Gå til innhold

Mobbing pga hudfarge

Anbefalte innlegg

"Det bare føles feil for meg å kalle noen neger eller mulatt når det av vedkomne føles krenkende, jeg er ganske enkel sånn".

Jeg kaller heller ingen neger. Har fått med meg at det ikke er akseptabelt. Men hvor går grensen? Ei som gikk i klassen min en gang var fra Kina og ble dødsfornærma da noen sa hun var asiatisk. Samtidig har jeg ei kusine som er... eh.. mulatt, og hun kaller seg selv det også og blir overhodet ikke fornærma om noen kaller henne det.

Men jeg kaller selvsagt ingen noe de ikke ønsker å bli omtalt som.

Men da er det jo greit, så lenge man ikke krenker noen så er ingen skade skjedd. Litt vanskelig med hun som er fra kina og ikke vil bli kalt asiat, det skal jeg være enig i. :)

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

7

• Velouria

6

• snø

5

• NeaNoor

5

Mest aktive i denne tråden

Jeg har bodd ett år i USA, og der sa man ofte "David, han som er mørkhudet", f.eks, når man skulle forklare, ettersom det fantes flere forskjellige David'er. Og det lå IKKE noe rasistisk i det. De som var mørkhudet, sa jo også det samme andre veien. Og nå er det jo en gang sånn at vi er forskjellige. Men det er kanskje ikke PK å nevne det heller lenger?

Kanskje du mistforstår litt??..

Man trenger ikke kalle noen mulatt (=dårlig blanding av hest og esel) for å beskrive at noen er mørke i huden.

Selv om det er hyppig brukt i Norge fordi folk flest ikke vet hva det betyr, er det ikke dermed sagt at det er et ord som betyr "mørkhudet"...

Du har bodd i USA.. ja da hørte du selvsagt "dark skin".. men neppe så ofte "mulatto"..

Ja til å vite hva ordene man bruker betyr!:-)

Når du snakker om hovedinnlegget, ja, men det var ikke det innlegget jeg kommenterte.

Om jeg skulle omtalt min venninnes sønn og hudfarge var et poeng av en eller annen grunn ville jeg sagt at hans far er hvit og moren hans er afroamerikaner.

Joda, vanligvis er det svært sjelden jeg har behov for å poengtere hvilken farge folk har. Men hovedinnlegget var et eksempel der hun skulle forklare at han ble ertet for hudfargen, selv om han er lys "blanding". Da jeg gikk på skolen lærte vi at mulatt = blanding av hvit og mørkhudet. Ingen undertoner. Dermed er det litt vanskelig for sånne som meg å skjønne at man bruker et negativt ladet ord... Men man kan jo seff lære. Vanskelig dette etterhvert. Man skal jammen passe sine ord for å til enhver tid være PK når det gjelder ordbruk, enten man snakker om farge, avstamming, utseende, seksuell legning eller hva det skal være.

Dette ser jeg ikke noe poeng i å svare på Dorthe, det faller på sin egen urimelighet.

Gi deg da. Her bor det tredve unger, 5 hvite og resten har forskjellige nyanser og blir beskrevet etter det eller landet de opprinnelig kommer fra. 2 av de hvite er fra Kroatia og den mørkeste er i fra Norge.

Det er umulig å huske alle vanskelig navn, i hvert fall for oss voksne.

Jeg har også bodd i statene og jeg kalte aldri noen negro eller mulatto. African american, native american, hispanic, latino, caucation or whatever.

Mulig jeg er altfor sensitiv på dette temaet, og forøvrig driter jeg i hva som er PK. Det bare føles feil for meg å kalle noen neger eller mulatt når det av vedkomne føles krenkende, jeg er ganske enkel sånn.

Jeg er veldig, veldig enig med deg Velouria.

Annonse

Kanskje du mistforstår litt??..

Man trenger ikke kalle noen mulatt (=dårlig blanding av hest og esel) for å beskrive at noen er mørke i huden.

Selv om det er hyppig brukt i Norge fordi folk flest ikke vet hva det betyr, er det ikke dermed sagt at det er et ord som betyr "mørkhudet"...

Du har bodd i USA.. ja da hørte du selvsagt "dark skin".. men neppe så ofte "mulatto"..

Ja til å vite hva ordene man bruker betyr!:-)

"Man trenger ikke kalle noen mulatt for å si at de er mørke i huden" - neida, det har vel ikke så mye med fargen å gjøre som med at de er resultatet av en hvit mor eller far og en mørk far eller mor?

Jeg har også bodd i statene og jeg kalte aldri noen negro eller mulatto. African american, native american, hispanic, latino, caucation or whatever.

Mulig jeg er altfor sensitiv på dette temaet, og forøvrig driter jeg i hva som er PK. Det bare føles feil for meg å kalle noen neger eller mulatt når det av vedkomne føles krenkende, jeg er ganske enkel sånn.

Amen!

Jeg ville tatt det opp i barnehagen, ja. Hørt hva de sa. Om de hadde observert noe.

Jeg ville også tatt det opp med moren til denne jenta.

Opplever ofte at barn observerer forskjeller i fysiske atributter: tykk, tynn, brun, hvit..

Men det er ofte rene konstateringer av observerte fakta. Rart at en femåring legger verdi i en fysisk ting som hudfarge. Det må de jo ha plukket opp et sted.

Forøvrig ville jeg kuttet bruken ordet mulatt hvis jeg var deg. Det har veldig negativ opprinnelse og er som å kalle barnet bastard, eller blandingsrase mellom hest og esel.

Måtte bare si det...:-)..Vet at det er hyppig brukt i Norge uten at mange vet hva det betyr, eller mener noe med det...

Jeg kom i skade for å bruke det ordet til en engelskmann, og da sa han at han foretrakk å bli omtalt som "mix".

Fortsett med det, Velouria! :o)

ylvali1365381015

Nei, ikke ta det opp. Unger er stort sett fargeblinde og det håper jeg at de skal fortsette å være til de er voksne. Min hadde en periode da han gikk i barnehagen som han var lei seg for at han var hvit, han synes de andre barna var mye penere. Men det var glemt helt til læreren hans fortalte at hun var adoptert fra Korea og han var overrasket over at hun overhode nevnte det. Det spilte da ingen rolle.

Selvfølgelig skal hun ta det opp dersom ungen forteller at det er et problem!!

"Unger er fargeblinde"? Hva er det for slags floskel? Unger er da barn av foreldre, venner av andre barn, og stadig i kontakt med andre som ikke er "fargeblinde"!

Dessuten kan unger være strikte og intolerante mot det som oppleves fremmed. enten det reelt eller fungerer som vikarierende begrunnelse for hvorfor de ekskluderer et gitt barn... Det gjelder å finne en grunn for seg selv og andre...

Sjokkerende at du råder mennesker til ikke å ta opp ting med bhg, det er de avhengig av for å peile problemer i barnegruppa og gjøre en god jobb!!

ylvali1365381015

Det gjør du rett i, ta det opp med bhg sporenstreks!

Der er avhengige av slike innspill for å gkøre jobben sin, det er ikke alle relasjonelle problemer i barnegruppa de har oversikt over.

Hadde ikke betenkt meg, ta det opp før jul, så har de noen planleggingsdager å vurdere på...

Min sønn hadde også slike holdninger da han var en tre-fire år, kunne komme med slike usmakelige påstander til vår forferdelse. Vi er jo liberale og kjenner alskens mennesker, vi ble rett og slett satt ut av det han kunne komme opp med!

Om det var andre i bhg eller venner ellers vites ikke, men vi tok det på alvor og snakket selvfølgelig med bhg om det! Skulle bare mangle...

Ikke hør på dorthe her, det er viktig for bhg og dere at det er åpen dialog og at ev problemer kommer fram i lyset! For alles del, og ikke minst for ditt barns!

Jeg hadde blitt glad for å vite det, dersom itt barn deltok i ekskludering av andre. Da kunne jeg jo gjort noe med det!

Si ifra med en gang!

Lykke til! :-)

Annonse

Selvfølgelig skal hun ta det opp dersom ungen forteller at det er et problem!!

"Unger er fargeblinde"? Hva er det for slags floskel? Unger er da barn av foreldre, venner av andre barn, og stadig i kontakt med andre som ikke er "fargeblinde"!

Dessuten kan unger være strikte og intolerante mot det som oppleves fremmed. enten det reelt eller fungerer som vikarierende begrunnelse for hvorfor de ekskluderer et gitt barn... Det gjelder å finne en grunn for seg selv og andre...

Sjokkerende at du råder mennesker til ikke å ta opp ting med bhg, det er de avhengig av for å peile problemer i barnegruppa og gjøre en god jobb!!

Synes du virkelig det?

Både i barnehagen og på skolen til minstemann er det færre hvite enn fargede og jeg tviler på at ungene reagerer på det.

Skulle jeg ha tatt det opp i barnehagen at de andre ungene ertet minstemann for at han var lys i huden og blond i håret? De var fem som så slik ut og 50 som var mørkere. Kunne ikke falt meg inn. Mye enklere å fortelle ham at hudfarge ikke spilte noen rolle og var helt uviktig.

ylvali1365381015

Synes du virkelig det?

Både i barnehagen og på skolen til minstemann er det færre hvite enn fargede og jeg tviler på at ungene reagerer på det.

Skulle jeg ha tatt det opp i barnehagen at de andre ungene ertet minstemann for at han var lys i huden og blond i håret? De var fem som så slik ut og 50 som var mørkere. Kunne ikke falt meg inn. Mye enklere å fortelle ham at hudfarge ikke spilte noen rolle og var helt uviktig.

Selvfølgelig skal du snakke med ditt barn om det og bygge det opp. Men du skal også like selvfølgelig ta det opp med skole og bhg dersom barnet ditt blir ertet og eksludert. Noe annet ville vært et svik!

Og dessuten en gylden anledning tapt for lærere og bhgpersonale til å tematisere dette fenomenet og forbygge videre mobbing/ekskludering/erting.

Det er ikke akseptabel adferd, hverken i bhg, skole eller samfunn forøvrig. Og da må vi voksne ikke bare signalisere det, men også handle, vise at vi står for meningene og respondere deretter!

Er det noe jeg virkelig hater, er det mobbing, i alle valører.

Selvfølgelig skal du snakke med ditt barn om det og bygge det opp. Men du skal også like selvfølgelig ta det opp med skole og bhg dersom barnet ditt blir ertet og eksludert. Noe annet ville vært et svik!

Og dessuten en gylden anledning tapt for lærere og bhgpersonale til å tematisere dette fenomenet og forbygge videre mobbing/ekskludering/erting.

Det er ikke akseptabel adferd, hverken i bhg, skole eller samfunn forøvrig. Og da må vi voksne ikke bare signalisere det, men også handle, vise at vi står for meningene og respondere deretter!

Er det noe jeg virkelig hater, er det mobbing, i alle valører.

Jeg liker heller ikke mobbing og minstemannen min har det ikke så lett bestandig. Men det er lettere å ta det opp med ham enn med ungene i bakgården. Det har jeg prøvd og det ga ingen bra resultater. Det hender det er viktigere å ikke lage så stort nummer ut av ting slik at ungene skjønner at det ikke sårer. Da er min erfaring at de andre ungene bare fortsetter.

Mobbing er mobbing, om det gjelder hudfarge, utseende ellers, hårfarge, kroppsfasong, tynn, tykk, høy, lav, annen dialekt, annet språk, funksjonshemming, eller det overhodet ikke gjelder noen ting bestemt.....

Når barnet ditt blir plaget er det viktig å ta det opp med barnehagen.

Nei, ikke ta det opp. Unger er stort sett fargeblinde og det håper jeg at de skal fortsette å være til de er voksne. Min hadde en periode da han gikk i barnehagen som han var lei seg for at han var hvit, han synes de andre barna var mye penere. Men det var glemt helt til læreren hans fortalte at hun var adoptert fra Korea og han var overrasket over at hun overhode nevnte det. Det spilte da ingen rolle.

Vel, det er IKKE min, eller rettere sagt min datters erfaring, at barn er fargeblinde i alle fall. Mulig de er det i utgangspunktet, men da er det i såtilfelle foreldrene som gir dem fargesyn i ung alder... Min datter ble ertet for hudfargen allerede i barnehagen. Ikke så kuult nå vennene kaller noen for en brun bæsj. Og selv om det ikke var konsekvent mobbing, men kommentarer i ny og ne, så tok vi det opp og fikk _veldig_ positiv respons på det. Guttene som ertet forstod alvoret, og sluttet med det.

Nå går Bella i første klasse, og også her er det noen som av og til må si bæsj til henne. Og hun forteller at ei jente i klassen som er brun, og dessverre har et navn som rimer på bæsja får høre det titt og ofte. Så mye for fargeblinde barn....

At man kanskje ikke skal gjøre farge til et tema for den gemene hop allerede i barnehagen kan jeg være enig med, men de ungene som erter andre for hudfargen er _ikke_ fargeblinde, og bør få høre at sånn sier man ikke!

Og alle voksne bør forstå at små gryter har store ører, og den dritten man slenger om folk med annen hudfarge, den hører også barna. Og vips, så er ikke barna fargeblinde lengre....

Nei, jeg levde også i en illusjon om at barn var fargeblinde, men den gang ei! Og jeg har overhode ingen planer om å "herde" henne og si at hun må akseptere at noen kaller henne en bæsj. Hun skal være stolt over hudfargen sin, men det betyr ikke at hun ikke skal få lov til å bli lei når noen erter henne for den.

"Ordet regnes for å være rasistisk, da det direkte betyr en sammenligning med et muldyr".

Herre min jesus! Hva skal man si da? Blanding? Litt av hvert? Litt mørkhuset og litt lyshudet? Tofarget?

Jeg har egentlig aldri forstått det behovet man har for å beskrive hudfargen på alle som ikke er like melkehvite som en gjennomsnittsnordmann. Hvor mange ganger i livet har man _egentlig_ behov for å benevne mennesker med hudfargen deres? Vi greier da for pokker å holde fra hverandre alle hvite mennesker, uten å bruke fargebetegnelse. Tenk på hvordan du skiller dem fra hverandre (navn, hårfrisyre, hårfarge, dialekt??) og se om ikke det går like fint om du bruker den metoden når du omtaler mennesker med annen hudfarge enn hvit også....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...