Gå til innhold

privatskole vs skole i nærmiljøet

Anbefalte innlegg

Familien bor utenfor byen. Ti minutters bilfri gange fra hjemmet ligger en barneskole.

Inne i byen, rett ved jobben til foreldrene ligger en privatskole som regnes blandt de aller beste.

Dilemma: Barnet bytter ut gangvei og nærmiljø-skole, med veldig god byskole (som også har godt miljø) og må forholde seg til kollektivtrafikk og litt tidligere opp om morgenen.

Hva ville dere valgt? Er det noen som har vært borti liknende dillemma?

Er det dumt å ta barnet bort fra nærmiljø-skolen, eller er det bare en fordel å lære seg å beherske forskjellige miljøer tidlig.

Fortsetter under...

Gjest byskole kan også være bra?

hei, jeg var også i samme situasjon som deg. Vi lurte veldig på hva vi skulle gjøre og avgjørelsen vår tok vi når vi visste vi likevel ville flytte fra området der vi bodde. Plasserte barnet vårt på privat og bra byskole, og hadde 60 min biltur tur retur hver dag. Gikk veldig bra det......Og tre år etter har vi fortsatt kontakt med naboene i nærmiljøet. Og vi har flyttet derfra.... Kommer litt ann på hva dere foreldre legger opp til også.

hei, jeg var også i samme situasjon som deg. Vi lurte veldig på hva vi skulle gjøre og avgjørelsen vår tok vi når vi visste vi likevel ville flytte fra området der vi bodde. Plasserte barnet vårt på privat og bra byskole, og hadde 60 min biltur tur retur hver dag. Gikk veldig bra det......Og tre år etter har vi fortsatt kontakt med naboene i nærmiljøet. Og vi har flyttet derfra.... Kommer litt ann på hva dere foreldre legger opp til også.

Takk for svar!

Hvordan var det i forhold til klassekamerater etter skolen?

Hadde barnet ditt to miljøer, var klassekameratene med hjem etter skolen el. omvendt... Hvis ikke, var det sårt på noen som helst måte. (Det er også mange som velger denne byskolen som bor i nærmiljøet...)

Når det gjelder kvaliteten på skolen er jeg absolutt ikke i tvil...

Jeg har valgt privatskolen men den ligger omtrent like langt hjemmenifra som den offentlig skolen.

Har egentlig bestemt meg for byskolen....

Hadde jeg bodd i byen hadde jeg overhode ikke vært i tvil.

Er litt bekymret for den sosiale biten. Om han vil føle seg utenfor, siden mange på denne skolen også velger den fordi de som deg bor forholdsvis nært, og det vil være naturlig at de velger fritidssysler sammen også..

Lurte på: Har for eksempel sønnen din venner fra andre siden av byen i klassen, som han henger med på fritiden innimellom.... litt krøkkete sagt, men...,

Dette er mitt første skolebarn, så jeg er helt blank.

Har sett tidligere at du bor på løkka... så av nysgjerrighet;-) er det den som ligger rett ved Kunstindustrimuseet sønnen din går på?

Annonse

Har egentlig bestemt meg for byskolen....

Hadde jeg bodd i byen hadde jeg overhode ikke vært i tvil.

Er litt bekymret for den sosiale biten. Om han vil føle seg utenfor, siden mange på denne skolen også velger den fordi de som deg bor forholdsvis nært, og det vil være naturlig at de velger fritidssysler sammen også..

Lurte på: Har for eksempel sønnen din venner fra andre siden av byen i klassen, som han henger med på fritiden innimellom.... litt krøkkete sagt, men...,

Dette er mitt første skolebarn, så jeg er helt blank.

Har sett tidligere at du bor på løkka... så av nysgjerrighet;-) er det den som ligger rett ved Kunstindustrimuseet sønnen din går på?

Han går på den katolske :o)

Han er ikke sammen med noen i klassen på fritida, bortsett fra en som bor oppi gata. Han leker mest med ungene i bakgården og de går på forskjellige skoler. Jeg bor akkurat i skille mellom tre offentlige skoler så skillet forandrer seg hvert år nesten.

Han går på den katolske :o)

Han er ikke sammen med noen i klassen på fritida, bortsett fra en som bor oppi gata. Han leker mest med ungene i bakgården og de går på forskjellige skoler. Jeg bor akkurat i skille mellom tre offentlige skoler så skillet forandrer seg hvert år nesten.

Takk for svar!

Ja da er det den skolen jeg snakker om. Så da må jeg spørre..:-) Hva syns du om den? Lærerne? Opplever du at det er godt samarbeid mellom foreldre? Med lærere og andre som jobber der? Klikkete? (både barn og foreldre)

Mange spørsmål dette.. (Skjønner hvis du ikke vil svare så åpent).

Vi bor på østkanten, men utenfor byen...

Takk for svar!

Ja da er det den skolen jeg snakker om. Så da må jeg spørre..:-) Hva syns du om den? Lærerne? Opplever du at det er godt samarbeid mellom foreldre? Med lærere og andre som jobber der? Klikkete? (både barn og foreldre)

Mange spørsmål dette.. (Skjønner hvis du ikke vil svare så åpent).

Vi bor på østkanten, men utenfor byen...

De fleste som jobber der er veldig hyggelige og de ser nok ungene bedre enn på den offentlige skolen.

Men det er ikke alle lærerne som er like flinke, minstemann var litt uheldig i begynnelsen, men læreren han har nå er topp.

Jeg har dårlig kontakt med de andre foreldrene men det har jeg hatt med foreldrene til skolekameratene til de to eldste også så det er kanskje min skyld.

Det er ganske dyrt da, men med de andre alternativene rundt her, hadde ikke minstemann overlevd på skolen. Så for meg er det verdt pengene.

Gjest byskole kan også være bra

Takk for svar!

Hvordan var det i forhold til klassekamerater etter skolen?

Hadde barnet ditt to miljøer, var klassekameratene med hjem etter skolen el. omvendt... Hvis ikke, var det sårt på noen som helst måte. (Det er også mange som velger denne byskolen som bor i nærmiljøet...)

Når det gjelder kvaliteten på skolen er jeg absolutt ikke i tvil...

Vår datter hadde to miljø. Hun hadde sitt miljø på hjemstedet, og hun hadde med seg venner fra skolen med seg hjem. Andre ganger var hun med sine klassekamerater hjem. På denne måten fikk hun faktisk ett kjempestort nettverk. Noen ganger blandet de seg også. Lykke til med valget.

Gjest vårt eksempel

Våre barn går på privatskole. Faglig og sosialt har det gått helt topp. Privatskolen er rangert som en av de beste i fylket. Barna har venner både fra den skolen og nærmiljøet. De barna går på en nærmere skole.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...