Gå til innhold

Erfaring med bitteliten baby..noen?

Anbefalte innlegg

Ikke min egen altså, men min besteveninnes.Hadde egentlig termin om 2 uker, og barnet veide 1800 g og var 44 cm lang. Var ikke det veeeldig lite?

H*n er jo pr definisjon ikke prematur, men har svært lav fødselsvekt. Påvirker dette modningen generelt av barnet? jeg tenker på lunger, sugerefleks, kroppstemperatur..? For allmentilstanden til en baby avhenger vel mer av fødselsvekt enn antall uker i magen...eller tar jeg feil?

Noen kloke hoder som kan opplyse meg litt? Noen med lignende erfaringer?

Blir kjempetakknemlig for svar. Håper det går greit med det vesle nurket!

Hilsen stolt og lykkelig liksom-tante..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258693-erfaring-med-bitteliten-babynoen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter var født i uke 32. Hun måtte ut fordi hun vokste for lite den siste tiden i svangerskapet. Jeg fikk lungemodningsprøyter på forhånd.

Hun var ved fødselen 1020 gram og 37 cm. Var nede i 954 før det snudde igjen.

Hun er en helt normalt aktiv og mentalt er hun der hun skal være. Hun er normalvektig og ganske høy i forhold til alderen.

Hun tok raskt igjen både høyde og vekt og i høyde har hun til og med gått forbi mange.

Noen har et prematurt ansikt ganske lenge. Andre ikke. Min datter har det ikke.

Dette går nok så bra skal du se.

Min datter var født i uke 32. Hun måtte ut fordi hun vokste for lite den siste tiden i svangerskapet. Jeg fikk lungemodningsprøyter på forhånd.

Hun var ved fødselen 1020 gram og 37 cm. Var nede i 954 før det snudde igjen.

Hun er en helt normalt aktiv og mentalt er hun der hun skal være. Hun er normalvektig og ganske høy i forhold til alderen.

Hun tok raskt igjen både høyde og vekt og i høyde har hun til og med gått forbi mange.

Noen har et prematurt ansikt ganske lenge. Andre ikke. Min datter har det ikke.

Dette går nok så bra skal du se.

Barnet mitt var både prematurt og dysmaturt

Annonse

Mitt første barn ble født fem uker for tidlig og veide 2000 gram. Måtte bli på sykehuset til vekten var ca 2.5 kg. Ingen komplikasjoner. Barnet er idag voksen, stor og frisk.

Jeg fikk henne med hjem da hun var 1700 gram. Da synes jeg hun var blitt stor og fin:)

Mitt første barn ble født fem uker for tidlig og veide 2000 gram. Måtte bli på sykehuset til vekten var ca 2.5 kg. Ingen komplikasjoner. Barnet er idag voksen, stor og frisk.

Men er det dysmaturt? Jeg er født 3 uker før termin og var 2400 gram/44 cm, men jeg ble ikke på sykehuset noe lengre enn normalt.

Ei venninne av meg fikk en sønn på 1750 gram for fem år siden. Husker ikke lengden. Han var både prematur og dysmatur.

Det går fint med ham i dag! Verdens flotteste femåring, absolutt på høyden (både mentalt og fysisk) med sine jevnaldrende! (men han var litt mindre enn dem i et par år, var det vel...)

Flisen var 1850gr og 42 cm da hun ble født, hun ble født ca 3 uker før termin. Hun var så liten fordi gjennomstrømmningen i navlestrengen var for dårlig pga morkakesvikt. Hun var like stor som om hun skulle blitt født i uke 32 sa de.

Hun var frisk og ferdig utviklet, hun hadde fått nok næring til at alle organene var ferdig utviklet, men ikke nok til å bli større.

Hun ble svært slitan av å suge, så hun ble sondematet i begynnelsen, husker ikke hvor lenge, litt over en uke tenker jeg. Jeg pumpet den første tiden og hun fikk melk fra banken før jeg hadde fått tilstrekkelig med melk. Fikk masse god veiledning og hjelp når hun skulle i gang med å ammes.

For oss var det ikke noe "stress" siden hun var frisk og rask. Vi var på sykehuset til hun bikket litt over 2 kg, ca 10-12 dager trur eg. Herregud jeg er så dårlig på huske sånt som dette.

Fordelen med så små barn er jo at man har baby leeenge ;)

Nå er hun som en helt vanglig 7 åring, ikke spesielt kraftig, men det har med genene å gjøre trur eg. Hun hadde litt astma og har infeksjonsutløst astma enda, vi vet ikke om det har med at hun var liten å gjøre, uansett har hun det i ganske beskjeden grad, så det er ikke hemmende for henne i det hele tatt.

Det går nok fint med den lille babyen og et lite tips, ikke kjøp klær i str 68, det er altfor lenge til de kommer til å bli brukt. Om ikke du vil gi sommertøy selvsagt :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...