jupiter Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Hei, Min 6-årige datter er veldig opptatt av mat. Hun er normalt slank, med litt ekstra "polstring" rundt magen, og antydning til dobbelthake. I dag, for eksempel, ba hun om kveldsmat en time etter å ha inntatt et stort måltid middag (kjøttboller, poteter og brokkoli). Hun er ellers veldig opptatt av hva vi skal spise til ulike anledninger, hva vi foreldre har spist dersom vi en sjelden gang har spist middag uten henne, og spesielt opptatt av lørdagsgodt. Hun får bare godteri på lørdager. Vi har et normalt sunt kosthold i familien, spiser utelukkende grovt brød, bare sunne frokostblandinger, skummet melk, sunne påleggssorter (Nugatti er forbeholdt sjeldne anledninger, hun får det ikke hver helg éngang) og vekt på at det er viktig å spise frukt og grønnsaker. Hun har fri tilgang på sistnevnte matkategorier, og vet å benytte seg av det Jeg synes dette med mat er veldig vanskelig. Vi ser tydelig at dersom det får skli ut, har hun en tendens til å ese ut. Som for eksempel en uke da hun var sammen med mine foreldre og fikk vafler hver dag, og mat hver gang hun ba om det, da så vi tydelig forskjell. Vi har fokus på fysisk aktivitet, hun har ca 800 m å gå til og fra skolen, og skolen har også fokus på dette. Vi som familie prøver å komme oss ut på tur en gang i løpet av helgen, og hun går på allidrett en gang i uka. Er veldig i villrede ang. hvordan vi skal tilnærme oss dette. Jeg tar meg selv i å bli irritert og sint når hun ber om mat rett etter et større måltid, og er redd det kan gjøre vondt verre. Er klar over at det er viktig ikke å ha et negativt fokus på forholdet mellom mat og kropp, men samtidig er vi veldig opptatte av at hun ikke skal bli overvektig. Utrolig vanskelig balansegang, dette! Noen som har erfaringer? På forhånd takk! - jupiter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258678-stort-fokus-p%C3%A5-mat-hos-6-%C3%A5ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Nå er poden min radmager og jeg stapper gjerne i ham det jeg kan, men han er en kveldsspiser og selv om vi har middag kl. 17:30 så kan han glatt hive innpå en stor porsjon havregrøt + en yoghurt kl. 19... Jeg fatter ikke hvor han gjør av det! Grønnsaker kan hun jo spise ubegrenset av, frukt bør begrenses til max. 2-3 om dagen pga høyt innhold av fruktsukker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258678-stort-fokus-p%C3%A5-mat-hos-6-%C3%A5ring/#findComment-2059046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Det er mulig det kan hjelpe å være veldig klare på når dere skal spise. Ha helt faste måltider og gi henne f.eks. beskjed om at neste måltid blir klokka X. Etterhvert skjønner hun forhåpentligvis at det ikke nytter å mase på mat utenom de faste måltidene? Hmm, ikke helt lett dette der.. Jeg har en seksåring som blir veldig kjapt "sulten" (kjedespising?). Med henne må vi være svært klar på at _dette_ er kveldsmaten idag og at hun ikke får noe mer når hun er ferdig med dette måltidet. Slik gjør vi det selv om hun er tynn som en strek.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258678-stort-fokus-p%C3%A5-mat-hos-6-%C3%A5ring/#findComment-2059270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.