marie1965 Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Spørsmål 1: Hva er egentlig vanlig blotdtrykk hos barn? Spørsmål 2: Datteren min på 8 år klager veldig over vondt i brystet, en slags krampe som hun føler når hun puster. Dette har vært flere dager i uken i noen måneder nå. Husker også selv at det til tider kan være vondt i muskulaturen rundt hjertet, men jeg synes hun har følt smerte over en veldig lang periode nå. Har tilfeldigvis en blodtrykksmåler i hus (julegave til bestemor)og vi tok blodtrykket hennes idag og det viste 83 over 45. Dette var i hvile situasjon, ved leggetider. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259065-smerter-i-muskulaturen-rundt-hjertet-hos-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Blodtrykket varierer med alder,stilling ( oppreist eller liggende) og aktivitet. Normalt er det individuelle variasjoner i disse situasjonene.Øvre normalgrense, systolisk, for pike på 8 år er ca. 114 mm, diastoliske ( det laveste trykket) er på ca. 72mm. Hos din datter synes dette frykket litt lavt. Men å måle blodtrykk er ikke så lett, det er en del ting som påvirker målingen. blant annet størrelsen på mansjetten i forhold til armen. Dersom apparatet et til din bestemor, er mansjetten for stor til et barn og det vil gi lavt trykk. Jeg tror trykket er normralt, men skal du ha det vurdert synes jeg du skal la lege måle. Smertene i brystet er ikke lett å forklare, det er ikke uvanlig med slike smerter, uten at man har en god forklaring. Jeg tror ikke det har noe med blodtryk å gjøre eller feil ved hjertet. Muskel og nervesmerter i brystkassen er ganske vanlig. Er du i tvil, ta barnet med til lege for undersøkelse så du slipper å bekymre deg. Slanke barn har gjerne litt lavere blodtrykk enn de mer lubne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259065-smerter-i-muskulaturen-rundt-hjertet-hos-barn/#findComment-2063870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.