Gå til innhold

Dilemma om evnt skifte av barnehage-trenger råd

Anbefalte innlegg

Gjest vedig i tvil nå..

Jenta mi på nettopp fylte 4 år har gått i familiebarnehage siden hun var 11 mnd. Familiebarnehagen stenger kl 16, det medfører veldig stress for å rekke å hente før de stenger. Nå har hun fått plass i en vanlig barnehage, må svare innen 1 uke. Er så i tvil. Hun har det bra der hun er, det er trygt og godt. Vet hva man har, men vet ikke hva man får.. Den barnehagen hun har fått plass i har jeg bare hørt positive ting om. Skal en tur i morgen og snakke med styrer for å få et innblikk hvordan den er og slikt. Jenta mi er veldig sosial og uredd.

Noen som har synspunkt på hva som er best av familiebarnehage med 3 andre barn eller vanlig barnehage? Veldig takknemlig for alle synspunkt.

Fortsetter under...

Ørkenvandreren

Har aldri forsøkt familiebarnehage, så jeg kan ikke sammenligne. I tillegg er det vanskelig å generalisere - hver barnehage er unik, i den forstand at det er de ansatte - og ikke "systemet" - som avgjør om barnehagen er bra eller ei.

Barnet ditt omstiller seg raskt, så hvis du får et godt inntrykk og det passer bedre ift jobb synes jeg dere skal bytte.

Gjest Persille

Jeg hadde Billa i familiebarnehage når hun var mindre, og vanlig bhg nå - og synes det er den beste løsningen.

Etterhvert som de blir litt eldre føler jeg at de trenger litt mer stimuli, litt flere barn å leke med, øving i de sosiale kodene i en barnegruppe, osv - ting en gruppe med bare tre andre barn vanskelig kan tilby.

Jeg ville også gjerne ha større plass, flere motoriske utfordringer, mer pedagogisk læring og flere aktiviteter.

Men, det er smak og behag - barn er forskjellige, og du er vel den som vet best hva hun vil trives med :)

Gjest morentilfire

Om to år begynner hun på skolen. Der er det vel flere barn og et rimelig høyt støynivå?

Hvis barnehagen er god og barnet ditt er friskt og normalt robust, ville jeg nok ha valgt en vanlig barnehge for en 4-5 åring. Særlig 5 åringene, maxi-barna, lærer mye, utvikler seg mye og forbereder seg til skolen.

For en 4-åring ville jeg valgt vanlig barnehage hvis det var mulig.

Hun kan komme til å kjede seg i den lille gruppa ganske snart - spesielt hvis plutselig flere der får plass et annet sted og hun blir igjen sammen med etpar veldig små barn.

Gjest ville jeg gjort

Det må være ideelt å gå i en velfungerende familiebarnehage de første årene, og så gå i en større barnehage de(t) siste året/årene før skolestart. Særlig hvis barnehagen er i nærheten av hjemmet / skolen slik at hun blir kjent med fremtidige klassekamerater.

Annonse

Gjest vedig i tvil nå.. men ikke så i tvil lenger :o)

Jeg heller mot å skifte til vanlig barnehage. Skal en tur senere i dag og se på barnehagen.Men tusen takk til alle dere som tok dere tid å svare. Setter veldig pris på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...