Lillyme Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Jeg skal ha mitt første barn i mars, og trenger litt råd i forhold til innkjøp fra dere erfarne. Hva er det jeg trenger tror dere? ALtså hva er det viktigeste? Er det noen som har erfaringer med babyutstyr og babymøbler fra IKEA? Andre kjeder dere vil anbafale?? Veldig takknemlig for råd, for her er jeg helt grønn... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259525-innkj%C3%B8p/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Hei! her: http://www.babyverden.no/templates/Article____11084.aspx er det en del tips. Sprinkelsengene fra Ikea var en av tre godkjente senger. De 7 andre som ble testet ble ikke godkjent, så seng kan du trygt kjøpe der. De har også fin og kjekk badebalje hvis du ikke har badekar. Det du burde ha i hus er ammeinnlegg (jeg brukte engangs fra natusan, og hadde ull utenpå), ammebher, brystpumpe, noen flasker (ikke nødvendig mer enn to i første omgang.), smokker, gasskluter, sårsalve - i starten brukte vi bare jordnøttoilje fra apoteket, vi fjernet barnebek med bomull og olje for det satt dønn. Smurte stompen med olje etter stell. De blir ikke såre av morsmelk-bæsj. Ha digitalt temp, febernedsettende (trenger det sikkert ikke,m men greit å ha i hus), q-tip til å fjerne buser og navelpuss. Jeg kjøpte rensevann til navelen, men det trengte vi ikke bruke. Ikke kjøp masse ting før du ser du får brukt for det. Vi kjøpte heller ikke bleier før han ble født pga. str. Mannen fiksa det mens vi var på sykehuset. Det jeg merka jeg var glad jeg hadde 24 str av var frottebleier (40x50 cm ca. med frottestoff). Ikke til å bruke som bleier, men underlag til hodet, og gulpekluter. Guten vår var en gulpegutt, så vi brukte MANGE av de om dagen. Var veldig kjekt å ha, siden vi trengte bare å bytte frotteklut i vogna f.eks. i stedet for laken og alt. Vi hadde også tisselaken i vogn, vugge og seng. Det trengte vi og, siden han gulpa så utrolig mye.. Du føler deg kanskje litt småstressa nå, og tenker på alt du må ha i hus før den lille kommer, men har du et sted knotten kan sove, stelles, klær osv. så har du egentlig det du trenger. Etterhvert finner du hva du trenger og kan kjøpe da. Vippestol var kjekt å ha. Lykke til med innkjøp og fødsel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259525-innkj%C3%B8p/#findComment-2068729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sammfunnskritiker Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Minst mulig, og bare det du ser er absolutt nødvendig. En seng og noen klær, Når du kommer hjem, ser du mye fortere hva du faktisk har brukt/ikke brukt for. Jeg tror ikke det er uvanlig at vi kjøper "allt" nyttig og unyttig. Lykke til, det nærmer seg nå... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259525-innkj%C3%B8p/#findComment-2068737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Du trenger en god og trygg vogn. JEg synes det absolutt er best med en vogn der du ser barnet i begynnelsen - altså en vogn der barnet har fjestet mot den som triller. Du trenger etterhvert en god seng med en liten dyne. Jeg sverger til Voksi-pose i vogna til mine. Og barna mine har også sovet Voksiposen i bagen til vogna i begynnelsen etter at de kom hjem fra sykehuset også. Det blir så godt og lunt i Voksi'n så jeg har innbilt meg at de føler det tryggere enn i senga med dyne. Litt klær er greit å ha, men ikke for mye. De fleste synes det er koselig å kjøpe bittesmå babyklær til en nyfødt. Termometer, jordmorsug, A-creme, SebaMed Spesialkrem, ammeinnlegg i ull og i papir, 2-4 ammeBH'er, nattbind (til blødningen etter fødselen) er også noe jeg ikke kunne klart meg uten. Vaskekluter og myke håndklær til den lille, gulpekluter (store og gode!!!). Ellers finner du sikkert ut etterhvert hva du trenger. Den første tiden går stort sett med til å amme, skifte bleier og bli kjent med den lille. Gratulerer så masse med graviditeten, forresten! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259525-innkj%C3%B8p/#findComment-2068782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lykke til Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 En del vogner er det lang bestillingstid på. Mht vogn er min anbefaling å kjøpe en brukt dypvogn, de er ofte svært pent og lite brukt. Og så legger dere mer penger i den vognen dere kjøper senere. IKEA har greie senger etc. Merk at deres sengetøystørrelse ikke er helt lik norsk standard, så kjøper dere feks barnepute der, må dere kjøpe trekkene der også. men det er ikke noe problem så lenge man vet det. Er en av dere lave eller har vond rygg, kan det være greit med seng hvor siden kan felles ned. Vi har ikke brukt dette.. Vi har likt å stelle på matte på gulvet, så stellebordet vårt var ganske ubrukt. Ammebh, kjøp en like før fødsel, og ta vare på esken. Når du ser etter fødsel hvilken størrelse du trenger, kan pappaen ta med esken og kjøpe fler (evt be om en eller to cupstørrelser større). Mange blir mye større en man tror selv.. Bleier etc, vent til etter fødsel, en bay på 2,5 og en baby på 4,5 trenger ulik størrelse.. Det samme gjelder klær, minst mulig før fødsel, og behold merkelapp osv slik at det kan byttes. Dette er koselig å kjøpe for pappaen også, etter fødsel. En brystpumpe er greit å ha i hus, ikke åpne den og ta vare på kvitteringen, så kan du levere den tilbake hvis du ikke trenger den. En eller to flasker som hører til pumpesystemet (feks avent), kan du også ha, uåpnet). Ingen av mine har brukt noe såper eller salver mens de var spedbarn. Litt olje kan være greit å vaske vekk bæsj med. Er du i tvil, vent til etter fødsel. Skriv heller opp hvor de har fine ting og hva du har sett og liker, slik at andre kan kjøpe til deg / dere hvis du feks |blir på sykehuset en stund, eller dere ikke er så moblie den føste tiden. Kjøp ting såpass sent at det går greit å bytte det hvis du trenger en annen størrelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259525-innkj%C3%B8p/#findComment-2068787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Jeg glemte at du trenger noe å frakte babyen i bil med! Det er anbefalt å sette den lille i bilsete fra fødselen av. Men reiser dere ganske langt ganske ofte ville jeg også satset på en bagnetting til vognbagen. Da kan babyen ligge og sove i bilen - og du kan frakte babyen til og fra bilen sovende. Henteklær og uteklær til den lille trenger du også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259525-innkj%C3%B8p/#findComment-2068789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lykke til Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Jeg liker sausekinnspose bedre enn voksipose, hadde begge deler men brukte mest skinnposen. Bilsikring er viktig, det må stå i bilen når dere kjrer hjem fra sykehuset. Dere kan lese mye på trygg trafikk sine sider, så vet dere litt før dere går til babyutstyrsbutikken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259525-innkj%C3%B8p/#findComment-2068793 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillyme Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 En del vogner er det lang bestillingstid på. Mht vogn er min anbefaling å kjøpe en brukt dypvogn, de er ofte svært pent og lite brukt. Og så legger dere mer penger i den vognen dere kjøper senere. IKEA har greie senger etc. Merk at deres sengetøystørrelse ikke er helt lik norsk standard, så kjøper dere feks barnepute der, må dere kjøpe trekkene der også. men det er ikke noe problem så lenge man vet det. Er en av dere lave eller har vond rygg, kan det være greit med seng hvor siden kan felles ned. Vi har ikke brukt dette.. Vi har likt å stelle på matte på gulvet, så stellebordet vårt var ganske ubrukt. Ammebh, kjøp en like før fødsel, og ta vare på esken. Når du ser etter fødsel hvilken størrelse du trenger, kan pappaen ta med esken og kjøpe fler (evt be om en eller to cupstørrelser større). Mange blir mye større en man tror selv.. Bleier etc, vent til etter fødsel, en bay på 2,5 og en baby på 4,5 trenger ulik størrelse.. Det samme gjelder klær, minst mulig før fødsel, og behold merkelapp osv slik at det kan byttes. Dette er koselig å kjøpe for pappaen også, etter fødsel. En brystpumpe er greit å ha i hus, ikke åpne den og ta vare på kvitteringen, så kan du levere den tilbake hvis du ikke trenger den. En eller to flasker som hører til pumpesystemet (feks avent), kan du også ha, uåpnet). Ingen av mine har brukt noe såper eller salver mens de var spedbarn. Litt olje kan være greit å vaske vekk bæsj med. Er du i tvil, vent til etter fødsel. Skriv heller opp hvor de har fine ting og hva du har sett og liker, slik at andre kan kjøpe til deg / dere hvis du feks |blir på sykehuset en stund, eller dere ikke er så moblie den føste tiden. Kjøp ting såpass sent at det går greit å bytte det hvis du trenger en annen størrelse. Tusen takk for gode tips! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259525-innkj%C3%B8p/#findComment-2068929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillyme Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 Du trenger en god og trygg vogn. JEg synes det absolutt er best med en vogn der du ser barnet i begynnelsen - altså en vogn der barnet har fjestet mot den som triller. Du trenger etterhvert en god seng med en liten dyne. Jeg sverger til Voksi-pose i vogna til mine. Og barna mine har også sovet Voksiposen i bagen til vogna i begynnelsen etter at de kom hjem fra sykehuset også. Det blir så godt og lunt i Voksi'n så jeg har innbilt meg at de føler det tryggere enn i senga med dyne. Litt klær er greit å ha, men ikke for mye. De fleste synes det er koselig å kjøpe bittesmå babyklær til en nyfødt. Termometer, jordmorsug, A-creme, SebaMed Spesialkrem, ammeinnlegg i ull og i papir, 2-4 ammeBH'er, nattbind (til blødningen etter fødselen) er også noe jeg ikke kunne klart meg uten. Vaskekluter og myke håndklær til den lille, gulpekluter (store og gode!!!). Ellers finner du sikkert ut etterhvert hva du trenger. Den første tiden går stort sett med til å amme, skifte bleier og bli kjent med den lille. Gratulerer så masse med graviditeten, forresten! Tusen takk for gode råd! Men hva er jordmorsug? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259525-innkj%C3%B8p/#findComment-2068930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillyme Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 Minst mulig, og bare det du ser er absolutt nødvendig. En seng og noen klær, Når du kommer hjem, ser du mye fortere hva du faktisk har brukt/ikke brukt for. Jeg tror ikke det er uvanlig at vi kjøper "allt" nyttig og unyttig. Lykke til, det nærmer seg nå... Ja det nærmer seg med stormskritt. Det blir ikke lett å ikke kjøpe inn masse utstyr for jeg gleder meg sånn til å handle til den lille. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259525-innkj%C3%B8p/#findComment-2068931 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Jeg er førstegangsgravid selv, og har termin i juni. Prøver å orientere meg litt i jungelen, men det er jammen ikke lett... Sengen Diktad fra IKEA var en av to som ble godkjent i en svensk test av sprinkelsenger nylig. Det er selvsagt mange andre gode sprinkelsenger på markedet også, for ikke alle var med i den testen. Tror vi kommer til å kjøpe seng på Ikea, men dyner og sengetøy andre steder. Kun laken på Ikea, siden det er andre mål på madrass/seng. Forresten kommer vi også til å ha en hengevugge i starten, noe som nok ikke er nødvendig, men noe vi har lyst til å ha. Setter sprinkelsengen på babyens rom når vi kommer så langt, men har vuggen på vårt rom de første månedene. Den kan også henges opp i andre rom, dersom man vil ha en krok i taket i fx. stua. Den vuggen (indiske babyvuggen) vi skal ha kjøper vi enten brukt på finn.no eller ny på laidback.no Hvis du skal ha en trehjuling, fx Quinny, så bør du tenke på at MaxiCosi bilsete gruppe 0 (baby-str.) kan settes på understellet, hvis det er aktuelt for deg. Rådet andre kom med ang. en bagvogn (evt. kombi eller duo) i starten, og så senere kjøpe en "tøffere" vogn, som fx en av trehjulingene, kan være smart. Bagen på trehjulingene er vanligvis veldig liten, så det er bedre å ha en romsligere bagvogn i starten, særlig om babyen skal sove mye ute. Kluter, ammeinnlegg, ullundertøy, helsetepper, tisselaken og en del annet er billig og bra på SparKjøp. H&M har visstnok bra kvalitet og rimelig babytøy. Bl.a. har de bedre utvalg av omslagsbodyer enn mange andre, og det til lav pris. Jeg har fått råd om å bruke omslagsbody i starten. Ellers prøver jeg å spre det jeg kjøper av babytøy på flere størrelser, fordi jeg vet at vi nok kommer til å få en del i gaver, og da sikkert i de minste størrelsene. Og de vokser jo så fort ut av det. Et lammeskinn er ofte fint å ha. Mange sverger til dyre nøstebarn-skinn, men jeg tror jeg kommer til å gå for et rimeligere et. Det viktigste er nok at det er korthåret fordi det regulerer temperaturen bedre (altså ikke kjøp lammeskinnet de selger på IKEA). Klær kommer vi nok ikke til å kjøpe mindre enn str 56. Hvis det blir nødvendig med mindre, så kan pappaen eller andre stikke ut og kjøpe noe mens vi er på sykehuset. Bleier kan man jo også kjøpe i nest-minste størrelse (de kommer jo uansett til å bli brukt etter hvert), og så heller kjøpe mindre hvis det skulle trenges. Ellers kan du få masse gode tips på snartmamma.com - barnimagen.com - nybaktmamma.com - dinbaby.com - og andre gravide- og babysider. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259525-innkj%C3%B8p/#findComment-2068950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emin Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Tusen takk for gode råd! Men hva er jordmorsug? Det er en sugeboble til å suge ut snørr fra babyens nese, hvis jeg ikke husker feil. En innretning jeg forøvrig aldri har hatt bruk for. Brukte papir eller Q-tips. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259525-innkj%C3%B8p/#findComment-2069244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Tusen takk for gode råd! Men hva er jordmorsug? Det er til å suge ut snørr med. Det funker helt utrolig bra og er mye mer effektivt enn en sånn vanlig nesesuger. Det er to slanger som går ned i en beholder. Den ene stikker du inn i nesa på barnet og med den andre suger du. Det skapes et vakum som gjør at snørret suges ut av nesa og ned i beholderen. Du får ikke noe snørr i munnen De små har så ørsmå nesebor at det er vanskelig å få ut snørr ellers - synes i alle fall jeg. Og siden de små er nesepustere er det veldig greit å holde nesen så "tom" som mulig når de er snørret! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259525-innkj%C3%B8p/#findComment-2069598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tly Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Bilstol. Vi er veldig fornøyd med Acta Craco Autobaby med base. Du fester basen i bilens sele, og setter bilstolen i basen med et klikk. Veldig raskt og greit hver gang du skal inn og ut av bilen. Bæresjal/slynge. Det er helt vidunderlig å bære den lille tett inntil kroppen. Du kan bære babyen helt fra nyfødt og til barnet heller går selv. Vi brukte vevd sjal fra minstejenta var nyfødt. I høst kom jeg over www.tettinntil.com, der jeg oppdaget et vell av ulike bæretøy. Nå har vi både slynger og mei-tai, som vi bruker til ulike formål. Jeg har inntrykk av at mange synes ringslynge eller elastisk sjal er greit for nyfødte. Et sted å sove for babyen. Vogge, kurv, sprinkelseng, vognbag etc. Babyen bryr seg ikke så mye, bare det er lunt og trygt. Etter hvert vil du trenge en sprinkelseng, men ikke nødvendig helt i starten. Et sted å stelle babyen. Helst litt lunt og varmt, og med tilgang til rent vann. Helst også med plass til det du trenger av bleier, klær og annet utstyr. Vi har stellebord på badet, ved siden av vasken. Greit å nå krana uten å måtte slippe babyen. Vårt stellebord er fra IKEA, med hylle over. Ganske lik den som heter Diktad. Veldig praktisk, synes vi. (Ville forresten holdt meg unna de billigste variantene fra IKEA, har dårlig erfaring med de. Ellers er vi veldig fornøyd med IKEA sine ting.) De fleste vil si at vogn er et must. Jeg er ikke så sikker lenger, etter at jeg oppdaget bæretøy. Men kanskje en billig dypvogn? Eller gjør deg kjent i markedet av nytt og brukt, og vent og se hva du synes etter hvert. Har du noen å låne eller arve litt babytøy av, så du har helt i starten? Du kommer til å få mengder av klær, sikkert mest opp til str 6mnd. Vent heller med å kjøpe så mye til du ser hva du får, og hvilke str du trenger. De vokser fort ut av de første str. Vi kjøpte 1pk newborn-bleier på forhånd. Om de blir for små har du bare kastet bort ca 40kr. Amme-bh. Kjøp en eller to sent i svangerskapet. Se an størrelsen etter fødselen før du kjøper flere. (DU er gjerne størst 1-2 uker etter fødselen.) Amme-genser. Jeg elsker mine ammegensere. (Boob sine er dyre, men gode. H&M sine er gode og billige.) Veldig godt å slippe å bli kald på magen. Dessuten litt mer diskret enn å dra opp hele genseren. Ammeinnlegg i ull. Viktig å holde seg varm på brystene. Kjøp de store nok. De skal dekke omtrent hele brystet. En god olje, eks. Weleda Calendula-olje fra helsekosten. Kan brukes både til bæsjevask, badeolje, smøring av tørr hud eller sår stump. Vi brukte vanligvis q-tips og saltvann til å vaske navlestumpen, evt. klorhexidin hvis den væsket eller luktet. Febertermometer trenger du jo før eller siden, så kan være greit å kjøpe først som sist. Bind til deg selv. I alle fall 1 pk nattbind. Middagsmat for et halvt år... (Nesten) Det var veldig godt å ha fullt opp av frysemat og hermetikk, så vi slapp å tenke på sånt de første ukene. Gjerne også noe enkelt å servere ubetenksomme barselvisitter som ikke har vett på å ha med kake selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259525-innkj%C3%B8p/#findComment-2070664 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillyme Skrevet 28. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2006 Bilstol. Vi er veldig fornøyd med Acta Craco Autobaby med base. Du fester basen i bilens sele, og setter bilstolen i basen med et klikk. Veldig raskt og greit hver gang du skal inn og ut av bilen. Bæresjal/slynge. Det er helt vidunderlig å bære den lille tett inntil kroppen. Du kan bære babyen helt fra nyfødt og til barnet heller går selv. Vi brukte vevd sjal fra minstejenta var nyfødt. I høst kom jeg over www.tettinntil.com, der jeg oppdaget et vell av ulike bæretøy. Nå har vi både slynger og mei-tai, som vi bruker til ulike formål. Jeg har inntrykk av at mange synes ringslynge eller elastisk sjal er greit for nyfødte. Et sted å sove for babyen. Vogge, kurv, sprinkelseng, vognbag etc. Babyen bryr seg ikke så mye, bare det er lunt og trygt. Etter hvert vil du trenge en sprinkelseng, men ikke nødvendig helt i starten. Et sted å stelle babyen. Helst litt lunt og varmt, og med tilgang til rent vann. Helst også med plass til det du trenger av bleier, klær og annet utstyr. Vi har stellebord på badet, ved siden av vasken. Greit å nå krana uten å måtte slippe babyen. Vårt stellebord er fra IKEA, med hylle over. Ganske lik den som heter Diktad. Veldig praktisk, synes vi. (Ville forresten holdt meg unna de billigste variantene fra IKEA, har dårlig erfaring med de. Ellers er vi veldig fornøyd med IKEA sine ting.) De fleste vil si at vogn er et must. Jeg er ikke så sikker lenger, etter at jeg oppdaget bæretøy. Men kanskje en billig dypvogn? Eller gjør deg kjent i markedet av nytt og brukt, og vent og se hva du synes etter hvert. Har du noen å låne eller arve litt babytøy av, så du har helt i starten? Du kommer til å få mengder av klær, sikkert mest opp til str 6mnd. Vent heller med å kjøpe så mye til du ser hva du får, og hvilke str du trenger. De vokser fort ut av de første str. Vi kjøpte 1pk newborn-bleier på forhånd. Om de blir for små har du bare kastet bort ca 40kr. Amme-bh. Kjøp en eller to sent i svangerskapet. Se an størrelsen etter fødselen før du kjøper flere. (DU er gjerne størst 1-2 uker etter fødselen.) Amme-genser. Jeg elsker mine ammegensere. (Boob sine er dyre, men gode. H&M sine er gode og billige.) Veldig godt å slippe å bli kald på magen. Dessuten litt mer diskret enn å dra opp hele genseren. Ammeinnlegg i ull. Viktig å holde seg varm på brystene. Kjøp de store nok. De skal dekke omtrent hele brystet. En god olje, eks. Weleda Calendula-olje fra helsekosten. Kan brukes både til bæsjevask, badeolje, smøring av tørr hud eller sår stump. Vi brukte vanligvis q-tips og saltvann til å vaske navlestumpen, evt. klorhexidin hvis den væsket eller luktet. Febertermometer trenger du jo før eller siden, så kan være greit å kjøpe først som sist. Bind til deg selv. I alle fall 1 pk nattbind. Middagsmat for et halvt år... (Nesten) Det var veldig godt å ha fullt opp av frysemat og hermetikk, så vi slapp å tenke på sånt de første ukene. Gjerne også noe enkelt å servere ubetenksomme barselvisitter som ikke har vett på å ha med kake selv. Tusen takk for mange gode råd! Føler meg litt klokere nå! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259525-innkj%C3%B8p/#findComment-2071942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.