Gå til innhold

En sterk opplevelse jeg har lyst å dele

Anbefalte innlegg

Først må jeg takke alle for svar på innlegget mitt igår ang datteren min.

Idag har jeg lyst å dele en opplevelse som viser positive sider ved skolen.

Kommer nettop hjem fra skolegudstjeneste. Det var en utrl\olig sterk opplevelse. Vi bor som kjent i en bydel med høy innvandrerandel og mange muslimer.

Idag satt jeg og så og hørte barn fra alle verdenshjørner og religioner spille julespill, lese fra juleevangeliet, be Fader Vår og synge julesanger så høyt og klart jeg aldri har opplevd maken til.

Det var engelen Gabriel fra Afrika, Josef fra Palestina, Maria fra Norge, engler i alle farger. Det var så sterkt og det var så vakkert.

Og best av alt- bak i kirken satt foreldrene og de fleste sang med på våre kristne julesanger.

Om ikke dette var en dag til ettertanke så vet ikke jeg.

God jul!

Fortsetter under...

Høres fint ut. Men det er vel ikke først og fremst skolen du skal gi æren for dette? Det er vel kirken som planlegger og arrangerer skolegudstjenesten? sikkert i samarbeid med skolen, da. Flott at de trekker inn alle; sånn at alle føler seg velkomne, uansett kulturell bakgrunn.

Å det er så herlig med sånne innlegg innimellom.

Jeg bor også i en slik bydel som den du beskriver... Et valg vi er utrolig godt fornøyd med!

Den beskrivelsen du gir av julegudstjenesten er ikke en unik/ uvanlig beskrivelse av hvordan vi som bor i slike bydeler er så heldige å ha det...

Det som er så sprøtt er at det virker som om mange rett og slett nekter og høre at/ tro på at det også kan være kjempepositivt å bo i et område hvor en stor del av befolkningen ikke er etniske nordmenn.

Å det er så herlig med sånne innlegg innimellom.

Jeg bor også i en slik bydel som den du beskriver... Et valg vi er utrolig godt fornøyd med!

Den beskrivelsen du gir av julegudstjenesten er ikke en unik/ uvanlig beskrivelse av hvordan vi som bor i slike bydeler er så heldige å ha det...

Det som er så sprøtt er at det virker som om mange rett og slett nekter og høre at/ tro på at det også kan være kjempepositivt å bo i et område hvor en stor del av befolkningen ikke er etniske nordmenn.

Du har så rett.

Til eksempel kan jo nevnes en noget omstridt dokumentar nylig vist på TV2.

Jeg har bodd i på det omstridte Holmlia i snart 3 år og det er en gave i seg selv å se hvor godt folk tar vare på hverandre og hvordan barna går hånd i hånd uten å tenke hudfarge, religion eller najonal opprinnelse.

Jeg selv har aldri lært så mye som etter jeg flyttet hit. Det er et fargerikt fellesskap på så mange måter. Og det ironiske er at denne delen av Oslo som nærmest utelukkende får negativ omtale - er faktisk den bydelen i Oslo med minst kriminalitet.

Hadde bare media vært til stede på Gårdens dag, på kulturfestivalene, 16.maitogene med barnehagene der alle barn går med norske flagg, holder hverandre i hendene og synger Ja vi elsker.

Gjest ikke vær kritisk til alt i jula

Høres fint ut. Men det er vel ikke først og fremst skolen du skal gi æren for dette? Det er vel kirken som planlegger og arrangerer skolegudstjenesten? sikkert i samarbeid med skolen, da. Flott at de trekker inn alle; sånn at alle føler seg velkomne, uansett kulturell bakgrunn.

de gangene vi hadde julegudstjeneste på barne og ungdomsskolen,så var det skolen som planla hva vi skulle synge og gjøre i kirken.

presten eller kirken hadde ikke noe med det.

kan jo hende dette er forskjellig fra sted til sted.

tror nok absolutt skolen hadde noe med dette opplegget og gjøre

Annonse

Sitat som gjorde meg forbanna:

Men det er vel ikke først og fremst skolen du skal gi æren for dette? Det er vel kirken som planlegger og arrangerer skolegudstjenesten?" Sitat slutt...

Joda, det kom en liten setning etter denne, som liksom skulle glatte over det du _egentlig_ mente...

Er det virkelig så vanskelig å gi skolen og lærerene der "litt" ros!?

Selvfølgelig er det et samarbeid mellom skole og kirke, og det er faktisk slik at hvis disse muslimene hadde stått på krava, kunne de uteblitt fra hele gudstjenesta!

Og da vil jeg faktisk si at skolen, som disse elevene tilbringer mer tid på enn i kirka, må ha gjort en kjempejobb! Uten betraktelig innsikt og kunnskap om ulike religioner, lovmessige krav/rettigheter osv. kunne ikke dette latt seg gjøre. Muslimer kan nekte, med loven i hånda, å delta i våre kristne ritualer. En skolegudstjeneste er obligatorisk, for de kristne, men som muslim kan du kreve å få et annet opplegg dent ida det er skolegudstjeneste. Altså ikke fri, men skolerelaterte oppgaver.

All den tid så mange "ikke-kristne", med foreldre, deltar i gudstjenesten, må _både_ skolen og kirka ha gjort en kjempejobb!

Sitter det virkelig så langt inne å gi en liten smule skryt til den norske, offentlige skole!?

Ja, da er det ikke rart det finnes skoletapere her til lands...

Sitat som gjorde meg forbanna:

Men det er vel ikke først og fremst skolen du skal gi æren for dette? Det er vel kirken som planlegger og arrangerer skolegudstjenesten?" Sitat slutt...

Joda, det kom en liten setning etter denne, som liksom skulle glatte over det du _egentlig_ mente...

Er det virkelig så vanskelig å gi skolen og lærerene der "litt" ros!?

Selvfølgelig er det et samarbeid mellom skole og kirke, og det er faktisk slik at hvis disse muslimene hadde stått på krava, kunne de uteblitt fra hele gudstjenesta!

Og da vil jeg faktisk si at skolen, som disse elevene tilbringer mer tid på enn i kirka, må ha gjort en kjempejobb! Uten betraktelig innsikt og kunnskap om ulike religioner, lovmessige krav/rettigheter osv. kunne ikke dette latt seg gjøre. Muslimer kan nekte, med loven i hånda, å delta i våre kristne ritualer. En skolegudstjeneste er obligatorisk, for de kristne, men som muslim kan du kreve å få et annet opplegg dent ida det er skolegudstjeneste. Altså ikke fri, men skolerelaterte oppgaver.

All den tid så mange "ikke-kristne", med foreldre, deltar i gudstjenesten, må _både_ skolen og kirka ha gjort en kjempejobb!

Sitter det virkelig så langt inne å gi en liten smule skryt til den norske, offentlige skole!?

Ja, da er det ikke rart det finnes skoletapere her til lands...

Jeg er veldig enig med deg. Her har skolen gjort en kjempeinnsats.

Ikke bare det. Hvis det er en av skolene på Holmlia mariamamma referer til, (noe jeg antar siden hun bor der) så er de faktisk skoleeksempler på offentlige skoler som har lykkes når det gjelder å skape et sterkt, innkluderende fellesskap til tross for de utfordringene man står overfor med så mange ulike kulturer og religioner samlet så tett.

Så flott. På den skolen jeg jobber, er etnisk norske nordmenn som faktisk bare ikke tror på gud igjen på skolen. Blir litt irritert for at lærerene i de klassene ikke gjør mer for å få elevene med. Syns dette har mer med kultur å gjøre enn religion. Det er flott at skolen og kirka har fått til at alle er inkluderte i kirka. Skolen har gjort en flott jobb.

Så koselig :o) Det er fint at dere får oppleve positive ting i forbindelse med skolegangen hennes også! Håper det nye året gir henne mer av det..

Skolen er fantastisk på dette området. Kanskje derfor jeg blir så trist for at det ikke fungerer helt. Men nå snakket jeg med lærern i går og hun sa nivået i klassen er så høyt og hadde nok en liten fornemmelse av at aldersblandet gruppe ikke var til det gode for vårt barn. Mange av barna kunne lese før skolestart eller har hatt en utrolig utviklingskurve dette semesteret.

Skolen i seg selv har veldig mye positivt, men jenta vår er ikke helt på det stadiet i livet, og det var faktisk lærern enig i. Men hun skulle gripe fatt i det. Er ikke lett å være lærer når du har 18 barn på så ulike nivå. Alderblandete grupper er sikkert kjempefint for de minste som er kommet langt eller 2.klassinger som henger litt etter. Men hva med de minste som ikke klarer å følge. Hvem skal ta seg av de....

Annonse

Skolen er fantastisk på dette området. Kanskje derfor jeg blir så trist for at det ikke fungerer helt. Men nå snakket jeg med lærern i går og hun sa nivået i klassen er så høyt og hadde nok en liten fornemmelse av at aldersblandet gruppe ikke var til det gode for vårt barn. Mange av barna kunne lese før skolestart eller har hatt en utrolig utviklingskurve dette semesteret.

Skolen i seg selv har veldig mye positivt, men jenta vår er ikke helt på det stadiet i livet, og det var faktisk lærern enig i. Men hun skulle gripe fatt i det. Er ikke lett å være lærer når du har 18 barn på så ulike nivå. Alderblandete grupper er sikkert kjempefint for de minste som er kommet langt eller 2.klassinger som henger litt etter. Men hva med de minste som ikke klarer å følge. Hvem skal ta seg av de....

Jeg har så langt hatt to av mine i 1. klasse, og sett at de har vært ulike steder i utviklingen. Det er nok viktig at man ikke stiller for høye krav til de som sliter litt, men gir dem oppgaver som de har forutsetninger for å klare. Ene læreren her sa at hun ser at 1. klassingene har modenhet fra 4 til 8 år, sånn cirka. Det er et sprik på mange år det, og det er nok ikke enkelt for den som ikke klarer å tilpasse seg skolen.

Jeg håper for din datters skyld at hun plutselig finner ut at skolen er fin og at hun mestrer hverdagen der. Noen av de som henger litt etter utvikler seg plutselig i kjapt tempo. Det har jeg sett på min sønn. Nå i 3. klasse har han blitt mer moden på mange områder, men han har alltid likt seg på skolen. Veldig trasig for din datter at hun mistrives. Jeg forstår godt at du som mor tenker mye på det. At barna trives i hverdagen betyr jo så enormt.

Foreldrene her er med på å bestemme hvor mye lekser barnet skal ha. Læreren til eldstedatteren spurte om hun trenger mer utfordrende lekser, lærerinna til sønnen spurte om han får for mye..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...