Gå til innhold

Så mye de skal forholde seg til stakkars 6-åringer


Anbefalte innlegg

Gjest Flystripa

Nå håper vi de omsider kan henvende oss riktig, for sosiallærer har vært sykemeldt. Huj hadde det fint i begynnelsen, men problemet har bygd seg opp. Det er vel sånn når man forstår alvoret.

Nå ser vi om de kan hjelpe oss. Hvis ikke velger vi annerledes.

Og hun som var så sterk og glad jente.

Håper virkelig at det ordner seg til det beste for hele familien!

Det er helt fortvilt når situasjonen er slik som du beskriver.

Fortsetter under...

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mariamamma

    23

  • Atene

    8

  • mumitrollet

    8

  • frosken

    3

I Oslo er det vedtatt fleksibel skolestart fra 2008.

Jeg vil nødig virke negativ til noe jeg ikke har prøvd, men jeg tror ikke det er noen fordel, i hvert fall ikke på de store skolene. Vi hører til en av landets største barneskoler, og det er urolig nok (tenker ikke på bråk, men på stadige forandringer på grupper osv.) om det ikke skal komme nye elever hele tiden også. Jeg har vært glad for at junior ikke er blant de aller yngste når dette starter - hans kull er forsøkskaniner på flere andre ting, så det holder lenge.

Det med "kopieringslekser" høres merkelig ut. Sønnen min går i 2. klasse, og det har ikke blitt stilt slike krav til ham (heldigvis). De har ofte blandingslekser av typen "tegn og skriv noe fra boka vi har lest i spisepausen". Akkurat dette burde du kunne ta opp med læreren, evt. via klassekontakten - datteren din er neppe alene om å slite med å få til slik skjønnskrift.

Enkelte skoler i Oslo har vedtatt å starte med løkkeskrift i 1. klasse. Dette innebærer i ett konkret tilfelle jeg kjenner til, at 2. klassingene daglig har i lekse å kopiere bokstaver. For de som klarer løkke så skal det skrives f.eks. en hel side med b-er, og nå har de kommet så langt at de kopier samme setningen 5 ganger - f.eks. "Vi baker kaker"...

Dette blir ekstra festlig for de som ikke er motorisk klar for løkkeskriften. I såfall kan de få lov til å kopiere på løse ark samme teksten i store bokstaver.... Usedvanlig kjedelig - og en tydeliggjøring av at de ikke får til det flertallet klarer.

Det er særlig de yngste guttene som kommer dårligst ut av slike opplegg, da gutters finmotorikk følger en noe langsommere utviklingskurve enn jentene i den alderen.

Enkelte skoler i Oslo har vedtatt å starte med løkkeskrift i 1. klasse. Dette innebærer i ett konkret tilfelle jeg kjenner til, at 2. klassingene daglig har i lekse å kopiere bokstaver. For de som klarer løkke så skal det skrives f.eks. en hel side med b-er, og nå har de kommet så langt at de kopier samme setningen 5 ganger - f.eks. "Vi baker kaker"...

Dette blir ekstra festlig for de som ikke er motorisk klar for løkkeskriften. I såfall kan de få lov til å kopiere på løse ark samme teksten i store bokstaver.... Usedvanlig kjedelig - og en tydeliggjøring av at de ikke får til det flertallet klarer.

Det er særlig de yngste guttene som kommer dårligst ut av slike opplegg, da gutters finmotorikk følger en noe langsommere utviklingskurve enn jentene i den alderen.

På den flotte skolen du kjenner til, har de plutselig kutta ut løkkeskriftopplæring i 1. klasse i år... :(

Dessuten glemte du setningen "Luciadagen er den 13. desember" som skulle skrives 5 ganger. For ikke å snakke om "Blir det snø til jul?"

*gretten*

Å nei, stakkars jente og stakkars dere. Det er egentlig skrekken, at de ikke skal trives på skolen. Har ikke noen råd, vil bare ønske dere lykke til!

Stå på. Håper dere får god kontakt med sosiallærer SNAREST.

Jeg er forresten usikker på om skolebytte eer løsningen. Men det vet dere best selv! Lykke til!

Huff da, dette høres slett ikke bra ut! Det er viktig at du legger fram for skolen (rektor og lærer) akurat hvordan dette er for jenta di.

Jeg har også en førsteklassing. Hun var seks i mai og var helt klart overmoden for skolen (gått i en barnehage med veldig nært samarbeid med skolen i nabobygget). Dessuten går jenta mi i en klasse med bare 14 elever. Jeg føler at læreren er veldig bevisst på å gjøre alle elevene trygge i skolesituasjonen.

I samme klasse går også mindre "skolemodne" elever, men jeg jeg inntrykk av at også disse trives godt (kjenner foreldrene).

Skolen skal tilpasse opplegget sitt etter hver enkelt elev, men det er ikke alltid de "ser" hva eleven har behov for. Kjempeviktig at du formidler dette til skolen!

Lykke til:-)

Jo da, vi får fin ukeplan hver uke. Men det kan være smådetaljer som blir sagt i timene. Generelt tror jeg bare at menden informasjon pr.dag blir litt mye. Og selv om det kanskje ikke er så mye å huske på så føler hun selv at hun glemmer alt. Det er vel 6-åringen i et nøtteskall?

Og 6-åringen vår er en liten drømmer, som ofte trenger beskjeder i veeeeldig tydelig tekst.

Blir godt med juleferie, hvertfall!

Ingen seksåringer husker slike beskjeder ;-)

Min, til vanlig, svært "våkne" seksåring, husker for tiden ingen verdens ting. Hun vimser rundt som ei kråke og skjønner ikke beskjeder før de er gitt minst fem ganger *sukk*

Jeg vet at læreren noen ganger gir muntlige beskjeder som ikke er så farlig at de glemmer. Dette tenker jeg er gjort bevisst for å trene ungene på å ta imot og formidle beskjeder. Jeg er iallefall ganske sikker på at læreren _vet_ at minst halve klassen glemmer beskjeden etter kort tid ;-)

Annonse

På den flotte skolen du kjenner til, har de plutselig kutta ut løkkeskriftopplæring i 1. klasse i år... :(

Dessuten glemte du setningen "Luciadagen er den 13. desember" som skulle skrives 5 ganger. For ikke å snakke om "Blir det snø til jul?"

*gretten*

Jeg omtalte heller ikke hvilken begeistring disse leksene vekker både hos mor og sønn...*s*

Glad det er leksefri i jula?

Enkelte skoler i Oslo har vedtatt å starte med løkkeskrift i 1. klasse. Dette innebærer i ett konkret tilfelle jeg kjenner til, at 2. klassingene daglig har i lekse å kopiere bokstaver. For de som klarer løkke så skal det skrives f.eks. en hel side med b-er, og nå har de kommet så langt at de kopier samme setningen 5 ganger - f.eks. "Vi baker kaker"...

Dette blir ekstra festlig for de som ikke er motorisk klar for løkkeskriften. I såfall kan de få lov til å kopiere på løse ark samme teksten i store bokstaver.... Usedvanlig kjedelig - og en tydeliggjøring av at de ikke får til det flertallet klarer.

Det er særlig de yngste guttene som kommer dårligst ut av slike opplegg, da gutters finmotorikk følger en noe langsommere utviklingskurve enn jentene i den alderen.

Så rart hvor store forskjeller det er.

Her skriver de knapt for hånd i det hele tatt. Det meste foregår på pc, nettopp for å unngå at finmotorisk svake seksåringer får problemer med læringen av bokstaver.

Jeg bor forøvrig bare få kilometer unna mariamamma.

Så rart hvor store forskjeller det er.

Her skriver de knapt for hånd i det hele tatt. Det meste foregår på pc, nettopp for å unngå at finmotorisk svake seksåringer får problemer med læringen av bokstaver.

Jeg bor forøvrig bare få kilometer unna mariamamma.

Det som forundrer meg mest med den overdrevne fokuseringen på løkkeskrift og kopieringslekser, er at lesing ser ut til å nedprioriteres i dette opplegget. Jeg synes det er en merkelig prioritering, da det må være viktigere å få gode leseferdigheter enn å ha en vakker løkkeskrift. Og så ville det jo vært en fordel om de hadde riktig blyantgrep før det skulle terpes på løkkeskrift...

Ja, det er rart med disse lokale forskjellene .

Det som forundrer meg mest med den overdrevne fokuseringen på løkkeskrift og kopieringslekser, er at lesing ser ut til å nedprioriteres i dette opplegget. Jeg synes det er en merkelig prioritering, da det må være viktigere å få gode leseferdigheter enn å ha en vakker løkkeskrift. Og så ville det jo vært en fordel om de hadde riktig blyantgrep før det skulle terpes på løkkeskrift...

Ja, det er rart med disse lokale forskjellene .

Kopieringslekser, ja. Det har vi heller ikke her. En typisk lekse kan være "Tegn fem ting som begynner på E", og de som vil, kan også skrive ordet.

Dessuten har klasserom og sfo felles garderobe.

Jeg har også november-jente, og hun blomstrer på skolen.

ylvali1365381015

Hun er født sent i november. Vi ville ha henne på Steinerskolen, men fikk først ikke plass, så hun ble innskrevet her. Vi ønsket egentlig utsatt skolestart og hadde vi et fint møte med rektor og sosiallærer som overbeviste oss om at skolen her var det beste. men utsatt skolestart ville bety vurdering i huet og r**va og vi som foreldre ville høyst sansynlig bli overkjørt da hun ville bli vurdert skoleklar.

Så får vi plass på Steinerskolen, men takker nei. Vi ville ikke ta henne bort fra vennene sine. Nå vet ikke ikke.

Skolen er egentlig utrolig fin og vi var så glade og fornøyde. Men når vi ser tilbake på dette halvåret skulle vi valgt annerledes.

Får tenke hardt i julen og gi henne masse oppmuntring og uendelig mye kjærlighet. Så får vi se.

Åh, du virker som en veldig fin og kjærlig mor! :-)

Det ordner seg! :-)

Så rart hvor store forskjeller det er.

Her skriver de knapt for hånd i det hele tatt. Det meste foregår på pc, nettopp for å unngå at finmotorisk svake seksåringer får problemer med læringen av bokstaver.

Jeg bor forøvrig bare få kilometer unna mariamamma.

Oj! Er vi nesten naboer? Kanskje jeg tilogmed vet hvem du er........

Nå ble jeg nysgjerrig. Samme bydel da tenker jeg ;o)

Annonse

Gjest morentilfire

Vi ville helst ha henne inn på Steinerskolen, både fordi jeg selv har gått der og var veldig fornøyd og fordi vi selv mente skolen ville være fin for jenta vår.

Men så kom vi til valgets kval: Ta henne bort fra nærmiljøet og venner eller la henne få være "barn" litt lenger ( misforstå meg rett).

Da hun skulle skrives inn på skolen her sto hun fortsatt på venteliste på Steinerskolen. Vi hadde møte med sosiallærer og rektor og ble overbevist om at nærskolen var det beste alternativet. Så får vi plass på Steinerskolen, men da var jenta vår innstilt på skolen her og hun skulle få gå i klasse med vennene sine.

Nå er vi veldig usikre. Har faktisk vurdert å leie ut leiligheten for å finne noe nærmere Steinerskolen. For som det barn hun her, tror vi nok utvilsomt Steinerskolen vil være riktigere for henne, både mht alderstilpasset undervisning og kreativ utfoldelse.

Men da tar vi henne bort fra vennene her......

Nå er det juleferie og jeg håper bare mailen jeg har sendt til både lærer og sosiallærer kan hjelpe. Men innebærer det å hjelpe jenta vår å flytte, så gjør vi det.

Det verste er at vi kontaktet skolen da vi også ønsket å utsette skolestart. Nei da ville ppt osv osv vurdere henne og sansynligvis finne henne klar for skolestart, uten at vi som foreldre ville kunne ha noen innvirkning på avgjørelsen. Skulle nok ha kjempet litt lenger.

Etterpåklokskap er den eneste eksakte vitenskap, sies det. og det er nok sant!

Nå har du fått mange gode og fine tilbake meldinger! Jeg vil bare støtte deg litt i at

etterpåklokskap er god klokskap. Neste gang - lytt til magefølelsen i foreldreskapet!

Til dette med skole og nærmiljø har jeg stadig flere eksempler på at det går bra å ha klassekammerater et stykke unna boligen. Barna vokser til, og blir stadig mer mobile, og det er dessuten opp til de voksne å bistå og organisere kontakten ungene imellom. Og - Barn i nabolaget kan godt leke sammen , selv om de ikke går på samme skole, det er min erfaring.

Hva med å ta litt fri fra jobb (sykemeldes) og bli med på skolen som observatør - for barnets skyld?

Lykke til!

Nå har du fått mange gode og fine tilbake meldinger! Jeg vil bare støtte deg litt i at

etterpåklokskap er god klokskap. Neste gang - lytt til magefølelsen i foreldreskapet!

Til dette med skole og nærmiljø har jeg stadig flere eksempler på at det går bra å ha klassekammerater et stykke unna boligen. Barna vokser til, og blir stadig mer mobile, og det er dessuten opp til de voksne å bistå og organisere kontakten ungene imellom. Og - Barn i nabolaget kan godt leke sammen , selv om de ikke går på samme skole, det er min erfaring.

Hva med å ta litt fri fra jobb (sykemeldes) og bli med på skolen som observatør - for barnets skyld?

Lykke til!

Du har så rett.

Vi ser tydelig at bestevenninnen har funnet nye lekekamerater på skolen, men nærmest bor her på fritiden. Den takler ikke jenta vår helt.

Jeg er faktisk sykemeldt, så kanskje jeg skulle ta meg en liten tur. Nå hadde jeg heldigvis et fint møte med sosiallærern idag. Møtte opp på kontoret hennes, jeg.

Vi skal tenke nøye.

Veldig nøye!

Å nei, stakkars jente og stakkars dere. Det er egentlig skrekken, at de ikke skal trives på skolen. Har ikke noen råd, vil bare ønske dere lykke til!

Stå på. Håper dere får god kontakt med sosiallærer SNAREST.

Jeg er forresten usikker på om skolebytte eer løsningen. Men det vet dere best selv! Lykke til!

Tusen takk!

Huff da, dette høres slett ikke bra ut! Det er viktig at du legger fram for skolen (rektor og lærer) akurat hvordan dette er for jenta di.

Jeg har også en førsteklassing. Hun var seks i mai og var helt klart overmoden for skolen (gått i en barnehage med veldig nært samarbeid med skolen i nabobygget). Dessuten går jenta mi i en klasse med bare 14 elever. Jeg føler at læreren er veldig bevisst på å gjøre alle elevene trygge i skolesituasjonen.

I samme klasse går også mindre "skolemodne" elever, men jeg jeg inntrykk av at også disse trives godt (kjenner foreldrene).

Skolen skal tilpasse opplegget sitt etter hver enkelt elev, men det er ikke alltid de "ser" hva eleven har behov for. Kjempeviktig at du formidler dette til skolen!

Lykke til:-)

Så fint førsteklassingen din har det bra!

Ja de skulle tilpasse og de hadde masse ressurser. Vel akkurat så mye ressurser at når sosiallærern blir sykemeldt er det ingen som stepper inn og tar imot henvendelser.......

Men jeg troppet opp på vikarens kontor idag og hun skulle gripe fatt i det med èn gang. Så får vi håpe det følges opp.

Men jeg skal sette meg ned å se på boligannonser i området rundt skolen vi alltid har ment ville være best for henne i forhold til henne selv som barn.

Valgets kvaler. hadde aldri trodd vi skulle oppleve dette. Jenta vår har alltid vært så åpen og fått nye venner hvor det skulle være.

Mulig hun er på rett sted, men hun er der nok dessverre på feil tidspunkt.Og vi føler heller ikke at vi har et hav av tid for å se an. men hvem vet, kanskje det vil snu. Håper bare for hennes skyld at det snur fort!

Så fint førsteklassingen din har det bra!

Ja de skulle tilpasse og de hadde masse ressurser. Vel akkurat så mye ressurser at når sosiallærern blir sykemeldt er det ingen som stepper inn og tar imot henvendelser.......

Men jeg troppet opp på vikarens kontor idag og hun skulle gripe fatt i det med èn gang. Så får vi håpe det følges opp.

Men jeg skal sette meg ned å se på boligannonser i området rundt skolen vi alltid har ment ville være best for henne i forhold til henne selv som barn.

Valgets kvaler. hadde aldri trodd vi skulle oppleve dette. Jenta vår har alltid vært så åpen og fått nye venner hvor det skulle være.

Mulig hun er på rett sted, men hun er der nok dessverre på feil tidspunkt.Og vi føler heller ikke at vi har et hav av tid for å se an. men hvem vet, kanskje det vil snu. Håper bare for hennes skyld at det snur fort!

Jeg antar dere har vært maks uheldig pga sykemeldingen osv... Følger ikke vikaren opp, så er det bare å mase!!

Håper det ordner seg for jenta di!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...