chukk Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Hei. Sønnen min på 1 år fikk en forkjølelse/influensa for tre og en halv uke siden.(Mannen min og jeg fikk det også) Han var snørrete og hostet. Han hadde først ganske høy feber i to-tre dager(fra 39 til 40,0 grader), deretter lå den på 38,5-39.0) Den femte dagen med feber dro jeg til legen, han så på hals,ører og lyttet på lunger samt tok blodprøve og sa at det sannsynligvis var et virus. Cpr var 10. Han hadde da litt lav blodprosent(9.9). Etter nok en uke med varierende temperatur (feberen var mellom 37.5 om morgenen og økte sakte til 38.5 om kvelden) dro jeg igjen til lege som gjentok samme prosedyre. Nå var sønnen min nesten uten snørr og hostet mye mindre.Legen fant ikke noe alvorlig, men blodprosenten var nå 9.6.Cpr var 14. Det skal sies at sønnen min spiste veldig lite den første uken som syk, og jeg ammet veldig mye.(Kan jo senke jern-nivået kanskje..) Den siste uka etter siste legebesøk har temperaturen hans ikke vært høyere enn 37.8, et par dager har han ikke vært høyere enn 37.4, som jo ikke er feber. Jeg regnet han derfor som frisk igjen. Han er nå helt uten snørr og hoster ikke, virker pigg og frisk og spiser godt igjen. Men i kveld var temperaturen plutselig 39.0 da jeg skulle legge ham... Han virker ikke syk, men er rød i kinna pga feberen... Hva kan dette være? Bør jeg dra til legen for tredje gang? Eller er jeg hysterisk førstegangsmor :-)? Han går ikke i barnehage forresten.På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258913-langvarig-feber-gutt-1-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Det høres ut som om dere har hatt en øvre luftvegsinfeksjon, som vanligvis forårsakes av virus. Symptomene er vanligvis det du beskriver, feber , neserenning og hoste. Svingnene feber er også vanlig. Blodverdiene du nevner passer også med virusninfeksjon, normal CRP. Det er noe lav Hb, det kan være jernmangel, men kan også skyldes lengere infeksjon. Du kan når barnet er friskt igjen undersøke jernlagrene, og dersom de er lave gi jerntilskudd.Prøven på jernlagere påvirkes av infeksjon og gir falskt høye verdier.Pass på kosten slik at der ikke blir for mye melk, grøt i denne alderen gir et godt jerntilskudd. Ny feberstigning kan skyldes nytt virus, følg tp. og almentilstand, men komplikasjon til tidligere infeksjon er også en mulighet. Du er ikke hysterisk om du søker lege 3 gang.Med to tidligere feberepisoder synes jeg at du skal være raskere med et tredje besøk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258913-langvarig-feber-gutt-1-%C3%A5r/#findComment-2062216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.