Gå til innhold

Jul i svingen; diskusjonen om innhold

Anbefalte innlegg

Har sett dagens episode på nett-tv; og jul i svingen var jammen rørende igjen....

Jeg her lest debatten om innholdet i tv-programmet, enkelte mener nrk burde tatt med mer av vår "kristne tradisjonsarv". Programmet er fritt for dette, bla for å "tekkes" vår flerkulturelle befolkning.

Hva synes dere om det, hvis dette er tilfelle?

Jeg stusset litt på forklaringen om hvem "Lucia" var, synes kanskje noe viktig ble utelatt der.

en annen ting jeg synes er merkelig: går ikke "svingenbarna" på skolen? Jeg synes det hadde skapt liv i serien dersom barna hadde blitt sett på skoleveien, med sekk på ryggen osv. Man får liksom inntrykk av at de allerede har startet juleferien den 1/12....

Men det er en veldig koselig serie, da!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258456-jul-i-svingen-diskusjonen-om-innhold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest snuppelurefaks

Jeg har også lurt på det med skolegangen. Kanskje de er så lure at de ikke behøver skole?

Det med mangledne kristne verdier gjør meg ingenting. Men jeg savner det at de teller ned til juleaften.

Så vidt jeg vet har alle de andre juleseriene markert hver dag i desember helt frem til julaften. Det gjør ikke Svingen.

Selv om jeg fremdeles synes det er unødvendig mye krangling i serien så var jeg rørt så tårene spratt i dag! Snuppa på 6 år også, hun snufset og hos meg trillet tårene! :o)

Og jeg mener da å huske at de gikk hjem fra skolen i en av episodene?

De andre julekalenderne har vel ikke heller lagt så stor vekt på det ktistne budskapet(Månetoppen, Blåfjell, Skomakergata)?

Synes Jul i svingen er koselig!

Du har rett i det, men det de hadde som Svingen mangler er som en annen her også sier - nedtelling til jul!

Hadde man fjernet den der julekalenderkassen til Linus og Lucia-episoden så kunne det like gjerne vært en helt vanlig barne-tv og ikke noen julekalender. Ingen vill sett forskjell.

Annonse

De andre julekalenderne har vel ikke heller lagt så stor vekt på det ktistne budskapet(Månetoppen, Blåfjell, Skomakergata)?

Synes Jul i svingen er koselig!

Nei, de har heller ikke lagt så stor vekt på det kristne budskapet. Mend et er til stedet, i form av et julespill ungene i bygda lager, feks.

Er det ingen på dol som har fulgt med i debatten om dette?

Jeg har også lurt på det med skolegangen. Kanskje de er så lure at de ikke behøver skole?

Det med mangledne kristne verdier gjør meg ingenting. Men jeg savner det at de teller ned til juleaften.

Så vidt jeg vet har alle de andre juleseriene markert hver dag i desember helt frem til julaften. Det gjør ikke Svingen.

Dersom det skal være en julekalender skal den ha noe med jula og gjøre. Hvorfor feirer vi jula, jo det vet jo selv jentungen min på 5 år. Jeg synes at en julekalender bør ha noe av julens budskap i seg, enda til er jeg ikke spesielt religiøs av meg. Savner også at de ikke teller ned til julaften. Synes også at kjenningsmelodien er merkelig - et slags vossamål, og ungene prater østlandsk. Synes at de kunne ha hatt mer sammenheng her. Synes også at rekvisittene er merkelig satt sammen. Det ser ut som om serien er hentet ut av 60 og 70 tallet. Finner igjen klær, møbler og andre effekter som var slik vi hadde det hjemme på 70 tallet. Dersom filmskaperene tror at alle hjem på landsbygda ser slik ut så tar de feil. Sukk. Bare å konstatere at jeg ikke er noen fan av Linus i Svingen. Synes at Jul i Blåfjell har et bedre budskap enn årets kalender.

Aisha1365380364

Dersom det skal være en julekalender skal den ha noe med jula og gjøre. Hvorfor feirer vi jula, jo det vet jo selv jentungen min på 5 år. Jeg synes at en julekalender bør ha noe av julens budskap i seg, enda til er jeg ikke spesielt religiøs av meg. Savner også at de ikke teller ned til julaften. Synes også at kjenningsmelodien er merkelig - et slags vossamål, og ungene prater østlandsk. Synes at de kunne ha hatt mer sammenheng her. Synes også at rekvisittene er merkelig satt sammen. Det ser ut som om serien er hentet ut av 60 og 70 tallet. Finner igjen klær, møbler og andre effekter som var slik vi hadde det hjemme på 70 tallet. Dersom filmskaperene tror at alle hjem på landsbygda ser slik ut så tar de feil. Sukk. Bare å konstatere at jeg ikke er noen fan av Linus i Svingen. Synes at Jul i Blåfjell har et bedre budskap enn årets kalender.

Men vi feirer da ikke nødvendigvis jul av religiøse årsaker? Julefeiring er en mye eldre tradisjon enn som så.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...