Gå til innhold

Svigermor-innlegg fra meg også...(kjempelangt!)

Anbefalte innlegg

Orker du ikke svigermor-innlegg, så styr unna!

Jeg har skrevet her tidligere om min "kjære" svigermor, som i tillegg er min nærmeste nabo (vi bor på samme gård, men HELDIGVIS i gå-avstand til hverandre...).

Og nå er jeg så innmari lei meg, sint og forbanna på den drittkjerringa, at jeg bare må få det ut. Kan ikke snakke med gubben om det, fordi han er minst lik eoppgitt, og vi blir bare gående og snufse og gråte begge to...

Før jeg ble kjent med gubben, visste jeg meget godt hvem hans mor var: Hun var liksom litt bedre enn alle andre, og ble holdt for å være arrogant, ignorant og navlebeskuende.. Dere kan tro jeg ble overrasket over at hun kunne ha så innmari trivelig sønn:-)

Vel, saken nå er at jeg har slanket meg 17 kg.på et år.de Jeg har måttet holde meg unna kaker, sauser og alt som er "godt" de siste. 6 mnd. Dette betyr jo at jeg har måttet holde meg unna _hennes_ mat, som stort sett består av fløte, smør, sirup og sukker.

Dette har jo ikke gått upåaktet hen, og jeg har fått kommentarer på at "maten min er vel for god for deg." Eller: "Du er vel ikke vant til god mat, du?"

Jeg har tatt meg nær av dette av mange grunner. Men det vesentligste er at det var _hun_ som satte meg på tanken å slanke meg, fordi hun kommenterte rumpa mi, brystene mine, valken rundt midja, dobbelthaka osv. "Du burde slanke deg" var stadig omkvedet da.

Jeg så jo sjøl at jeg litt i største laget, og bestemte meg for å slanke meg. Og klarte det!

Men ikke _en_ kommentar på at jeg ser bedre ut, at jeg har vært flink, at jeg jeg er blitt slankere!;-)

Men i går kveld var vi bedt inn til henne på kveldsmat: Med alle julens godsaker. Jeg har bestemt meg for å smake litt "godsaker" hver dag, men ikke _alt_ hver dag i jula.

!?

"Du burde passe vekta di, du må ikkje legge på deg meir nå!"

-var kommentaren hennes. Og det beviser at hun må ha fulgt _godt_ med meg, for sanneheten er at jeg har mensen nå, og veier nok et par kg mer enn det jeg har gjort de siste 4 ukene....

Vet at dette er småsaker, men slike stikk hver dag, så og si, i 11 år har gjort meg ganske sær på dette.

Vi har også ordna voldsomt i gangen, fått inn kjøpmannsdisk som vi har beisa, fått opp skal og system m.m. Kommentaren til svigermor var:

"Den kjøpmannsisken likte jeg ikke! Også at du har beisa den!? Den står da i veien for stikk-kontaktene, også!"

Den står ikke i veien for stikk'ene, det hun har sett snev av bak skjenken, er inntaket til sentralstøvsugeren, - og gjør det noe om jeg må flytte den vesle disken de gangene jeg bruker den, da!? Har hun noe med det?

Minsten er allergisk, og tåler ikke "juleplanter"; julestjerne, amaryllis, roser og avskårne blomster. Men hvilke blomster har hun kjøpt til meg, tror dere? Nettopp disse blomstene! Og hun vet så inderlig vel hvor syk han blir!

Vi har flytta vaskemaskina og tørketrommelen opp på det store badet oppå loftet, over kjøkkenet. Disse stod nede på fjøsbadet før, og jeg måtte bære klærne ned for å vaske, og opp for å legge inn i skap. Unødvendig! Det var flere grunner til at jeg og gubben flytta disse maskinene opp, men sivgermor syntes det kanskje kunne bli for mye støy ned på kjøkkenet, så i en "god" stund fikk hun dem flytta _ned_ igjen (mannen hennes bar), en dag vi begge var på jobb!

Fy fa... Flytter jeg herifra, er det pga. henne.

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• puttelull

7

• skygge

3

• frosken

2

• hidi

2

Mest aktive i denne tråden

Herregud! Det første jeg hadde gjort var i alle fall å skifte lås i utgangsdørene og _ikke_ gi dem nøkkel!

Blomstene ville jeg satt på trappa hennes og gitt henne klar beskjed om hvorfor dersom hun spør.

Og det er neppe noen vits å svare noe bitende tilbake på mat og kropp-kommentarene vil jeg tro?

Har du/dere prøvd med den milde veien, å fortelle henne hvor mye det sårer deg at hun oppfører seg sånn? Hjelper vel neppe det heller.

Huff, du har all min medfølelse. Dama høres ikke helt god ut !

Tenk å ta seg sånn til rett å flytte tingene ned igjen når dere ikke var hjemme, sjokkerende hvis hverken du eller mannen din var med på å bestemme det.

Håper virkelig at du ignorerer så godt det lar seg gjøre disse stygge kommenterene hennes ang. kosthold/utseende !!! Vær stolt av deg selv, det har du god grunn til å være. Men derimot så bør hun svigermoren din skjerpe seg, hun bør være flau over oppførselen sin.

Har dessverre ikke så mange gode råd til deg, siden jeg sliter selv med min svigermor.

Så jeg vet at selvom en bør prøve å heve seg over slik oppførsel så er det jammen ikke alltid like lett.

Jeg valgte å konfrontere min svigermor for en stund siden, uten at det hjalp noe særlig. Så for min del var løsningen å holde meg mest mulig unna dama. Orker bare ikke sånne folk. Men så bor hun ikke så nærme som din gjør.

Tenkt tanken å flytte litt unna ? eller lar det seg kansje ikke gjøre ?

*STOR JULEKLEM* fra meg

Nok et svigerbeist. Fy flate jeg hadde vært sint om noen i min nære familie oppførte seg slik. Dere bar vel vaskemaskinen opp igjen.?

Så kjedelig å få slike folk i familen når man gifter seg! Godt mannen din støtter deg.

Jeg hadde tiltet fullstendig om noen hadde brutt seg inn (det er jo det de gjør!) hos meg og flyttet vaskemaskina mi med mindre jeg hadde bedt om det eller de visste at jeg ville det.

Jeg har verdens skjønneste svigerforeldre, men heldigvis er også min kjære av den oppfatning at vi ikke skal bo i samme hus.

Huff, du har all min medfølelse. Dama høres ikke helt god ut !

Tenk å ta seg sånn til rett å flytte tingene ned igjen når dere ikke var hjemme, sjokkerende hvis hverken du eller mannen din var med på å bestemme det.

Håper virkelig at du ignorerer så godt det lar seg gjøre disse stygge kommenterene hennes ang. kosthold/utseende !!! Vær stolt av deg selv, det har du god grunn til å være. Men derimot så bør hun svigermoren din skjerpe seg, hun bør være flau over oppførselen sin.

Har dessverre ikke så mange gode råd til deg, siden jeg sliter selv med min svigermor.

Så jeg vet at selvom en bør prøve å heve seg over slik oppførsel så er det jammen ikke alltid like lett.

Jeg valgte å konfrontere min svigermor for en stund siden, uten at det hjalp noe særlig. Så for min del var løsningen å holde meg mest mulig unna dama. Orker bare ikke sånne folk. Men så bor hun ikke så nærme som din gjør.

Tenkt tanken å flytte litt unna ? eller lar det seg kansje ikke gjøre ?

*STOR JULEKLEM* fra meg

Tusen takk, skygge! Og det høres ut for at du trenger en god juleklem, du også!

Jeg har konfrontert svigermora mi, og det har også min samboer/hennes sønn gjort. Men det pipler av som vannet av gåsa. Hun sier nemlig de thun mener, hun, ferdig med det!Hun gir fullstendig blaffen i om det hun sier og gjør kan såre noen, f.eks.

Og vi skal feire julekvelden hos dem.. Nei, det gjør jeg forresten ikke! Ringer inn i dette øyeblikk!;-)

Annonse

Puh, for et beist. Min eks-svigermor var også et troll. Hun var et veldig følelsesmenneske, og la meg for hat fordi jeg ikke klarte å ta inn over meg alle de negative følelsene hennes som hun veltet over meg før vi var blitt skikkelig kjent engang. Jeg ble nærmest stum, ante ikke hva jeg skulle si. Da fikk jeg høre at jeg var kald og ufølsom. Etter det var "alt" min feil. Jeg takket for eksempel nei til et glass sjampanje en gang (jeg drikker svært lite alkohol), da var jeg utakknemlig, og hun ble fornærmet og gretten og laget oppstuss uten like. Det endte opp med at jeg måtte drikke likevel. Da eks-samboeren gjorde det slutt var min største trøst at jeg ble i alle fall kvitt mora hans :)

Nå har jeg gått hen og funnet meg en mann uten tilhørende svigermor, og godt er det! (men jeg har forsåvidt hatt eks-kjærester hvor jeg har kommet veldig godt overens med mødrene også, så alle er vel ikke like ille :)

Herregud! Det første jeg hadde gjort var i alle fall å skifte lås i utgangsdørene og _ikke_ gi dem nøkkel!

Blomstene ville jeg satt på trappa hennes og gitt henne klar beskjed om hvorfor dersom hun spør.

Og det er neppe noen vits å svare noe bitende tilbake på mat og kropp-kommentarene vil jeg tro?

Har du/dere prøvd med den milde veien, å fortelle henne hvor mye det sårer deg at hun oppfører seg sånn? Hjelper vel neppe det heller.

Vi hadde en kjempekonfrontasjon i påska, tror jeg det var. Hun ignorerte oss fullstendig ved matbordet, og lagde lefse med sirup på til ungene under middagen. Da sa vi fra, både jeg og gubben, at vi ville ha oss frabedt å bli umyndiggjort overfor ungene våre.

"Jajajaja...." sa ho, og himla med øynene. For henne var det det verste at ikke maten hennes fikk nok oppmerksomhet, så hun ville ha ro. Og ro hadde vi fått, hadde hun bare kunnet vente 2 minutter! Det var 7 søskenbarn samla, og de hadde egentlig ikke tid til å spise. Men når jeg sa klart og t-y-d-e-l-i-g i fra at nå fikk de spise det som var servert, hvis ikke ble det ikke mat før til kvelds, ble det spising så det tøyt ut av ørene deres.

"Ja, dere må bare si i fra, men e bryr me ikkje om det, e gjør som e vil, e ser du!" Sa svigerbeistet da..

Jeg var ganske avslappet inntil jeg leste siste avsnittet i innlegget ditt, men da trodde jeg ikke mine egne øyne. Flytta de vaskemaskinen og tørketrommelen uten å spørre dere??????????????????

Tror jeg hadde tørna!

*glad for å ha fått en bra svigermor "med på kjøpet"*

Tusen takk, skygge! Og det høres ut for at du trenger en god juleklem, du også!

Jeg har konfrontert svigermora mi, og det har også min samboer/hennes sønn gjort. Men det pipler av som vannet av gåsa. Hun sier nemlig de thun mener, hun, ferdig med det!Hun gir fullstendig blaffen i om det hun sier og gjør kan såre noen, f.eks.

Og vi skal feire julekvelden hos dem.. Nei, det gjør jeg forresten ikke! Ringer inn i dette øyeblikk!;-)

Ringte du og avlyste?

*nysgjerrig*

Jeg har heldigvis en ok svigermor, men alikvel klarer jeg å kjenne meg ufattelig sint og trist på dine vegne. Det virker som om du har prøvd MYE for å holde ut og hadde jeg vært deg så tror jeg jeg bare hadde sagt nok er nok og stengt hele dama ute fra livet mitt. Skjønner det må være veldig vanskelig når dere bor på en gård sammen med de, men dere kan ikke leve sånn. Kanskje dere må sette hardt mot hardt og si at hvis ikke hun bedrer seg så flytter dere.

Ok, det er hele livsgrunnlaget deres hvis dere driver gården,men det går an å begynne på nytt et annet sted.INGEN burde tolerere å bli behandlet på denne måten. Hvis mannen din skjønner deg og er enig, så må dere bare holde sammen og gjøre det som skal til for at dere skal få et godt liv sammen med ungene deres.

Jeg har selv en far jeg har kuttet all kontakt med, selvfølgelig er det trist, men jeg orker bare ikke bruke livet mitt på alle problemene som følger med han og hans oppførsel.

Juleklem til deg fra

Jeg var ganske avslappet inntil jeg leste siste avsnittet i innlegget ditt, men da trodde jeg ikke mine egne øyne. Flytta de vaskemaskinen og tørketrommelen uten å spørre dere??????????????????

Tror jeg hadde tørna!

*glad for å ha fått en bra svigermor "med på kjøpet"*

Jepp!;-( Det gjorde de, gitt!

Svigerfar vil jeg forsvare noe, da. Han trodde at jeg hadde spurt om svigermor kunne få ham til å flytte maskinene _for_ meg...

Og det er ikke første gang svigermor låser seg inn... Rett etter at vi hadde flytta inn her, ko jeg glad og lykkelig hjem fra jobb, og fant nye gardiner på stua... Og absolutt _ikke_ slike jeg liker! Men svigermor mente at de nye passa bedre til et sånt hus.. Sett fra utsiden, selvfølgelig. For hvite "trådgardiner" passer ikke veldig godt til resten av inventaret... Men det ytre er viktigst:Det skal være rent, ryddig, og alt skal være plettfritt "å se på", om folk har det bra eller ikke, er visst ikke relevant i det hele tatt!

Hun baker f. eks. 15 sorter til jul, og nesten hver januar blir hun innlagt med magesår, eller andre fysiske plager, - som egentlig er psykiske plager.. hun står på som bare det, jobber fullt og er med i alle foreninger og klubber i hele bygda, men... Det hjelper _svært_ lite på min erfaring med henne, iallefall!

Men takk for sympatien!;-)

Annonse

Ringte du og avlyste?

*nysgjerrig*

Ja, jeg gjorde faktisk det... Hun ble snurt, og det skjønner jeg jo, det var jo avtalt. men jeg har fått nok, så jeg sender de andre inn, og så får de som orker "rotet og skitten" min, komme hit på kaffe og pakkëåpning. Jeg gidder ikke inn dit på mat. ALDRI!

Jepp!;-( Det gjorde de, gitt!

Svigerfar vil jeg forsvare noe, da. Han trodde at jeg hadde spurt om svigermor kunne få ham til å flytte maskinene _for_ meg...

Og det er ikke første gang svigermor låser seg inn... Rett etter at vi hadde flytta inn her, ko jeg glad og lykkelig hjem fra jobb, og fant nye gardiner på stua... Og absolutt _ikke_ slike jeg liker! Men svigermor mente at de nye passa bedre til et sånt hus.. Sett fra utsiden, selvfølgelig. For hvite "trådgardiner" passer ikke veldig godt til resten av inventaret... Men det ytre er viktigst:Det skal være rent, ryddig, og alt skal være plettfritt "å se på", om folk har det bra eller ikke, er visst ikke relevant i det hele tatt!

Hun baker f. eks. 15 sorter til jul, og nesten hver januar blir hun innlagt med magesår, eller andre fysiske plager, - som egentlig er psykiske plager.. hun står på som bare det, jobber fullt og er med i alle foreninger og klubber i hele bygda, men... Det hjelper _svært_ lite på min erfaring med henne, iallefall!

Men takk for sympatien!;-)

Jeg har også en svigermor som plutselig hadde hengt opp nye gardiner i stua vår. Snakk om å ta seg til rette....

Jeg har også en svigermor som plutselig hadde hengt opp nye gardiner i stua vår. Snakk om å ta seg til rette....

Har ikke du skrevet det her en gang?

Jeg tror noen mennesker er spenna gærne...Tenk å ta seg til rette i andre folks hus! min sønn er samboer, og jeg kunne da aldri finne på å forandre på så mye som en pute engang...

Slik du beskriver det, så tror jeg nok svigermoren din er syk! Jeg tror dere rett og slett må ta et oppgjør med henne og fortelle henne akkurat hva hun gjør mot dere. Hun bør også få vite at hvis dette ikke opphører, så kommer dere til å flytte (hvis dere i fullt alvor tenker i de baner). Kanskje vil hun da få en vekker?

Høres helt forferdelig ut å ha en slik svigermor!!

*klem*

Har ikke du skrevet det her en gang?

Jeg tror noen mennesker er spenna gærne...Tenk å ta seg til rette i andre folks hus! min sønn er samboer, og jeg kunne da aldri finne på å forandre på så mye som en pute engang...

Jo, akkurat det har jeg fortalt om her en annen gang :) Greit å få ut sånt her, når det er ting som det ikke skal snakkes så mye om ellers....

Akkurat nå har jeg og svigermor det greit med hverandre, men så sees vi ikke så ofte heller, da...

Hun er helt ok, i små doser....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...