Gå til innhold

krittiserer linus i svingen..(det måtte jo komme)

Anbefalte innlegg

ringerikskringla

mine 2 døtre på 6 og 3 år er helt fortapt i linus i svingen,og det er vel jeg som mamma også.

vi synes det er artig og ler stort sett igjennom hele episoden..

står nå og stryker duker og hører på 17.30 på p4 og hva hører jeg der!!!

jo voksne mennesker som sitter og kritiserer linus i svingen.

nå må jeg si att jeg ikke fikk med meg hele debatten.

men hvorfor må det alltid være noen som krittiserer ett nytt program uansett hvor bra det er.

regner med att det ikke bare er barna mine og jeg som sitter foran tv hver kveld og ser dette?

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det er bra. Har sett en del av episodene og synes ikke det er noen julekalender akkurat, de har jo så og si ingenting som har med advent og jul å gjøre med i serien jo!

Jeg så et lite glimt av den (og vil derfor ikke kommentere hvorvidt den er god eller dårlig - jeg har ikke unger i målgruppen). Men, ungene lekte ute i snøen, og så blir det snakk om hva klokka er, og de svarer at den er fem. Det var lyst og nesten sol ute - ikke noe ettermiddagslys - og hvis det er meningen at det skulle foregå nå før jul,- så var vel det en liten glipp?

Jeg synes ikke det er bra. Har sett en del av episodene og synes ikke det er noen julekalender akkurat, de har jo så og si ingenting som har med advent og jul å gjøre med i serien jo!

I episoden i dag bakte de jo pepperkakehus ;o)

Synes dagens episode var kanonsøt jeg, og det synes datteren min på 6.5 år også.

Mine tre ser det - eldstemann liker den sånn passe, mellomstemann synes det er så mange slemme unger der, så han vil ikke se det. Minsta kunne ikke brydd seg mindre, men liker musikken.

Mamman synes det er helt OK, men ikke noe å rope hurra for, heller ingenting å hisse seg opp for. Savner en bedre oppbygging mot jul - spenning/forventning som varer til en slags forløsning på julaften.

Annonse

I episoden i dag bakte de jo pepperkakehus ;o)

Synes dagens episode var kanonsøt jeg, og det synes datteren min på 6.5 år også.

Jeg sitter på jobb, kunne sett episoden på nett-tv, men har ikke høyttalere så jeg gadd ikke.

Gjest morentilfire

De siste årene har desember barnetv vært rene barnevakten. Så prektig og forutsigbart, på en flott og proff måte.

I år skvatt vi til. 'Nei, slik skal ikke voksne oppføre seg'. 'Nei, dette går da ikke an'. Vi har hatt ganske mange filosofiske og etiske debatter i heimen. Så flott å få input til denslags!

Og så flott å få se hvordan konflikter mellom barn oppstår - og kan løses!

Mangler julestemning??

Temaer som Julegranstenning, St. Lucia, pepperkakehus, innsamling til trengende, adventskalendre, julegaver er med.

Og det bygges da opp spenning for dem som leter .. Det er jo en del romanse i luften ..

Jeg synes "Jul i Svingen" er altfor konfliktfokusert.

Ufordragelige unger får ingen tilsnakk av voksne.

Får heller ikke så mye følelsen av at stemningen stiger etter hvert som jula kommer nærmere.

Mi jente på 3 1/2 blir utilpass av oppførselen til hun som heter Viktoria. Hun er jo direkte slem og ufordragelig. Og enkelte episoder har vært skumle for mi lille frøken.

Hun liker han faren som finner på alt mulig.

Kanskje hun er litt liten til å like dette?

Kanskje jeg er litt for gammel til å like det?

Musikken er det beste med hele julekalenderen, synes jeg.

Her sitter alle 5 klistra til tv'n og ser på "Jul i Svingen", og vi elsker den, alle! Kanskje kunne minsten på 2,5 heller tenkt seg Gråtass-film, men det får nå så være.

Denne serien inneholder jo massevis av både romantikk, pedagogikk, humor og irriterende saker, som får igang tenking både hos unger og voksne.

Jeg synes serien er knallbra, og tar hverdagslivet hos småbarnsfamilier ganske så på kornet! (Ihvertfall kjenner min familie seg igjen i flere av situasjonene hjemme hos alle ungene i serien!)

Man kan kanskje sette spørsmålstegn ved hvorvidt alt er like bra å se på for de ulike aldersgruppene ( stor forskjell på en 3- og en 7åring), men nettopp derfor er serien så genial! Den er så fint oppbygd med "lag-på-lag"! Det foregår flere historier parallellt (eh, paralelt...parallelt.... Drit i det!), og både 3-åringen og 7-åringen burde kunne finne "sin" historie ganske lett.

Dessuten: Er det ikke bra at ungene finner ut at f.eks, Viktoria, Harriett osv, er ekle, ufine, og dermed bestemmer seg for at de selv ikke vil bli slik!?

Jeg koser meg ihvertfall, når snart 5-åringen høylytt erklærer at _hun_ ihvertfall ikke skal bli så slem som Harriett, og ikke skal ho bli slik som Viktoria, heller! Og så er det jo så bra at Børre har blitt snillere, at han har forandra seg!;-)

Og når musikken i tillegg er knall, ja da har jeg ingen skrupler med å la mine unger se på denne serien, iallefall!

Og manglende adventstemning, - eh... Jeg synes det er like bra at det ikke renne rover av adventstemning, jeg da. Ungene (i serien altså) åpner jo kalenderene sine, de baker pepperkaker, det handles julegaver... Og i tillegg har de SNØ! Hva mer kan man forlange, sier jeg;-)

Jeg liker Jul i Svingen kjempegodt, det samme gjør guttungen. Serien har dessuten vært kilde til mange gode samtaler her i huset, om mot, vennskap, urettferdighet og denslags. Kjempebra.

Enig med deg! Jeg liker å se den sammen med ungene, både fordi jeg liker serien, men også fordi det som regel er mye en kan snakke om med ungene, om rett og galt, moral osv.

Når det er sagt, så kunne jeg ønske det var mer av JULEN i serien... Hadde det vært det, hadde den vært perfekt etter min smak. Nettopp fordi den viser oss mange typer mennesker (selv om de kanskje er litt polariserte, men ikke altfor mye) som ikke er perfekte!

Annonse

Vel, de åpner adventskalender hver dag, de lager julespill, de er lucia, de tenner juletre, de synger julesanger, de går julebukk, de baker pepperkaker, de har snø! osv, osv. Synes dette er ganske mye jeg da. Hva mer synes du de skulle foretatt seg? Og jeg tror for å være ærlig de gjør mer enn "folk flest" -ihvertfall de jeg hører om som kjøper ferdige pepperkakehus i butikken, julekaker hos bakern etc (ikke kritikk, tror bare det er ganske vanlig).

Gjest sløyt, ess!

Har ikke små barn lenger, men jeg måtte jo se litt på dette, og ble svært skuffet...Som vanlig barne-TV er den grei, men ikke for barn som venter på jul, er min mening.

Savner rett og slett hele julestemningen!

Men nå er da vel ikke barnetv laget for at vi voksne skal like den, heller, da? Den er tross alt for ungene! Men dem gidder dere visst ikke spørre!

Nei, her på forumet er det jaggu mange overbeskyttende, navlebeskuende, polariserte og sneversynte foreldre! Tør vedde på at dere har de slemmeste, mest egoistiske og ufine ungene "i klassa"!

Men nå er da vel ikke barnetv laget for at vi voksne skal like den, heller, da? Den er tross alt for ungene! Men dem gidder dere visst ikke spørre!

Nei, her på forumet er det jaggu mange overbeskyttende, navlebeskuende, polariserte og sneversynte foreldre! Tør vedde på at dere har de slemmeste, mest egoistiske og ufine ungene "i klassa"!

Sier du til meg!

Vel, de åpner adventskalender hver dag, de lager julespill, de er lucia, de tenner juletre, de synger julesanger, de går julebukk, de baker pepperkaker, de har snø! osv, osv. Synes dette er ganske mye jeg da. Hva mer synes du de skulle foretatt seg? Og jeg tror for å være ærlig de gjør mer enn "folk flest" -ihvertfall de jeg hører om som kjøper ferdige pepperkakehus i butikken, julekaker hos bakern etc (ikke kritikk, tror bare det er ganske vanlig).

"de åpner adventskalender hver dag" Gjør de? *Tenker* Kan ikke si jeg husker de har gjort det i hver episode, men i noen ja.

"de lager julespill" Jeg har ikke sett alt så det har jeg ikke fått med meg, men jeg har antatt det ut fra vignetten.

"de er lucia" Den så jeg og da var jeg rørt til tårer!

"de tenner juletre" Ikke sett.

"de synger julesanger, de går julebukk" Det så jeg.

"de baker pepperkaker" Det var i dag, sant?

Det jeg savner litt mer fokus på jul, nedtelling av dagene frem til jul og det å skape litt forventninger mot julen. Synes det mangler helt.

Gjest morentilfire

"de åpner adventskalender hver dag" Gjør de? *Tenker* Kan ikke si jeg husker de har gjort det i hver episode, men i noen ja.

"de lager julespill" Jeg har ikke sett alt så det har jeg ikke fått med meg, men jeg har antatt det ut fra vignetten.

"de er lucia" Den så jeg og da var jeg rørt til tårer!

"de tenner juletre" Ikke sett.

"de synger julesanger, de går julebukk" Det så jeg.

"de baker pepperkaker" Det var i dag, sant?

Det jeg savner litt mer fokus på jul, nedtelling av dagene frem til jul og det å skape litt forventninger mot julen. Synes det mangler helt.

Den indiske gutten freser til foreldrene sine: "Dere skal ikke komme til kirken for å feire jul , men for å høre meg synge!". Mistenker du serien for å tone ned det kristne julebudskapet eller savner du rett og slett å få høre hvor mange dager det er igjen til jul?

- og syntes du det var så mye jul og adventprat hos Blånissene, da?

Den indiske gutten freser til foreldrene sine: "Dere skal ikke komme til kirken for å feire jul , men for å høre meg synge!". Mistenker du serien for å tone ned det kristne julebudskapet eller savner du rett og slett å få høre hvor mange dager det er igjen til jul?

- og syntes du det var så mye jul og adventprat hos Blånissene, da?

Det var jo mye mer julegreier i Jul i Blåfjell, der fulgte vi jo postmannen (var det ikke det han var?) og ungene i bygda i tillegg til nissene.

Jeg er ikke så opptatt av det kristne budskapet, det er jo da også så og si totalt fraværende i Jul i Skomakergata f.eks., det eneste der er at juleevangeliet leses i den siste episoden.

Gjest morentilfire

Det var jo mye mer julegreier i Jul i Blåfjell, der fulgte vi jo postmannen (var det ikke det han var?) og ungene i bygda i tillegg til nissene.

Jeg er ikke så opptatt av det kristne budskapet, det er jo da også så og si totalt fraværende i Jul i Skomakergata f.eks., det eneste der er at juleevangeliet leses i den siste episoden.

Ja, jeg tror det hadde vært fint for serien å ha et landpostbud. Hva har de nå egentlig av nedtelling i denne serien. Stakkars Linus må hver dag åpne en pakke som bare inneholder en ny pakke (Pandoras eske). Linus ønsker seg en stjernekikkert, men med DEN faren, vet jeg ikke helt om jeg spår en happy end. Mine Tv-unger er så store at vi kan snakke om dette. Men de som skriver og forteller om sine 3-åringers forventninger, de har en utfordring. Jeg ville nok ha valgt jule-Noddy-DVD eller lignende i stedet for NRK1.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...