Gå til innhold

Endelig diagnose

MillaMy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AS er vel en mildere form av autisme, så det høres rart ut å få begge diagnoser.

Men i mange andre sammenhenger kan man jo få to diagnoser, fx. ADHD og AS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det hørtes litt rart ut, i og med at AS er en autismespektret diagnose. Men han er vel mer autist-preget enn det som er vanlig for aspergere kanskje.

Ellers er det jo vanlig å ha flere ting, f.eks tourettes + AS, epilepsi + AS, ADHD + tourettes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det hørtes litt rart ut, i og med at AS er en autismespektret diagnose. Men han er vel mer autist-preget enn det som er vanlig for aspergere kanskje.

Ellers er det jo vanlig å ha flere ting, f.eks tourettes + AS, epilepsi + AS, ADHD + tourettes...

Det er litt merkelig ja. Jeg hører det er snakk om at de skal gå bort fra AS diagnosen, og heller kalle AS for en mild grad av autisme. noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt merkelig ja. Jeg hører det er snakk om at de skal gå bort fra AS diagnosen, og heller kalle AS for en mild grad av autisme. noen som vet noe om dette?

Jeg trodde heller det var motsatt, at det man nå kaller AS tidligere ble kalt autisme i mild grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være høytfungerende autisme?. NÅ vet ikke jeg så veldig mye om dette, men vet at noen fagfolk skiller mellom høytfungerende autisme og AS. Så jeg vil tippe at AS/autisme med andre ord betyr høytfungende autisme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Annonse

sammfunnskritiker

Mange barn med asperger/autisme vil pendle mellom disse diagnosene i tidlige barneår 0-15 år. Diagnosen kan endres etter revurdering, ut fra testresultater og foreldreintervju skjema. Det er ikke uvanlig at et barn ikke får eksakt diagnose. "høytfungerende eller godtfungerende" autist er jo et tåplig begrep. Ofte er et av skillene mellom asperger og autisme barnets evne til å omgås andre mennesker. Mennesker med as har ofte bedre tilpasningsevner enn barn med autisme, dog begge avviker sosialt sammenlignet med normale barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest apelsin

Hei millamy.

Ja det kan være vanlig å få flere diagnoser.

Barn, ungdom og voksne kan fint ha foreksempel adhd+autisme eller fas+adhd og det går også ann å ha foreksempel adhd+autisme+odd+ocd+fas osv.

Alt etter hvor hjerneskaddet barnet er.

Anonym med fas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...