Gå til innhold

Dum oppgave i klassen


Anbefalte innlegg

Gjest skole til besvær?

Uff, traff en venninne av meg i kveld og hun fortalte meg følgende:

Klassen til sønnen hadde hatt i oppgave på skolen at de skulle skrive "brev" til en i klassen med noen hyggelig ord. Dette førte selvfølgelig til at det var noen som ikke fikk brev i det hele tatt.Blant annet sønnen til venninnen min og et par jenter. Hva tenker dere andre om dette. På denne skolen har trinnet som agenda for tiden og være hyggelige mot andre.

Hadde det ikke vært bedre om alle skrev noe hyggelig til alle. I klassen til min sønn lagde læreren et ark for hver elev som gikk rundt til hele klassen. Alle fikk med seg sitt brev hjem med mange hyggelige hilsener.

Hvorfor velger en skole å gjøre det på den måten som min venninen sønn gjorde det.Er ikke dette en måte å synliggjøre både de upopulære og de populære? Er det mangel på sosial kompetanse hos skolen? Er dette noe man burde tatt opp med ledelsen?

Det var nok 3 elever som ikke var så høye i hatten i dag og følte de ikke hadde noen venner.

*sukk*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258512-dum-oppgave-i-klassen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, ja. Det la en demper på kvelden vår for å si det sånn.

Stakkars unger. Pussig at skolen ikke har bedre vett spør du meg.

syntes også det der hørtes merkelig ut eller korttenkt/hjerteløst.

Det blir vel for noen av dem en episode de husker ja, huffameg!

Annonse

ylvali1365381015

I klassen til min sønn har de "hemmelige venner" som de får utdelt hver uke. Da har klassestyrer kontroll med rotasjonen og at alle får en hver. Denne vennen skal de passe ekstra godt på under uka, være hyggelig mot vedkommende og passe på at denne har det bra.

På fredag blir den hemmelige vennen avslørt under samlingen ved at denne får en oppmerksomhet (tegning, brev, selvlaget gave etc.). Og alle skal skrive en hyggelig beskjed til sin hemmelige venn.

Den hemmelige vennen er konfedensiell for elevene underveis i skoleuka.

Dette har vært et meget vellykket prosjekt, og det virker som om elevene har satt sin ære i å følge opp slik de selv ville likt å bli fulgt opp som "hemmelig venn".

Jeg kan ikke se at dette på noen måte setter enkeltelever i en sårbar siyuasjon. Samtidig holder klassen stadig fokus på alles trivsel og bygger bro mellom elevene.

Kan det tenkes at dette hadde vært et prosjekt å foreslå?

Etter min erfaring styrker det forholdet innad i klassen, som helhet.

ylvali1365381015

Uff, ja. Det la en demper på kvelden vår for å si det sånn.

Stakkars unger. Pussig at skolen ikke har bedre vett spør du meg.

det verste er at ungene kanskje skaper sin identitet i klassen og sitt selvbilde på grunnlag av denne dårlige ideen...

da snakker vi følger som går langt utover et skoleprosjekt...

:-( ...og det burde læreren vite så utmerket godt!

I klassen til min sønn har de "hemmelige venner" som de får utdelt hver uke. Da har klassestyrer kontroll med rotasjonen og at alle får en hver. Denne vennen skal de passe ekstra godt på under uka, være hyggelig mot vedkommende og passe på at denne har det bra.

På fredag blir den hemmelige vennen avslørt under samlingen ved at denne får en oppmerksomhet (tegning, brev, selvlaget gave etc.). Og alle skal skrive en hyggelig beskjed til sin hemmelige venn.

Den hemmelige vennen er konfedensiell for elevene underveis i skoleuka.

Dette har vært et meget vellykket prosjekt, og det virker som om elevene har satt sin ære i å følge opp slik de selv ville likt å bli fulgt opp som "hemmelig venn".

Jeg kan ikke se at dette på noen måte setter enkeltelever i en sårbar siyuasjon. Samtidig holder klassen stadig fokus på alles trivsel og bygger bro mellom elevene.

Kan det tenkes at dette hadde vært et prosjekt å foreslå?

Etter min erfaring styrker det forholdet innad i klassen, som helhet.

Høres ut som et spennende opplegg med gode utviklingsmuligheter mht klassemiljøet. Klarer ungene virkelig å holde det hemmelig hvem som er deres venn den uken?

Annonse

Utrolig lite gjennomtenkt av læreren.

Tanken er god; men gjennomføringen mislykket. Læreren burde sørget for et system der alle elevene fikk brev. F.eks gitt hver og en elev en bestemt de eleve de skulle skrive noe hyggelig til; ikke en frivillig elev.

Stakkars de som ikke fikk hilsen....Det blir nok ikke glemt så fort. Hadde det vært mitt barn, ville jeg gitt tilbakemelding til læreren.

I klassen til min sønn har de "hemmelige venner" som de får utdelt hver uke. Da har klassestyrer kontroll med rotasjonen og at alle får en hver. Denne vennen skal de passe ekstra godt på under uka, være hyggelig mot vedkommende og passe på at denne har det bra.

På fredag blir den hemmelige vennen avslørt under samlingen ved at denne får en oppmerksomhet (tegning, brev, selvlaget gave etc.). Og alle skal skrive en hyggelig beskjed til sin hemmelige venn.

Den hemmelige vennen er konfedensiell for elevene underveis i skoleuka.

Dette har vært et meget vellykket prosjekt, og det virker som om elevene har satt sin ære i å følge opp slik de selv ville likt å bli fulgt opp som "hemmelig venn".

Jeg kan ikke se at dette på noen måte setter enkeltelever i en sårbar siyuasjon. Samtidig holder klassen stadig fokus på alles trivsel og bygger bro mellom elevene.

Kan det tenkes at dette hadde vært et prosjekt å foreslå?

Etter min erfaring styrker det forholdet innad i klassen, som helhet.

Slik har de gjort det i klassen til det ene barnet mitt også. Jeg har sett mange morsomme brev som hun både har sendt og fått. Det er morsomt å se hvor kreative de blir, spesielt når de skal skrive brev til en de leker lite med.

Dette høres helt forferdelig ut. Tenk at det er lagt opp til at noen få risikerer å bli uten hyggelig hilsen. Det er ikke helt ufarlig å synliggjøre sosial status på en slik måte i klassen. Stakkars elever, tenk så triste de ganske sikkert ble når de ikke fikk brev i det hele tatt. Skulle de skrive hyggelige brev til hverandre så kunne de ha lagt lapper med alles navn i ei eske. Hver elev kunne ha trukket 1 lapp og skrevet brev med hyggelig hilsen til det navnet han/hun trakk. Da fikk alle brev, og de som trakk noen de ikke kjente så godt fikk anledning til å si noe hyggelig og godt om/til denne personen

I klassen til min sønn har de "hemmelige venner" som de får utdelt hver uke. Da har klassestyrer kontroll med rotasjonen og at alle får en hver. Denne vennen skal de passe ekstra godt på under uka, være hyggelig mot vedkommende og passe på at denne har det bra.

På fredag blir den hemmelige vennen avslørt under samlingen ved at denne får en oppmerksomhet (tegning, brev, selvlaget gave etc.). Og alle skal skrive en hyggelig beskjed til sin hemmelige venn.

Den hemmelige vennen er konfedensiell for elevene underveis i skoleuka.

Dette har vært et meget vellykket prosjekt, og det virker som om elevene har satt sin ære i å følge opp slik de selv ville likt å bli fulgt opp som "hemmelig venn".

Jeg kan ikke se at dette på noen måte setter enkeltelever i en sårbar siyuasjon. Samtidig holder klassen stadig fokus på alles trivsel og bygger bro mellom elevene.

Kan det tenkes at dette hadde vært et prosjekt å foreslå?

Etter min erfaring styrker det forholdet innad i klassen, som helhet.

Et slikt prosjekt har de kjørt i eldstejenta sin klasse med stor suksess. Det er veldig greit at noen holder styringen, slik at det er ingen som faller utenfor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...