skolemoden" året før han begynte på skolen. Jeg lurer på hvordan man faktisk finner ut av om et barn er skolemoden eller ei. Vi har jo vært hos legen på 5 års kontroll og synes det er rart at de klarer å bedømme om barnet er skolemodent eller ei på den korte tiden vi er der inne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258235-hvordan-bed%C3%B8mme-om-skolemoden/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Hører med at gutten som nå går på skolen faktisk henger svært etter de andre barna. Han er utenfor både faglig og sosialt. Så legens bedømmelse var korrekt. Men jeg synes det er så utrolig at de klarer å finne ut av det på den ene kontrollen på helsestasjonen. Nå som han har gått på skolen i flere år, klarer han neppe å ta igjen forspranget medelevene har. Triste greier... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258235-hvordan-bed%C3%B8mme-om-skolemoden/#findComment-2054759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AveM Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Sendte dette innlegget litt feil nettopp, men prøver igjen: Nå vet ikke jeg dette da, men jeg tror de kanskje tester litt utover det vanlige om foreldrene er bekymret, eller om helsestasjonen synes det er behov for det etter å ha møtt barnet. Jeg antar også at foreldrene har mye de skulle ha sagt. Vi har muligheter for utvidet test av datteren vår på 4 års-kontrollen, men det ønsker vi ikke. Det var snakk om å få henne på skolen 1 år før hun egentlig skal pga at det ikke er andre barn her i nabolaget som er født samme år som henne, vennene er født året før. Så er hun i tillegg født i januar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258235-hvordan-bed%C3%B8mme-om-skolemoden/#findComment-2054825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en som visst ikke var skolemoden Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Jeg opplevde i sommer at min 5 år gamle gutt på femårskontroll på helsestasjonen ("skolestart-kontrollen") ble vurdert som "ikke skolemoden" av helsestasjonslegen. Dette altså ett drøyt år før han faktisk skal begynne på skolen. Jeg stilte meg sterkt tvilende til legens vurdering, for måten hun håndterte hele kontrollen på var etter mitt skjønn merkelig. Knapt nok tid til å hilse før barnet ble satt i gang med "oppgavene". Oppgavene besto i en del tegneoppgaver først. Tegne linje mellom to andre linjer, både rette og buede. Tegne firkant og sirkel ved siden av firkant og sirkel som var der fra før. Fargelegge. Klippe. Dernest var det fysiske oppgaver, som skulle inneholde blant annet hinking. Legen ble irritert omtrent etter et halvt minutt, for gutten min misforsto og trodde han skulle fargelegge mellom linjene på arket i stedet for å tegne en linje som ikke kom borti "veggene". Han var så sikker på at hun mente fargelegge, at det tok sikkert 3-4 forklaringer før han skjønte hva hun egentlig mente. Da han kom til fargelegging var han lei og utålmodig, og køla i vei, brydde seg ikke om å holde det innenfor strekene. Legens irritasjon var tydelig for meg, og sikkert for gutten også. Så kom det til hinking - noe han er og var dårlig på. Han prøvde å klovne det bort, at han syns det var vanskelig, og legen ble skikkelig irritert. Gutten henvendte seg til meg og jeg prøvde å rettlede. Hun satte seg på golvet over gutten som lå på rygg på golvet, holdt armene hans og fortalte han at når han begynte på skolen nyttet det ikke å rope på mamma, for på skolen kom han til å være helt alene... Da begynte han å gråte. Legen valgte å avbryte undersøkelsen og konkluderte "ikke skolemoden". Min konklusjon er at den slags tester ikke er brukbare for å vurdere skolemodenhet. Det skal ikke mer til enn at kjemien mellom legen og barnet ikke stemmer helt, så vil ikke barnet samarbeide, og da er det et problem. Det er lurt å gå ett hakk eller to videre hvis man er usikker på om barnet er skolemodent. Jeg snakker da om fysioterapeut og evt PPT. Mange barn kan være skolemodne selv om de sliter med enkelte ferdigheter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258235-hvordan-bed%C3%B8mme-om-skolemoden/#findComment-2055507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Jeg kan ikke helt forstå hvilken test du snakker om. Her hos oss har vi tilbud om en 6-årskontroll på helsestasjonen når ungen fyller 6 år. Det betyr at den kontrollen for enkelte blir tatt etter at de har begynt på skolen. Det er altså ikke en skolemodenhetstest. De blir bedt om å tegne og fargelegge og hinke og slikt, men jeg innbilte meg at det gikk mer på å finne ut av evt. fysiske problemer hos barnet. Ellers trodde jeg i min naivitet at det er skolen som må tilpasse nivået etter barnet, og ikke barnet som må være skolemodent. Og dersom det virkelig er tungtveiende grunner for at barn bør ha utsatt skolestart så vil det bli oppdaget og vurdert i barnehagen, i samarbeid med foreldrene og evt PPT. Trodde jeg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258235-hvordan-bed%C3%B8mme-om-skolemoden/#findComment-2055524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg opplevde i sommer at min 5 år gamle gutt på femårskontroll på helsestasjonen ("skolestart-kontrollen") ble vurdert som "ikke skolemoden" av helsestasjonslegen. Dette altså ett drøyt år før han faktisk skal begynne på skolen. Jeg stilte meg sterkt tvilende til legens vurdering, for måten hun håndterte hele kontrollen på var etter mitt skjønn merkelig. Knapt nok tid til å hilse før barnet ble satt i gang med "oppgavene". Oppgavene besto i en del tegneoppgaver først. Tegne linje mellom to andre linjer, både rette og buede. Tegne firkant og sirkel ved siden av firkant og sirkel som var der fra før. Fargelegge. Klippe. Dernest var det fysiske oppgaver, som skulle inneholde blant annet hinking. Legen ble irritert omtrent etter et halvt minutt, for gutten min misforsto og trodde han skulle fargelegge mellom linjene på arket i stedet for å tegne en linje som ikke kom borti "veggene". Han var så sikker på at hun mente fargelegge, at det tok sikkert 3-4 forklaringer før han skjønte hva hun egentlig mente. Da han kom til fargelegging var han lei og utålmodig, og køla i vei, brydde seg ikke om å holde det innenfor strekene. Legens irritasjon var tydelig for meg, og sikkert for gutten også. Så kom det til hinking - noe han er og var dårlig på. Han prøvde å klovne det bort, at han syns det var vanskelig, og legen ble skikkelig irritert. Gutten henvendte seg til meg og jeg prøvde å rettlede. Hun satte seg på golvet over gutten som lå på rygg på golvet, holdt armene hans og fortalte han at når han begynte på skolen nyttet det ikke å rope på mamma, for på skolen kom han til å være helt alene... Da begynte han å gråte. Legen valgte å avbryte undersøkelsen og konkluderte "ikke skolemoden". Min konklusjon er at den slags tester ikke er brukbare for å vurdere skolemodenhet. Det skal ikke mer til enn at kjemien mellom legen og barnet ikke stemmer helt, så vil ikke barnet samarbeide, og da er det et problem. Det er lurt å gå ett hakk eller to videre hvis man er usikker på om barnet er skolemodent. Jeg snakker da om fysioterapeut og evt PPT. Mange barn kan være skolemodne selv om de sliter med enkelte ferdigheter. enig, det hørtes ikke ut som en god test. det er akkurat denne jeg sikter til når jeg lurer på grunnlaget for å vurdere om de er skolemodne på. legen vår konkluderte med alt er normalt og at hun er skolemoden. det visste jeg jo forsåvidt, men jeg synes bare grunnlaget er altfor spinkelt til å f.eks. få et stempel som "ikke skolemoden". det er som du sier misforståelser og legens og barnets kjemi som legger mye av grunnlaget. vårt barn hadde store vanskeligheter med å forstå legens dårlige norsk og hun måtte flere ganger gjenta seg selv. Jeg hadde problemer selv, så jeg forstår jo godt da at barnet hadde problemer. men det andre barnet jeg sikter til ble altså helt riktig vurdert som ikke skolemoden. h*n burde helt klart ha ventet et år med å begynne for både sosialt og faglig henger h*an langt etter de andre. går også mye for seg selv i friminuttene og det er sårt å vite uten å kunne gjøre noe. (det er barnet til noen vi kjenner) men det er et sårt tema å snakke med foreldrene om og jeg vil ikke "tråkke i salaten" ved å spørre hvordan de kom frem til dette med å være skolemoden. men da er det nok denne 5 års kontrollen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258235-hvordan-bed%C3%B8mme-om-skolemoden/#findComment-2056814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.