Gå til innhold

Løs jeksel (seks år gammel)

Anbefalte innlegg

Seksåringen er rimelig tannløs for tida, naturlig nok ;-)

For noen uker siden klaga hun over vondt i tannkjøttet ved siden av en jeksel (toårsjekselen?). Hun hadde en ertestor klump der og vi valgte å se det litt an.

Klumpen forsvant etter et par dager, men hun har vært litt øm der av og på de siste ukene.

Idag så jeg på det igjen og tanna og tannkjøttet ser helt fint ut, bortsett fra at det ser ut som hun har et bittelite rødt sår på tannkjøttet i overgangen til denne jekselen. Jekselen er faktisk også bittelitt løs!!

Ved siden av jekselen har hun mistet en melketann som foreløpig ikke har kommet ut.

Noen som har peiling på hva dette kan være? Vi bør antagelig ringe tannlegen?

Mannen min mener det bare er den nye tanna som dytter litt borti jekselen (fra under tannkjøttet). Når den nye tanna kommer opp ved siden av vil også jekselen festes helt. Jeg tviler litt..., men hva sier dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/259592-l%C3%B8s-jeksel-seks-%C3%A5r-gammel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Holder hun på å få seksårsjekselen? I så fall er det nok den som presser på toårsjekselen (som skal felles, men egentlig ikke på flere år ennå).

Toårsjekselen bør sitte der så lenge som mulig. Si fra til tannlegen dersom den blir presset helt ut, eller hvis det ser betent ut (da må den antakelig trekkes).

Sønnen min har hatt akkurat det samme, det er derfor jeg svarer sånn litt uten forbehold.

Melketannen som er ved siden av jekselen skal ikke felles på _mange_ år enda. Min niese på 12 hadde løs tann på julaften, og det var vel den siste som ikke er jeksel. Så jeg tror ikke det skyldes ny tann som er på vei.

Nå oppfatter jeg det som at problemet sitter på utsiden av toårsjekselen. Innenfor er det jo tid for seksårjeksler nå.

Holder hun på å få seksårsjekselen? I så fall er det nok den som presser på toårsjekselen (som skal felles, men egentlig ikke på flere år ennå).

Toårsjekselen bør sitte der så lenge som mulig. Si fra til tannlegen dersom den blir presset helt ut, eller hvis det ser betent ut (da må den antakelig trekkes).

Sønnen min har hatt akkurat det samme, det er derfor jeg svarer sånn litt uten forbehold.

Det kan virke som du har rett!

Seksårsjekselen på denne siden er ikke helt oppe ennå. Det ser trangt ut mellom seksårsjekselen og den løse toårsjekselen, så det virker som seksårsjekselen presser på slik at tanna har blitt løs. Du ville ringt tannlegen da, eller skal jeg satse på at tanna fester seg når seksårsjekselen er helt ute?

Hun har ikke vondt annet enn når hun tygger med denne tanna. Da er det litt ømt...

Nå skal vel også toårsjekslene ut etterhvert (?) og det er nok som mannen din sier - den blivende tanna som kommer dytter litt i jekselen for å få plass.

Ser ut som det er slik, ja. Jeg var ikke klar over at toårsjekslene skulle ut, men det er vel uansett litt tidlig (jfr. svar fra laban..)

Annonse

Melketannen som er ved siden av jekselen skal ikke felles på _mange_ år enda. Min niese på 12 hadde løs tann på julaften, og det var vel den siste som ikke er jeksel. Så jeg tror ikke det skyldes ny tann som er på vei.

Nå oppfatter jeg det som at problemet sitter på utsiden av toårsjekselen. Innenfor er det jo tid for seksårjeksler nå.

Jeg ser nå at seksårsjekselen presser inntil toårsjekselen, så jeg antar det er derfor den tanna har blitt løs..

Mulig jeg tar en tlf til tannlegen imorgen for å høre....

Det kan virke som du har rett!

Seksårsjekselen på denne siden er ikke helt oppe ennå. Det ser trangt ut mellom seksårsjekselen og den løse toårsjekselen, så det virker som seksårsjekselen presser på slik at tanna har blitt løs. Du ville ringt tannlegen da, eller skal jeg satse på at tanna fester seg når seksårsjekselen er helt ute?

Hun har ikke vondt annet enn når hun tygger med denne tanna. Da er det litt ømt...

Det er ikke noe å gjøre med det at den evt. løsner. Det er fint om den blir sittende, men det spørs om den klarer å motstå presset.

Hvis det blir betent (hissig rødt, en byll eller noe som ser ut som verk), må dere ta kontakt med tannlegen.

Hvis tannen faller helt ut, er det også lurt å la en tannlege se på det. Da vil de kanskje vurdere henne for tidlig regulering, men dette må de se i sammeheng med de andre tennene.

Problemet er at dersom plassen ved siden av seksårsjekselen blir ledig fordi toårsjekselen felles flere år for tidlig, kan seksårsjekselen begynne å "vandre", dvs. bruke mer plass enn den skal. Da kan det bli mye kluss når resten av de blivende tennene forsøker å komme ut om mange år.

Det er ikke noe å gjøre med det at den evt. løsner. Det er fint om den blir sittende, men det spørs om den klarer å motstå presset.

Hvis det blir betent (hissig rødt, en byll eller noe som ser ut som verk), må dere ta kontakt med tannlegen.

Hvis tannen faller helt ut, er det også lurt å la en tannlege se på det. Da vil de kanskje vurdere henne for tidlig regulering, men dette må de se i sammeheng med de andre tennene.

Problemet er at dersom plassen ved siden av seksårsjekselen blir ledig fordi toårsjekselen felles flere år for tidlig, kan seksårsjekselen begynne å "vandre", dvs. bruke mer plass enn den skal. Da kan det bli mye kluss når resten av de blivende tennene forsøker å komme ut om mange år.

Takk for svar!

Jeg lurer på om jeg skal avvente litt til og se hva som skjer. Som du sier er det vel neppe noe de kan gjøre nå allikevel. Hvis det var betent, ville hun jo hatt vondt hele tiden. Det greieste er jo å komme til skoletannlegen og han har antagelig ferie i jula, så vi ser nok til over nyttår!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...