Gå til innhold

Når sende i barnehagen - etter sykdom

Anbefalte innlegg

Gjest annlovinda

Gutten i huset ble syk natt til i dag.

Han kastet opp masse mellom kl. 0130 og 0400.

Vi stod opp på morgenkvisten, men mat ville han ikke ha før ved middagstid. På dagtid hadde han også litt feber, 38,5.

Feberen ble borte etter at han sov litt før middag i dag.

Har vært i god form fra middagstid. Spist godt og drukket godt etter middag. Ikke noe mer vondt i magen eller oppkast. Har ikke kastet opp siden i natt.

Hvis han fortsatt er kvikk og i god form i morgen, da kan jeg vel sende han i barnehagen igjen da?

Pleier alltid å ha han en dag ekstra hjemme etter oppkast eller diare, og også feber. Men skulle så absolutt ha levert han i barnehagen om han fortsatt er i fin form i morgen. Har time hos en spesialist. ER han i dårlig form er saken klar, da holder jeg han så klart hjemme.

Men er det greit å sende han i barnehagen i morgen om formen tilsier det? Da vil det være ca. 28-29 timer siden han kastet opp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258237-n%C3%A5r-sende-i-barnehagen-etter-sykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I din situasjon med spesialist time hadde jeg kanskje vurdert det, men jeg er ellers meget nøye på at ungene skal være -_helt_ friske i et døgn før de går i barnehagen etter omgangssyke. Han har egentlig bare vært frisk i et halvt døgn hvis du sender ham imorgen.

Sånt er utrolig smittsomt, og "alle" de lærde sier at man skal holde seg hjemme i 48 timer etter at symptomene er borte...

Da gjør du ihvertfall ditt for at andre skal slippe denne sjauen før jul.

Og JA, jeg vet hva jeg snakker om, snuppa mi kastet opp i natt og i morges, og hun skal ikke i bhg i morgen - selvom formen har vært strålende hele tiden.

Gjest annlovinda

I din situasjon med spesialist time hadde jeg kanskje vurdert det, men jeg er ellers meget nøye på at ungene skal være -_helt_ friske i et døgn før de går i barnehagen etter omgangssyke. Han har egentlig bare vært frisk i et halvt døgn hvis du sender ham imorgen.

Ja, jeg pleier også å ha han hjemme i god form i minst et døgn.

Det er derfor jeg er sånn i tvil.

I morgen tidlig har han vært i god form i litt over et halvt døgn. Også er det litt over et døgn siden han kastet opp sist.

Er jammen ikke sikker på hva jeg gjør.

I morgen tidlig har han vært i god form i litt over et halvt døgn. Også er det litt over et døgn siden han kastet opp sist.

Jeg hadde følt det som om jeg skulket jobben hvis jeg var hjemme når barnet virket friskt. Men jeg har holdt barn hjemme jeg og for å gi de tid til å komme seg, og være helt sikker. Av og til får man jo f.eks ikke feber før ut på dagen ikke sant.

Jeg hadde nok sendt han i barnehagen hvis han virket helt frisk, og du har et tvunget nødvendig ærend.

Allmenntilstand er jo et godt begrep...

Var ellers ofte hos legen med min første grunnet astma, og mye hoste og slapphet om morgenen. Da syntes legen flere ganger at barnet var friskt nok til å gå i barnehagen.

Annonse

Jeg hadde følt det som om jeg skulket jobben hvis jeg var hjemme når barnet virket friskt. Men jeg har holdt barn hjemme jeg og for å gi de tid til å komme seg, og være helt sikker. Av og til får man jo f.eks ikke feber før ut på dagen ikke sant.

Jeg hadde nok sendt han i barnehagen hvis han virket helt frisk, og du har et tvunget nødvendig ærend.

Allmenntilstand er jo et godt begrep...

Var ellers ofte hos legen med min første grunnet astma, og mye hoste og slapphet om morgenen. Da syntes legen flere ganger at barnet var friskt nok til å gå i barnehagen.

Barnet _skal_ være frisk i minst 24 timer etter omgangssyke. Man kan være smittefarlig så lenge etter siste oppkastrunde.

Sjekk nettsidene til helsetilsynet om du er i tvil.

Du skulker ikke jobben men du er med å sørge for at andre foreldre slipper å være hjemme med sine barn fordi de ble smittet av ditt!

Det kalles ansvar for fellesskapet.

Nå vet ikke jeg dette da, men jeg tror de kanskje tester litt utover det vanlige om foreldrene er bekymret, eller om helsestasjonen synes det er behov for det etter å ha møtt barnet. Jeg antar også at foreldrene har mye de skulle ha sagt.

Vi har muligheter for utvidet test av datteren vår på 4 års-kontrollen, men det ønsker vi ikke. Det var snakk om å få henne på skolen 1 år før hun egentlig skal pga at det ikke er andre barn her i nabolaget som er født samme år som henne, vennene er født året før. Så er hun i tillegg født i januar.

Sorry, dette innlegget skulle til Liliaceae lenger nede her. Blir litt mye å skrive på msn og her samtidig ;)

Bør ikke sende barn i barneh etter oppkast før det har gått 3 dager uten oppkast. Man er faktisk smittsom i 3 døgn etter at man har sluttet å kaste opp! Ikke rart det stadig går omgangssyke for dette er det ikke mange som følger tror jeg. Men i disse juletider bør man ihvertfall gjøre det -hvis man tenker på andre enn seg selv!

Annonse

Gjest annlovinda

Bør ikke sende barn i barneh etter oppkast før det har gått 3 dager uten oppkast. Man er faktisk smittsom i 3 døgn etter at man har sluttet å kaste opp! Ikke rart det stadig går omgangssyke for dette er det ikke mange som følger tror jeg. Men i disse juletider bør man ihvertfall gjøre det -hvis man tenker på andre enn seg selv!

På folkehelse instituttet sine nettsider så står det nå 48 timer etter siste oppkast/diare, ikke 72 timer.

Og vi hjemme hos har alltid holdt oss til to døgn etter omgangssyke. Men det er ikke mange andre i barnehagen som gjør det samme.

Gjest annlovinda

Det var da enda godt det var derfor. :o) Håper det går bra og at du får kommet deg til spesialisten!

Ja, det har ordnet seg.

En venninne av meg skulle ha en dag hjemme i dag, så da får gutten være der de timene jeg er hos spesialisten.

:)

Ellers pleier så klart jeg og pappaen å dele på antall syke barn dager så godt det lar seg gjør.

Gjest også en mamma

På folkehelse instituttet sine nettsider så står det nå 48 timer etter siste oppkast/diare, ikke 72 timer.

Og vi hjemme hos har alltid holdt oss til to døgn etter omgangssyke. Men det er ikke mange andre i barnehagen som gjør det samme.

Og selv det gjelder bare ved det viruset som heter noe sånt som norvo eller novro eller noe i den dur. Og DET forårsaker KRAFTIG diare og oppkast, ikke bare litt i noen timer. Er det bare litt er det nok at symptomene har opphørt, for da er det ikke DET viruset.

Jeg ville sendt barnet i barnehagen hvis allmenntilstanden var god.

Gjest annlovinda

Og selv det gjelder bare ved det viruset som heter noe sånt som norvo eller novro eller noe i den dur. Og DET forårsaker KRAFTIG diare og oppkast, ikke bare litt i noen timer. Er det bare litt er det nok at symptomene har opphørt, for da er det ikke DET viruset.

Jeg ville sendt barnet i barnehagen hvis allmenntilstanden var god.

Stemmer nok helt sikkert det du sier ja.

Trodde heller ikke det var omgangssyke, når han kastet opp 4 ganger i løpet av natta, i løpet av 2 timer.

Men etter svarene jeg fikk på dette spørsmålet ble jeg jo ennå mer i tvil om jeg kunne sende han.

Var en venninne av meg som hadde hjemmedag i dag, så han fikk være der den tida jeg var borte i dag, fort gikk det også.

Men jeg snakket også med barnehagen, og der fikk jeg beskjed om at han bare kunne komme. Men da hadde jeg allerede overlevert han til venninna mi.

Takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...