Gjest Rådvill her Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Hvordan skal vi få fram motivasjon for å slutte med bleie?? Vi har prøvd flere ganger, men barnet vårt på 3,5 er rett og slett ikke motivert for å slutte. Synes rett og slett det er greit å bruke bleie! Tisser på doen inni mellom, kan også bæsje på do, men er lite interessert egenlig. Moden på de fleste omårder ellers.. Nå når vi har lang juleferie, tenkte jeg at det kunne være et bra utgangpunkt for å "trene" på dette, men føler at det sliter meg ut, ettersom jeg ikke gjør annet enn å tørke opp tiss og vaske klær.. Alle tips mottas med takk...!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259538-hjelp-trenger-bleieavvenningsr%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elemine Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Det ER utrolig slitsomt å være forelder til en som skal vennes av med bleier! Vi har hatt det samme kjøret i sommer. Det var ikke gøy! Samtidig er det viktig å fortsette å oppmuntre og ikke vise at man blir oppgitt og irritert når det går galt. Prøv å ikke stresse med det, slapp og ta det rolig. For oss har det vært til stor hjelp å ha barnehagen med på opplegget, der har vi fått en del "gratis". Men du må bare være innstilt på å vaske våte klær og tørke opp tiss en god stund fremover. Kanskje er ikke barnet ditt klar ennå; kanskje kan det være lurt å vente til nærmere våren/sommeren? Mye enklere når barnet kan gå med mindre klær etc. Vi har foreløpig endt opp med et kompromiss; til nå har vi greid å venne av med dagbleien, regner med å ta nattbleien i løpet av våren - da blir poden 4 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259538-hjelp-trenger-bleieavvenningsr%C3%A5d/#findComment-2069245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest toya-1 Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Vi sluttet med bleie på vår sønn i juli/august. Da var han nesten 3,5 år. Men nattbleie har han ennå. Det har vi ikke tenkt å slutte med før bleia er tørr flere dager på rad om morgenen. Vi lagde et avkryssingsskjema hvor han fikk et kryss for hver gang han tisset eller bæsjet på do. Etter at han hadde fått 10, 20 og 30 kryss så fikk han en leke. Mens vi holdt på med dette hadde vi ikke tatt av bleia ennå. Han syntes det var stas å få et kryss. Men etter 30 ganger hadde han fremdeles ikke bæsjet på do. Så den siste gaven som han skulle hatt ved 30 kryss fortalte vi han at den fikk han ikke før han bæsjet på do. Det tok vel kanskje noen dager etter 30 kryss før han klarte å bæsje på do. Da sluttet vi med bleia, og det har bare vært ca. 5 uhell siden det. Så det har gått veldig flott synes vi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259538-hjelp-trenger-bleieavvenningsr%C3%A5d/#findComment-2069451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Hei! Tror det handler om motivasjon hos barnet... et så stort barn har nok lukkemekanismene i orden egentlig, så det er nok mest pga.gammel vane at han foretrekker å bruke bleia... Gutten min er 2,10 nå, og har slutta helt med dagbleie. Vi begynte å sette fram potta for ett år sidsa, og det tok ikke lang tid før han både tissa og bæsja på den. Men pottetrening, altså systematisk trening hver morgen, etter måltider og kveld, begynte vi ikke med før i sommer. Han har stort sett vært veldig motivert til å kvitte seg med bleia han! Og vi har ikke pressa ham... vi oppmuntrer, og tar ham med på do til faste tider. Skjer det et uhell i ny og ne (veldig sjeldent) sier vi bare, "husk å si til oss at du må tisse neste gang da", og så går det helt fint. Der den indre motivasjonen ser ut til å mangle hos ditt barn, hjelper det sannsynligivs med ytre motivasjon! Ros ham hver gang han får det til! Ikke okk dere over det som går galt, men si tydelig at han må si fra til dere når han kjenner han må. Bruk faste tider! Personlig synes jeg dette har vært en givende og spennende fase i vårt barns liv! Artig å se at han blit større Og jeg tror ikke på belønning i form av gaver... men derimot ros, anerkjennelse, oppbacking og heller belønning i form av å gjøre noe sammen med familien f.eks. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/259538-hjelp-trenger-bleieavvenningsr%C3%A5d/#findComment-2071223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.