Gå til innhold

Hun vil ikke snakke om det

Gjest hvordan blir det best for henne

Anbefalte innlegg

Gjest hvordan blir det best for henne

Skolen ønsker å trekke inn PPT i forhold til datteren min på 10 år. Hun ligger så langt under gjennomsnittet i norsk og matte at de må ta affære, og de vil også vurdere mulig adhd.

Så er saken at da må jeg få fars samtykke og altså snakke med ham om det. Det gruer jeg meg til, for jeg vet det blir brudulje.

Og ganske riktig, det ble det. Så da datteren min skulle til ham i kveld, sa jeg til henne på forhånd at nå hadde jeg snakket med ham om det, slik at hun ville være forberedt når tema kommer opp.

Da ble hun både sint og fortvilet og gråt og skjelte fordi hun føler seg sveket: Nå kommer pappa til å snakke om bare det i hele kveld, og han kommer til å sladre til alle andre om at jeg ikke kan lese og regne, hikstet hun.

Mitt spørsmål er: Er det vanlig at mennesker med adhd faktisk _ikke_ vil snakke om problemene, _nekter_ å snakke om dem? Er det fordi det er vondt og vanskelig, eller er det fordi det er vanskelig å konsentrere seg om å snakke når noe er vanskelig og kanskje føles som et nederlag?

Og er det derfor hun helst ikke vil gjøre lekser i det hele tatt, og i hvert fall ikke lese - fordi hun har forstått hvordan det egentlig er? Jeg må innrømme jeg trodde hun ikke var klar over hvor dårlig hun leser mm, men nå i kveld fikk jeg hele saken i klartekst. Hun vet hun leser uvanlig seint, ikke like godt som andre på hennes alder, hun har merket kommentarene som er kommet -.

Har jeg og læreren gjort henne en bjørnetjeneste som har latt henne leve i "lykkelig uvitenhet" lengst mulig fordi vi kanskje håpet hun plutselig skulle "knekke lesekoden" og alt ville bli bra?

Og - hva venter oss nå som PPT kommer inn i bildet - hvis faren godtar det, da. Han var helt avvistende nå i hvert fall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258447-hun-vil-ikke-snakke-om-det/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Tror det er viktig at ppt kommer inn så raskt som mulig.

Det som kan gjøre det vanskelig for jenta di er at hun kan slite med konsentrasjonsproblem. Hun får ikke med seg det som skjer. Har dere testet hørselen hennes og eventuelt syn?

Så lenge du har med deg kontakt lærer vil dette gå bra. De finner nok ut hvorfor hun er sent ute med både lesing og matte. Viktig at det kommer igang tiltak på henne slik at hun ikke skal bli liggende enda mere etter. Ønsker lykke til!

Gjest ikke nick akkurat nå

Du må ha farens tillatelse for å koble inn ppt eller bup. Ellers så må du enten gå til sak for å få foreldreansvaret alene eller la barnevernet overta ansvaret.

Så det viktigste for deg nå er å overtale faren. Jeg har også en som sliter og det tok lang tid før faren ga seg. Flere år faktisk.

• 2 måneder senere...
Ares1365380229

Om han bryr seg om datteren sin, vil han jo at fagpersoner skal hjelpe datteren. Vis ikke kommer jo han i ett dårli lys.

Jeg fikk barnehagen til å ta det opp. For da ble ikke jeg den store stygge ulven som sier at det er noe galt.

Synest du skulle få skolen til å inkalle han på ett møte.

• 1 måned senere...

Jeg har en som snart er ferdig utredet hos pp-tjenesten og jeg har bare godt å si om hele prosessen. Nå har vi jo også påvist proteinintoleranse (ser du alt har fått linken til npif), og etter at vi kuttet ut melk og mel har gutten blitt en helt annen! Bare på en kort stund har han blitt mye mer konsentrert og samlet enn han har vært før, så jeg er spent på hva pp-tjenesten kommer frem til i forhold til det _vi_ har kommet frem til! Heldigvis har de også sett hva som skjer med ham når han får i seg noe han ikke tåler, så de er helt med på at kostholdet spiller inn. Han mistet nesten evnen til å regne enkle mattestykker etter å ha spist mat han ikke tåler da han var til testing!

Det høres ut som om du har et godt forhold til læreren også, og sammen med pp-tjeneste vil dere helt sikkert komme frem til en løsning. Men ting kan ta tid! Overfor gutten sa pp-tjenesten "hei, jeg heter XX og skal hjelpe deg å få det bedre på skolen". En god forklaring :)

Annonse

Har dere begge foreldreansvaret for henne? Hvis du har hovedomsorgen og foreldreansvaret så trenger du ikke underskrift av pappan.

Jeg har en sønn som skal utredes for ADHD og en pappa jeg av gode grunner ikke snakker med. Jeg har latt skole og PPT holde kontakten med han. Han er svært lite og stole på og trenerte dette med flere måneder. Til slutt har vi sendt henvisningen uten hans underskrift.

Når din datter nå trenger hjelp uansett ADHD eller ei så må du ta noen grep som gjør at hun får det uansett denne pappan.

Jeg leste nede i tråden at en kjente en som hadde slitt med ett sånt samarbeid over fler år!!!

Det er ikke akseptabelt. Da ville jeg gått for å få foreldreretten alene og i det minste bare midlertidig så du får kommet igang med undersøkelsen.

Jeg tror mange barn med ADHD kan få dårlig selvtillit. De får ofte mye negativ respons på seg selv og merker selvsagt om de leser dårligere enn andre i klassen.

Det er selvsagt vondt.

Jeg må følge min sønn opp tett. Jeg har tatt meg friheten å gjøre lekser på min måte. Det vil si. jeg av passer leksene slik at han får små oppgaver av gangen. Det er viktig for han at det er ryddig rundt han og at det er oversiktelig. Han blir så lett avsporet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...