Gå til innhold

Hvor lett smitter vannkopper?

Anbefalte innlegg

Et av barne i bhg til lillegutt er nå hjemme med vannkopper. Det dukket opp fra den ene dagen til den neste, slik det jo gjerne er med denne sykdommen, så ungen var i bhg helt til det brøt ut.

Ungen er på en annen avdeling enn min, men de leker i fellesarealer.

Er det stor mulighet for smitte? Fint å få unnagjort vannkoppene altså, men ikke akkurat nå i jula....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258318-hvor-lett-smitter-vannkopper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annlovinda

Det har gått vannkopper på avdelingen til gutten min flere ganger den tiden han har gått der. Også på de andre avdelingene.

Men han har fortsatt ikke hatt vannkopper, så det ser jo ikke ut som det smitter så veldig lett. Også hans næreste lekekamerater har hatt det, men ikke han.

Det spørs hvor tett kontakt de har hatt. Man er mest smittsom dagene før det bryter ut. Inkubasjonstiden er ca 17-21 dager, så dersom gutten din er smittet klarer dere gjerne akkurat julen :o)

Er også usikker på om vi skal møte andre barn nå fremover, skal hvertfall varsle på forhånd om at han muligens bærer smitten..

"Vannkopper smitter fra 2-3 dager før utslettet bryter ut og til skorpene er falt av. Inkubasjonstiden etter smitte er ca. 2 uker (9-21 dager)"

fra http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/tema/helse/barnesykdommer

Da ser det ut til at lillegutt _kan_ bli syk i romjula, men at han ikke er smittsom overfor andre barn ennå. Ergo - vi kan møte en liten venninne i dag :o)

Annonse

Jenta mi går andre året i familiebarnehage, og i fjor hadde de to runder med vannkopper. Mi jente fikk det ikke. Husker da første runden kom, så passet det veldig dårlig i forhold til ting på jobben og hjemme, så jeg var veldig glad hun ikke fikk det.

Da andre runde kom, var jeg veldig innstilt på at denne gangen ble hun sikkert smittet, og at det ble noen dager hjemme. Men neida - hun gikk klar da og!

Denne høsten har det ikke vært noen med vannkopper i barnehagenm, så vidt jeg vet....

Gjest svært smittsomt

Det har gått vannkopper på avdelingen til gutten min flere ganger den tiden han har gått der. Også på de andre avdelingene.

Men han har fortsatt ikke hatt vannkopper, så det ser jo ikke ut som det smitter så veldig lett. Også hans næreste lekekamerater har hatt det, men ikke han.

Det må bety at ungen din er immun fordi han har vært borti smitten før uten at du har merka det.

Vannkopper er ekstremt smittsomt, nesten ingen slipper unna om de ikke er immune.

Det er så smittsomt at da eksen min kom til legen og var helt full av røde blemmer sa legen at han skulle sagt på telefonen hva det gjaldt så hadde han fått sykemeldinga i posten! De ville ikke ha ham på legekontoret med akkurat den sykdommen.

Det smitter lett, men det er ikke nødvendigvis slik at han får det selv om det går.

Jeg jobber i en fireavdelingsbarnehage. En avdeling begynte med vannkopper for noen måneder siden, og alle 16 ungene der fikk det. Så fikk 3-4 på hver av de andre avdelingene det litt etterpå. Men det ser ut til å ha stoppet der.

Det må bety at ungen din er immun fordi han har vært borti smitten før uten at du har merka det.

Vannkopper er ekstremt smittsomt, nesten ingen slipper unna om de ikke er immune.

Mine to eldste gikk i barnehage i over tre år før de fikk vannkopper, og i den perioden hadde det gått der flere ganger.

Da mellomste gutten gikk i barnehage, gikk det 4 runder med vannkopper før han fikk det.

Er også usikker på om vi skal møte andre barn nå fremover, skal hvertfall varsle på forhånd om at han muligens bærer smitten..

Du kan si fra, slik at de som vil være på den HELT sikre siden, kan unngå dere .

Men vannkopper smitter så lett og har så lang inkubasjonstid at det er nesten umulig å unngå det - man møter mange smittede som ikke vet noe om det selv. Så de fleste tar det som det kommer.

Annonse

Hvorfor vil du ikke ha vannkopper i jula?

Våre tre barn hadde det på rekke og rad, men ingen av dem var noe særlig syke.

De kunne ikke gå i barnehagen, men vanlige hjemmeaktiviteter var ikke noe problem.

Like greit å måtte være borte fra jobb og barnehage i jula, enn å måtte ta sykedager resten av året.

Når det gjelder smitte: Våre barn fikk vannkopper i tur og orden, den første ble smittet i barnehagen, smittet nestemann som igjen smittet nestemann. Var heldigvis hjemmeværende da.

Hvorfor vil du ikke ha vannkopper i jula?

Våre tre barn hadde det på rekke og rad, men ingen av dem var noe særlig syke.

De kunne ikke gå i barnehagen, men vanlige hjemmeaktiviteter var ikke noe problem.

Like greit å måtte være borte fra jobb og barnehage i jula, enn å måtte ta sykedager resten av året.

Når det gjelder smitte: Våre barn fikk vannkopper i tur og orden, den første ble smittet i barnehagen, smittet nestemann som igjen smittet nestemann. Var heldigvis hjemmeværende da.

Hvorfor jeg ikke vil ha vannkopper i jula...???

Hallo i luken.

Mine små, som ikke er så veldige små 5 og 8 har gått i barnehager i mange år, med stadig smitte. Rart at de ikke er smittet. Utrolig dersom begge er imune uten synlige syntomer. Jeg har gitt opp de vannkoppene, husker de to eldste fikk med få dages mellomrom.

Hvorfor jeg ikke vil ha vannkopper i jula...???

Hallo i luken.

Det jeg prøvde å si var at våre barn ikke var syke av vannkopper.

De klødde ikke av vannkoppene.

De våknet ikke om natta, og var i helt vanlig humør på dagtid.

Venner og slekt var hos oss, og vi hos den. De som ikke hadde hatt det ville gjerne få det, og de som hadde hatt vannkopper kan jo ikke få det igjen.

Det eneste problemet var at de måtte være hjemme fra barnehagen, og holdt på å kjede vettet av seg.

ALLE TRE.

Fatter ikke helt problemet jeg, men så er jo også vi ferdige med det;)

Det jeg prøvde å si var at våre barn ikke var syke av vannkopper.

De klødde ikke av vannkoppene.

De våknet ikke om natta, og var i helt vanlig humør på dagtid.

Venner og slekt var hos oss, og vi hos den. De som ikke hadde hatt det ville gjerne få det, og de som hadde hatt vannkopper kan jo ikke få det igjen.

Det eneste problemet var at de måtte være hjemme fra barnehagen, og holdt på å kjede vettet av seg.

ALLE TRE.

Fatter ikke helt problemet jeg, men så er jo også vi ferdige med det;)

Du fatter ikke problemet fordi barna _dine_ ikke ble noe plaget av vannkoppene?

Hallo i luken.

Forhold deg stort sett som vanlig, men unngå kontakt med immunsupprimerte nå som han muligens bærer smitten.

mvh

Du fatter ikke problemet fordi barna _dine_ ikke ble noe plaget av vannkoppene?

Hallo i luken.

Jeg tror du har hørt mange skrekk-historier om disse vannkoppene.

Noen sliter vel verre enn andre med det.

Uansett: De fleste får dem, om det er jul eller sommerferie kan man ikke gjøre så mye med det. Det hjelper ikke å ta sorgene på forskudd heller. Man blr ikke bedre av det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...