nin9 Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Det ser ut til at min datter på 7 år vil komme svært tidlig i puberteten. Hun begynner å få antydning til hårvekst nedentil. Det er ingen tegn til at brystene begynner å vokse. Hun er ca 135cm høy og slank. Hun lever sunt, og er en aktiv jente. Selv fikk jeg menstruasjon som 10-åring, og opplevde dette som å miste litt av barndommen. Ingen andre i min familie har vært spesielt tidlig utviklet, og jeg hadde håpet at min datter ikke skulle bli det heller. Har lest at en i enkelte tilfeller kan forsinke denne utviklingen med medisinsk behandling. Er det en aktuell problemstilling? Jeg vil ikke utsette henne for en unødvendig behandling, om det kan medføre problemer i ettertid eller ubehagelige bivirkninger. Har sett at det diskuteres om kjemiske stoffer i bla hudpleieprodukter kan påvirke barns utvikling. Jeg (ikke barnet) har ett års tid brukt en amerikansk hudkrem, kjøpt hos hudpleier. Etter å ha lest innholdslisten ble jeg skeptisk til stoffer som RecombinantHuman TGFBeta-1 og Recombinant Human VEGF. Det er gjerne litt søkt, men jeg lurer på om det er riktig at kjemiske stoffer i hverdagen kan påvirke barns utvikling mht tidlig pubertet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258258-tidlig-pubertet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Brystutvikling er det første tegn til begynnende pubertet hos jenter ogvanligvis og inntrer der hos 95 % mellom 8-13 års alder.Aldersvariasjon når behåring begynner er fra ca. 8 til 14 år. Vanligvis vil barnelegene definere begynnende bryst og behåring før 8 år som tegn på tidlig pubertetsutvikling. I løpet av de siste årene er det kommet holdepunkter for at puberteten kan inntre normalt noe tidligere.Kfr.avisskriving om stemmeskifte og guttekor. Barneleger er enige om at begynnende pubertet før 8 år bør henvises til vurdering og oppfølging. Begynner den før 7 år bør det gjøres spesielle undersøkelser av sentralnervesystemet for avklaring av årsak. Det er riktig at pubertesutvklingen kan påvirkes medikamentelt, dette gjøres bare i spesielle tilfelle og etter nøye vurdering. For din datter krever det undersøkeler av benkjernealder og jeg synes hun skal vurderes / undersøkes av barnelege, bl. a. også med tanke på andre undersøkelser. Evt.effekt av produkter som du nevner har jeg ikke sikker kunnskap, men teoretisk foreligger slike muligheter. Jeg skal lete litt. Men det er et stykke vei fra teori/spekulasjon til eksakt begrunnet kunnskap. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258258-tidlig-pubertet/#findComment-2056877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.