Gjest skviset ut Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Saken er denne: Vi er tre søsken og alle har barn. Min eldste bror har en datter på 7 år, min mellomste bror har en sønn på 8 år, og vår sønn er 5,5 år. Sønnen min leker kjempefint med kusina si, og til tider også med fetteren sin, men når de er tre blir vår sønn skviset ut med litt ekle bemerkninger. Jeg har ikke sagt så mye, og tenkt at det er "naturlig" at de to eldste vil leke alene av og til, men det hører mer med til hitorien Mine foreldre bor utenlands og er her et par ganger i året. De kommer også nå i julen. Sønnen til broren min har delvis vokst opp hos mine foreldre fordi broren min og eksen kranglet endel i oppveksten til gutten (unge og uerfarne). Resultatet er at nevøen min er "sjefen" hjemme hos foreldrene mine, og når alle ungene er samlet får han stort sett gjøre slik han vil. Gutten min har ingen andre besteforeldre, og jeg har holdt han borte enkelte ganger for å slippe at de eldste er ekle med han. Det er feks slik at de andre to overnatter der så ofte de kan men da vil ikke den eldste ha sønne min der. Gutten min vil gjerne sove over der, men da lyver alle rundt han slik at han ikke skal skjønne at de andre sover der når han ikke får bli med. Foreldrene mine tør ikke si direkte ifra til denne gutten som ellers er veloppdragen og god når han er med andre voksne. Bør jeg snakke med ungene? Bør jeg kreve at DE gjør det? Synes det er så synd at det er slik hver gang de er her. Sønenn min taper på det Vi besøkte dem i oktober og da innrømmet mamma at hun knapt kjente gutten min ettersom han hadde fått så mye negatibv oppmerksomhet av fetteren sin. Vil at noen skal stoppe denne gutten med en gang denne gangen slik at han skjønner at alle tre har "krav" på å være der. Nå er det jo skoleferie så da er han der nok hver dag i romjula Hva ville du gjort?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258828-n%C3%A5r-b%C3%B8r-voksne-blande-seg-inn-i-konflikter-hos-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jeg ville snakket med besteforeldrene og fått dem til å invitere kun din sønn til overnatting. Forklar dem situasjonen på en enkel og forståelig måte, og si noe hyggelig om at gutten din kunne tenkt seg å overnatte uten at de andre barna er der. Bestemor sier jo også at hun føler at hun kjenner han dårligere enn de andre; hun vil sikkert gjerne ha han på besøk. Tror ikke det er noe hensikt å snakke med barna, annet enn akkurat når du tar dem i å være urettferdige eller ekskluderende. Da kan du snakke med dem og forklare at slik oppførsel ikke er godtatt. Gjør dette selv om det ikke er dine barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258828-n%C3%A5r-b%C3%B8r-voksne-blande-seg-inn-i-konflikter-hos-barn/#findComment-2060556 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skviset ut Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jeg ville snakket med besteforeldrene og fått dem til å invitere kun din sønn til overnatting. Forklar dem situasjonen på en enkel og forståelig måte, og si noe hyggelig om at gutten din kunne tenkt seg å overnatte uten at de andre barna er der. Bestemor sier jo også at hun føler at hun kjenner han dårligere enn de andre; hun vil sikkert gjerne ha han på besøk. Tror ikke det er noe hensikt å snakke med barna, annet enn akkurat når du tar dem i å være urettferdige eller ekskluderende. Da kan du snakke med dem og forklare at slik oppførsel ikke er godtatt. Gjør dette selv om det ikke er dine barn. Dette gjør de av og til. Men er det ikke all right at alle får være der av og til? Han leker flott med kusinen eller fetteren alene, men når de er tre vil de ikke ha han med. Er det ok? Sønnen min er jo stor nok til å skjønne at de andre er der. Synes det er urettferdig jeg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258828-n%C3%A5r-b%C3%B8r-voksne-blande-seg-inn-i-konflikter-hos-barn/#findComment-2060592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skviset ut Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Dette gjør de av og til. Men er det ikke all right at alle får være der av og til? Han leker flott med kusinen eller fetteren alene, men når de er tre vil de ikke ha han med. Er det ok? Sønnen min er jo stor nok til å skjønne at de andre er der. Synes det er urettferdig jeg! Lærer ikke barna at det er ok å ekskludere da? Hadde de vært hos seg selv er det en ting, men når de er hos besteforeldrene... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258828-n%C3%A5r-b%C3%B8r-voksne-blande-seg-inn-i-konflikter-hos-barn/#findComment-2060596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Jeg synes alle voksne skal snakke sammen og bli enige om at slik oppførsel tolereres overhode ikke! Og så videreføre til til ungene. Når den eldste begynner å snakke stygt om/til den yngste skal han selvfølgelig få tilsnakk umiddelbart med beskjed om at slik oppfører man seg ikke om om at han gjør det en gang til så må han gå på et annet rom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258828-n%C3%A5r-b%C3%B8r-voksne-blande-seg-inn-i-konflikter-hos-barn/#findComment-2060839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skviset ut Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Jeg synes alle voksne skal snakke sammen og bli enige om at slik oppførsel tolereres overhode ikke! Og så videreføre til til ungene. Når den eldste begynner å snakke stygt om/til den yngste skal han selvfølgelig få tilsnakk umiddelbart med beskjed om at slik oppfører man seg ikke om om at han gjør det en gang til så må han gå på et annet rom. Oj...da hadde det blitt bråk Hadde han eldste fått "kjeft" hadde det resultert i et leven uten like... Feilen er vel at foreldrene mine ikke orker å gjøre annet enn å la han styre, og det blir feil i lengden når han er der så ofte. blir spennende å se hvordan det blir når de kommer på torsdag. Da skal han eldste være der fra torsdag til lørdag for så å feire jul med moren sin og så kommer han første juledag og blir helt til skolestart igjen.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258828-n%C3%A5r-b%C3%B8r-voksne-blande-seg-inn-i-konflikter-hos-barn/#findComment-2060883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Oj...da hadde det blitt bråk Hadde han eldste fått "kjeft" hadde det resultert i et leven uten like... Feilen er vel at foreldrene mine ikke orker å gjøre annet enn å la han styre, og det blir feil i lengden når han er der så ofte. blir spennende å se hvordan det blir når de kommer på torsdag. Da skal han eldste være der fra torsdag til lørdag for så å feire jul med moren sin og så kommer han første juledag og blir helt til skolestart igjen.... Han kommer til å bli totalt uspiselig om han får fortsette å styre på den måten. Kanskje foreldrene dine skulle sett litt på Nanny911? Hvis han ikke kan bo hos sine foreldre og hans besteforeldre faktisk ikke klarer å ta skikkelig vare på ham (de gjør ikke det om de ikke klarer å sette grenser for ham i det hele tatt!) så burde kanskje gutten vært plassert i et annet fosterhjem? Jeg er muligens brutal nå, men... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258828-n%C3%A5r-b%C3%B8r-voksne-blande-seg-inn-i-konflikter-hos-barn/#findComment-2060893 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virre Virre Vapp Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Dette bør ikke tas opp med ungene i det hele tatt. Tar du det direkte opp med eldste gutten, bekrefter du jo at det er han som er sjefen i familien, og han som bestemmer hvordan og når man omgås. Snakk med dine foreldre, og eventuelt med din bror. Si ifra til alle tre ungene at alle tre SKAL leke fint sammen, ekle kommentarer og utestenging toleres ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258828-n%C3%A5r-b%C3%B8r-voksne-blande-seg-inn-i-konflikter-hos-barn/#findComment-2060937 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.