Gå til innhold

Trass...står og hyler nå!

Anbefalte innlegg

Nå føler jeg behov for litt hjelp her. 2-åringen tester grenser, og er for tida veldig trassig. Ofte raserianfall, og det i tillegg til forkjølelse og en man som reiser mye - nå er jeg sliten.

2-åringen har vært 3 døgn hos besteforeldre til avlastning, og kom hjem i ettermiddag.

Nå nekter han å legge seg, enda vi har både lest og sunget - de vanlige leggerutinene.

Med en gang jeg går ut av rommet, kaster han kosekluten og smokken på golvet, og hyler etter det.

Nå har jeg vært inne 2 eller 3 ganger og plukka opp, og nå venter jeg 5 min før jeg går inn.

Hva f... skal en gjøre??????

Han driver ellers og våkner x antall ganger hver natt.... Blir snart gal. Ihvertfall får jeg et heller anstrengt forhold til ungen min!!! Det er da ikke bra!

Hva skal jeg gjøre?

Han må jo forstå at hvis han kaster kosesakene på golvet, så kan han ikke få dem plukka opp med en gang - kanskje ikke i det hele tatt? (men det greier jeg ikke....)

Noen erfarne her?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258359-trassst%C3%A5r-og-hyler-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke hatt tålmodighet til slikt tull. Så jeg hadde ventet en halvtime, ihvertfall, før jeg hadde gått inn!Så hadde jeg tatt opp tingene, og sagt med bestemt stemme, at når er det natta og du skal sove, lagt barnet bestemt ned i sengen og forlatt rommet.

Om barnet fortsatte med skrikingen hadde jeg gjentatt det samme etter en halvtime. Da min datter skulle slutte med melk om natten satt jeg oppe i tre netter, fordi hun skrek. Jeg orket ikke å legge meg, bare for å bli våknet av sinte hyl og skrik. Etter det sov hun natten gjennom.

Vet at mange ikke er enige med meg, men det fungerte for meg!

Sover han i sprinkelseng, sånn at han ikke kommer ut av selv?

I så fall ville jeg nok latt det ligge...

Men jeg er litt hard sånn... Jeg tar ikke opp ting snuppa på 13 mnd har kastet med vilje heller, jeg...

Sprinkelseng ja.

Greit å vite at andre også holder seg hard.

Nå står han fremdeles og hyler.

Tenkte å vente lenger og lenger med å gå inn. EN gang MÅ han lære seg....

Oi - det ble stille! (men det er visst storesøstra som er innom...)

Så lenge jenta mi står og hyler av sinne eller irritasjon, lar jeg det glatt gå 15 minutter før jeg går inn. Gråter hun av redsel eller er lei seg, eller har vondt, så går jeg inn med en gang.

Det viktigste er iallefall at du absolutt ikke tar han opp av senga.

Min datter holdt show på den alderen. Det fungerte best å avtale leggingen når hun var i godt humør på dagen. Vi snakket om alt som skulle skje om kvelden. De gangene det gikk greit fikk hun masse skryt. Jeg skrøt av henne underveis også. Alt som gikk fint ble framhevet.

Annonse

Sover han i sprinkelseng, sånn at han ikke kommer ut av selv?

I så fall ville jeg nok latt det ligge...

Men jeg er litt hard sånn... Jeg tar ikke opp ting snuppa på 13 mnd har kastet med vilje heller, jeg...

Nei, tror du forsyne meg ikke han hadde hoppa utav senga sjøl!!!

Første gangen det skjer.

Hyler og reiser seg hver gang jeg legger ham ned i senga.

Gud....jeg blir så sint!!!!!!!!!

Skremmende sint.

Jeg må vel bare holde meg hard!?

Har lukka igjen døra nå.

Jeg hadde ikke hatt tålmodighet til slikt tull. Så jeg hadde ventet en halvtime, ihvertfall, før jeg hadde gått inn!Så hadde jeg tatt opp tingene, og sagt med bestemt stemme, at når er det natta og du skal sove, lagt barnet bestemt ned i sengen og forlatt rommet.

Om barnet fortsatte med skrikingen hadde jeg gjentatt det samme etter en halvtime. Da min datter skulle slutte med melk om natten satt jeg oppe i tre netter, fordi hun skrek. Jeg orket ikke å legge meg, bare for å bli våknet av sinte hyl og skrik. Etter det sov hun natten gjennom.

Vet at mange ikke er enige med meg, men det fungerte for meg!

Takk for svaret. Det virker som det er eneste løsningen, ja. Han har strukket meg så altfor langt før.

VEldig glad for gode råd nå.

Mannen min er sjølsagt på middag med jobben når minstemann holder på sånn :-/

Kanskje han vil kose litt ekstra med deg ikveld siden han har vært borte fra deg i noen dager?

Jeg skjønner at det er slitsomt, det er uttmattende, jeg har erfart det selv. Men om du blir skikkelig sint på ham så blir han redd og du sitter igjen med verdens dårligste samvittighet. Gå deg en ekstra runde i stua heller, pust i firkant, ta ti situps eller hva som helst en sint mamma på slutten av dagen er kjempetrist. Jeg sier ikke dette for å sverte deg med dårlig samvittighet, jeg har sitti på begge sidene av senga selv og det er kjempevondt begge deler.

Jeg dikker ikke med 2 1/2-åringen min når han bråker etter at han har lagt seg. De første gangene er jeg innom og stryker han på kinnet og sier nå skal knærten sove, god natt. Etter det går jeg inn med lenger og lenger mellomrom, og sier nå må knærten slutte å tulle, nå er det natta. Jeg kan og si at mamma blir irritert nå av dette bråket og nå får han være stille, for det er natta! Han våkner også flere ganger hver natt. Da gjelder det å ikke hisse seg opp, men rolig si at det er natta og at vi skal sove, og da får han være stille. Det funker stort sette, det er ikke ofte det er helt heisestue her... men jeg gleder meg til han slutter å våkne om natta!

Kanskje han vil kose litt ekstra med deg ikveld siden han har vært borte fra deg i noen dager?

Jeg skjønner at det er slitsomt, det er uttmattende, jeg har erfart det selv. Men om du blir skikkelig sint på ham så blir han redd og du sitter igjen med verdens dårligste samvittighet. Gå deg en ekstra runde i stua heller, pust i firkant, ta ti situps eller hva som helst en sint mamma på slutten av dagen er kjempetrist. Jeg sier ikke dette for å sverte deg med dårlig samvittighet, jeg har sitti på begge sidene av senga selv og det er kjempevondt begge deler.

Jeg tenkte på det ja, at han ville ha ekstra kos siden han hadde vært borte.

Men han har fått det, - så mye som humøret hans har tålt ihvertfall.

Han raser hver gang vi skifter både klær og bleie, så nå kjenner jeg at han styrer litt for mye. Jeg har nok vært for ettergivende lenge nok.

Han har roa seg nå.

...så lenge det varer....

Første gangen det skjer.

Skremmende sint.

Har lukka igjen døra nå.

Hold deg hard, konsekvent og bestemt, men aldri heve stemmen eller å vise sinne...

Både du og din sønn tjener på gode soverutiner, så bare stå på, og ikke ha dårlig samvittighet...!

Hold deg hard, konsekvent og bestemt, men aldri heve stemmen eller å vise sinne...

Både du og din sønn tjener på gode soverutiner, så bare stå på, og ikke ha dårlig samvittighet...!

Takk for det, men i kveld har jeg nok både vist sinne og heva stemmen ja, dessverre.

Har ikke krefter igjen til å være "pedagog"....

Annonse

Takk for det, men i kveld har jeg nok både vist sinne og heva stemmen ja, dessverre.

Har ikke krefter igjen til å være "pedagog"....

Det er lov det òg, ingen grunn til å fortvile! Tror ikke det finnes en eneste mor eller far som aldri har hevet stemme eller vist sinne til barna sine, uansett hva de sier...

Min datter spurte meg en dag, om hvordan hun var som liten (hun er 13 år nå), og jeg svarte som sant var, at avogtil hadde jeg mest lyst til å hive henne ut av vinduet....

Så fortalte jeg henne om de tre nettene og vi fikk oss en god latter!

Så vi skjønner alle sammen at du er sint, men det er alltid så mye enklere å gi gode råd, når ens eget barn sover eller er blitt store.

klem

Jeg dikker ikke med 2 1/2-åringen min når han bråker etter at han har lagt seg. De første gangene er jeg innom og stryker han på kinnet og sier nå skal knærten sove, god natt. Etter det går jeg inn med lenger og lenger mellomrom, og sier nå må knærten slutte å tulle, nå er det natta. Jeg kan og si at mamma blir irritert nå av dette bråket og nå får han være stille, for det er natta! Han våkner også flere ganger hver natt. Da gjelder det å ikke hisse seg opp, men rolig si at det er natta og at vi skal sove, og da får han være stille. Det funker stort sette, det er ikke ofte det er helt heisestue her... men jeg gleder meg til han slutter å våkne om natta!

Jeg trodde du skrev, jeg drikker ikke med min 2 1/2 åring, og tenkte, takk Gud for det....

*lol*

Første gangen det skjer.

Skremmende sint.

Har lukka igjen døra nå.

Du kan jo gå inn, bare legge ham ned og si "natta", og gå ut igjen.

Rasende blir han nok uansett, men jeg synes jo det er greit å vise seg, så de ikke tror de er helt forlatt ;)

Nå sover han vel, men sånn til senere liksom...

Det kan bli noen kvelder, men uansett hva han sier og gjør, så må han møtes med akkurat samme frasen "natta, sov godt" og så ut igjen... Man gjentar seg selv til man blir blå... Men null oppmerksomhet, og å være så kjedelig som mulig, det er vel tingen tror jeg!

Første gangen det skjer.

Skremmende sint.

Har lukka igjen døra nå.

Og om du ikke går inn til ham, så lag ihvertfall litt lyder sånn at han hører at du er der... Ha på tv'en, host litt, rydd litt osv...

Det er lov det òg, ingen grunn til å fortvile! Tror ikke det finnes en eneste mor eller far som aldri har hevet stemme eller vist sinne til barna sine, uansett hva de sier...

Min datter spurte meg en dag, om hvordan hun var som liten (hun er 13 år nå), og jeg svarte som sant var, at avogtil hadde jeg mest lyst til å hive henne ut av vinduet....

Så fortalte jeg henne om de tre nettene og vi fikk oss en god latter!

Så vi skjønner alle sammen at du er sint, men det er alltid så mye enklere å gi gode råd, når ens eget barn sover eller er blitt store.

klem

Takk for det! :-)

Nå er både mor og barn rolige her.

Han roa seg ca. kl 21.

Du kan jo gå inn, bare legge ham ned og si "natta", og gå ut igjen.

Rasende blir han nok uansett, men jeg synes jo det er greit å vise seg, så de ikke tror de er helt forlatt ;)

Nå sover han vel, men sånn til senere liksom...

Det kan bli noen kvelder, men uansett hva han sier og gjør, så må han møtes med akkurat samme frasen "natta, sov godt" og så ut igjen... Man gjentar seg selv til man blir blå... Men null oppmerksomhet, og å være så kjedelig som mulig, det er vel tingen tror jeg!

Det er bare at akkurat den frasen der har vi sagt omtrent 3 ganger hver natt i 1/2 år nå, og han bare fortsetter å våkne og skrike hver natt.

Enten har han veldig tungt for det, eller så er han fryktelig tålmodig...

Syns bare det topper seg med det styret hans nå i kveld, og skjønner at vi må være tøffere.

Gikk bra etter 1 1/2 time i kveld. Puh! (hodepina er på god vei...)

Gjest kvitsymra

Eg har en datter på 2,5 år.

Når hun ikke vil sove, og kommer med unnskyldninger, så sitter hun uti gangen til hun kjeder seg. Da sovner hun raskt når hun kommer tilbake til sengen.

Hvis hun har strevet lenge for å få sove (over 1/2 time), så får hun lov og sitte og lese 20 minutter eller noe, for å bli søvning. Dette har fungert fint!

Det var en periode hvor eg måtte lete etter smokken hennes flere ganger i løpet av en natt. Hun gadd ikke å lede ved puta, eller ved magen sin..

3 gangen ble eg stålsur, og ba henne om å finne smokken sin selv, for slik kan ikke mamma holde på om natta. Hun skjønte at mamma også ville sove, og siden da er det svært sjeldent eg må hjelpe henne med å finne den.

Du må være tydelig med ungen din, om hvor han har deg.("spilleregler" og konsekvens)

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...