Gå til innhold

transanal irrigasjon : noen som bruker det her?

Anbefalte innlegg

Høres urealistisk ut at det kun skal være 7 i Norge som bruker dette utstyret. Forgjengeren til den løsningen som nå er tilgjengelig har vært på markedet i flere år allerede, og er ett av flere alternativer som tilbys de som ikke får tømt seg ved enklere metoder.

Var bare legen som sa det til meg og bad meg ringe Coloplast for å høre mer om det da han egentlig ikke visste så mye om det.

Men da var det ikke snakk om pose til å henge opp vannet men pumpe for å pumpe det inn.

Fortsetter under...

Gjest transanal irrigasjon

Prøv og skjekk denne siden

http://www.ffo.no/?dokId=17

Det ser ikke ut at det er noen forening innen NHF som har dette som hoveddiagnose. Oftest så skjer jo dette pga annen skade eller sykdom.

nei, det ser dårlig ut gitt..

Forsøker å finne produktene på Coloplast. Her om dagen fant jeg det, nå finner jeg ingenting der. Rare greier ;).

nei, det ser dårlig ut gitt..

Forsøker å finne produktene på Coloplast. Her om dagen fant jeg det, nå finner jeg ingenting der. Rare greier ;).

Er det denne siden du ser etter? http://www.homecare.no/default.asp?id=28&ACT=5&content=56&mnu=28

ja kom omsider til den siden. Glemte at det var home care jeg skulle søke hos og ikke colplast.

Jeg mener, hvis jeg ikke husker helt feil at de også hadde bilder av hele irrigasjonsutstyret og ikke bare rektalkateret.

Venter på ballongkateter fra Home Care. Har rektalkateter uten ballong og det fungerer ikke. Alt bare renner ut.

Hvor viktig er det at temperaturen i kateterposten er 37 grader?. Forstår at vannet ikke skal være kaldere, men hva er poenget med akkurat 37 grader?. Stomisykepleier var så opptatt av det, så det må jo være viktig.

Og må posen henge i skulderhøyde?. Har det betydning om det henger høyere?.

Og hva betyr disse fargekodene på posen: blå, grønn og rød?

Ja jeg kan sikkert ringe og spørre stomisykepleier også,men vil gjerne gi inntrykk av at jeg har forstått noe på egen hånd også ;)

Jeg fikk beskjed om en gang, hadde en pose vann som skulle i endetarmen (he he, flotte detaljer vet du ;o) ) og fikk ikke dreisen på tempraturen.

Fikk da beskjed om at vannet ikke måtte være kaldt, da kom det til og gjøre sinnsykt vondt!

Men jeg måtte opp i mer enn 37 grader for og få rett lys på posen.

Annonse

ja kom omsider til den siden. Glemte at det var home care jeg skulle søke hos og ikke colplast.

Jeg mener, hvis jeg ikke husker helt feil at de også hadde bilder av hele irrigasjonsutstyret og ikke bare rektalkateret.

Venter på ballongkateter fra Home Care. Har rektalkateter uten ballong og det fungerer ikke. Alt bare renner ut.

Jeg vet veldig lite om det men etter å ha ringt så vet jeg kanskje mer :o)

http://www.kontinens.dk/index.asp?id=838#

Her fant jeg en dansk kontinensforening. Hjelper jo litt da

Det går greit å være medlem av en dansk forening også. Jeg er medlem av både en norsk og en dansk forening men det gjelder ikke inkontinens da.

Jeg vet veldig lite om det men etter å ha ringt så vet jeg kanskje mer :o)

Men du... Om det er sånn med pose og kateter, så har jeg prøvd det en gang. Men jeg kan ikke helt skjønne at det er så dyrt?

Er det flere måter kanskje?

Men posen var dyr, for stomisykepleieren stressa fælt med at den måtte hun ha tilbake.

Jeg viste ikke helt hva dette var, men når jeg har lest tråden, høres det ut som det jeg gjorde.

Det går greit å være medlem av en dansk forening også. Jeg er medlem av både en norsk og en dansk forening men det gjelder ikke inkontinens da.

ja en dansk forening gjør meg ingenting. Det som er saken her er at jeg ikke lider av inkontinens, men tømingsproblemer antakelig pga en nerveskade.

Går det inn under inkontinens?

Men du... Om det er sånn med pose og kateter, så har jeg prøvd det en gang. Men jeg kan ikke helt skjønne at det er så dyrt?

Er det flere måter kanskje?

Men posen var dyr, for stomisykepleieren stressa fælt med at den måtte hun ha tilbake.

Jeg viste ikke helt hva dette var, men når jeg har lest tråden, høres det ut som det jeg gjorde.

Det skal være pose, kateter og pumpe og så skal man pumpe på posen for å få vannet inn og pumpe med pumpa for å få luft inn.

Jeg skjønner egentlig ingenting nå, kanskje det er to forskjellige metoder men legen visste ikke helt han heller. Men han sa det ikke ble dekket på blåresept og den andre pasienten sa at hun ikke betalte noe selv om det ikke ble dekket.

Og når legen snakket om det første gangen så trodde jeg han snakket om stomi og så irrigere gjennom den og det var jeg ikke interessert i i første omgang.

Så jeg aner ikke forskjellen her, men pasienten snakket om at hun bare skiftet kateter og brukte vannposen flere ganger så selv om jeg måtte betale så ble det ikke så dyrt.

Virket det greit forresten? Dvs kom alt ut ;o)

ja en dansk forening gjør meg ingenting. Det som er saken her er at jeg ikke lider av inkontinens, men tømingsproblemer antakelig pga en nerveskade.

Går det inn under inkontinens?

Det ser ut som om det kalles inkontinens når det gjelder avføring også. De har i hvert fall lagt analpropper under utstyrsiden med inkontinens.

Jeg er vant med at det kalles uhell jeg enten det gjelder urin eller avføring. Men de må jo kalle det et fint ord slik at vi blir litt forvirret ;o)

Det skal være pose, kateter og pumpe og så skal man pumpe på posen for å få vannet inn og pumpe med pumpa for å få luft inn.

Jeg skjønner egentlig ingenting nå, kanskje det er to forskjellige metoder men legen visste ikke helt han heller. Men han sa det ikke ble dekket på blåresept og den andre pasienten sa at hun ikke betalte noe selv om det ikke ble dekket.

Og når legen snakket om det første gangen så trodde jeg han snakket om stomi og så irrigere gjennom den og det var jeg ikke interessert i i første omgang.

Så jeg aner ikke forskjellen her, men pasienten snakket om at hun bare skiftet kateter og brukte vannposen flere ganger så selv om jeg måtte betale så ble det ikke så dyrt.

Virket det greit forresten? Dvs kom alt ut ;o)

Jeg pumpet ikke inn luft, men hadde en greie jeg skrudde på, for og regulere vannet.

Jeg fikk ikke inn alt vannet jeg, det rant ut, men jeg hadde nok ett for stort kateter for meg, burde hatt noe mindre eller annen type.

Men alt kom ut, nå hadde jo jeg fastet i dagevis, så det var ikke så mye, men da jeg tok klyx senere på kvelden var det helt tomt.

Det var helt greitt og gjøre, tok jo litt tid, men ca 10 min og få vannet inn, og så den tiden det tar og få tømt seg skikkelig. Jeg hadde jo imodium innabords også, så det løste fint opp.

Men kan du ikke ringe stomisykepleieren i Homecare? Har ofte mer peiling der, enn hva legene har. Det var stomisykepleieren som hjelpte meg, de andre på avdelingen hadde ikke snøring.

Og jeg ble ikke dårlig etterpå, slik som jeg blir med toilax-tablettene, vannet virker jo bare lokalt.

Annonse

Jeg pumpet ikke inn luft, men hadde en greie jeg skrudde på, for og regulere vannet.

Jeg fikk ikke inn alt vannet jeg, det rant ut, men jeg hadde nok ett for stort kateter for meg, burde hatt noe mindre eller annen type.

Men alt kom ut, nå hadde jo jeg fastet i dagevis, så det var ikke så mye, men da jeg tok klyx senere på kvelden var det helt tomt.

Det var helt greitt og gjøre, tok jo litt tid, men ca 10 min og få vannet inn, og så den tiden det tar og få tømt seg skikkelig. Jeg hadde jo imodium innabords også, så det løste fint opp.

Men kan du ikke ringe stomisykepleieren i Homecare? Har ofte mer peiling der, enn hva legene har. Det var stomisykepleieren som hjelpte meg, de andre på avdelingen hadde ikke snøring.

Og jeg ble ikke dårlig etterpå, slik som jeg blir med toilax-tablettene, vannet virker jo bare lokalt.

Jeg har telefonnr til ei på Coloplast som kunne komme hjem til meg å vise meg utstyret for å se om det var noe for meg.

Ellers så er jeg veldig fornøyd med uroterapeuten på Homecare, hun er jo bare så hyggelig.

Jeg har telefonnr til ei på Coloplast som kunne komme hjem til meg å vise meg utstyret for å se om det var noe for meg.

Ellers så er jeg veldig fornøyd med uroterapeuten på Homecare, hun er jo bare så hyggelig.

Da krysser jeg fingrene for at dette kanskje er løsningen for deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...