Gå til innhold

Bestikke barna til å gå i julegudstjeneste?

Anbefalte innlegg

Prinsesse Leia

Idag leste jeg på tekst TV at foreldre - hvor det nå enn var i Norge - må bestikke barna for at de skal gå i julegudstjeneste med skolen. Hvor hører det hjemme egentlig? - og hvilke barn er det egentlig de oppdrar? Snørrunger?

Vet hva jeg tenker om dette - men hva tenker ANDRE om dette?

Fortsetter under...

Gjest moramora

I alle dager. Så langt går mine med glede. Jeg gikk med glede i mine skoledager.

Og det kunne ikke ramle meg inn å bestikke ungene mine for å være med på julegudstjeneste. Men, men folk er nok forskjellige. Det er mange som gjør mye som jeg ikke ville gjort (og motsatt :))

Gjest troende eller ei

Er det frivillig eller obligatorisk?

Jeg er født i 1972 og syntes det var døøøøødskjedelig med skolegudstjenester.

Synes det er kjedelig i dag også jeg da, så jeg går bare i dåp/bryllup/begravelse.

Hadde alderi gått i skoletiden jeg heller, hvis det var frivillig.

Annonse

Synes det er kjedelig i dag også jeg da, så jeg går bare i dåp/bryllup/begravelse.

Jeg er så enig.

Gruer meg (litt) til jeg har jobb som lærer og ikke bør vise at jeg kjeder meg under gudstjenestene...

:-)

Det jeg tenker er at det er helt utrolig at det fins skolegudstjenester i 2006.....

Jeg elsket skolegudstjenesten til jul, jeg! Juleferie og julaften skimret der framme i vintermørkt, julesangene sang man av full hals, kirken hjemme var så pen til jul. Presten vår den gangen var gammel og knirkete. Det var jul, det også.

Nå snakker jeg ikke om tro eller ikke tro, men å ta til seg stemning, tradisjon, kultur.

Stakkars mange barn i dag som bare har dataspill til å løfte seg over hverdagen.

Sier nå jeg.

Hos oss har det ikke vært tema i det hele tatt. Det kom brev fra skoeln der vi måtte skrive på om de skulle delta eller ikke. Jeg sendte begge mine.

Min eldste fortalte etterpå at h*n var glad h*n hadde vært i kirka, for de som var igjen på skolen måtte jobbe med oppgaver "om religion og sånn" og skrive en del.

Men bestikke? Nei, det hadde jeg ikke kommet på en gang. Selv syntes jeg julegudstjenesten var koselig, jeg, da jeg var barn. Det siste vi gjorde før juleferien. Da kom julestemningen for fullt.

Mine to var med og sang i kirka på skolegudstjenesten tidligere i uka og det var aldri snakk om at de ikke skulle være med.

Tror ikke vi hadde det på barneskolen, men husker jeg syntes det var veldig høytidsstemt og vakkert da vi hadde det på gymnaset. :o)

Det er selvsagt frivillig. Skolen har alternativt opplegg for de som ikke går i kirken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...