Gå til innhold

Hjelp; gjester på nyttårsaften!

Anbefalte innlegg

Hei

Vi skal ha gjester på nyttårsaften. Hva serverer jeg?!

Er ikke så vant til å ha gjester (har det nesten aldri) og er litt redd ....

Nyttårsaften er jo en spsiell kveld, og jeg vil nødig dumme meg ut....

Det er en familie med barn som kommer, skal være en rolig og koselig kveld, ikke noen fest (men litt "festlig" bør det jo være, ikke som en helt vanlig kveld, liksom).

Det bør være mat som barn også liker, evnt må de få et alternativ (vil gjerne at alle skal like maten). Må ikke være alt for vanskelig å lage. Tips til drikke blir også tatt godt imot! Og dessert!

Hjelp meg, da folkens...!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/259655-hjelp-gjester-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Angelica :o)

7

• hidi

3

• Gemini

2

• ylvali1365381015

2

Gjest Dette skal vi spise

Marinert kalkunbryst er nydelig, og lager seg selv i ovnen. Jeg er ikke så flink til å lage saus, men knorr fløtesaus (ikke toro) med litt creme fraise eller fløte er nam, og fløtegratinerte poteter er veldig godt til. Samt rosenkål. :)

Annonse

Jeg er heller ikke vant til å ha middagsgjester så ofte, og særlig ikke på sånne spesielle dager. Men har hatt kalkun et par ganger de senere årene, en gang hel kalkun, en annen gang bare en hel kalkunfilet (bare to gjester i tillegg til oss selv).

Fordi jeg er såpass uvant med slike middager, så stresset jeg kanskje litt, men fikk gode tips om tilberedning og tilbehør her, og via oppskrifter ellers på nettet, så det ordnet seg finfint :)

Oppskrifter?

http://www.kokk.no/Desserter/Mokkakrem.shtml

Det heter mokkakrem og er kjempedeilig!

Indrefilèten bruner du først i panna, setter termometeret i den tykkeste enden og steker midt i ovnen på 125 grader til temp. er ca 60 grader. Beregn enogenhalv til to timers steketid...

Vinmonopolet anbefaler god rødvin til!

Gjest lomskhet

http://www.kokk.no/Desserter/Mokkakrem.shtml

Det heter mokkakrem og er kjempedeilig!

Indrefilèten bruner du først i panna, setter termometeret i den tykkeste enden og steker midt i ovnen på 125 grader til temp. er ca 60 grader. Beregn enogenhalv til to timers steketid...

Vinmonopolet anbefaler god rødvin til!

Usj, den desserten der så grusom ut... barn kan umulig like den?

Usj, den desserten der så grusom ut... barn kan umulig like den?

Mine elsker den! Den er som fløyel i munnen, mild og deilig...Jeg har min egen lille vri på den da.

Og den kan fint stå i kjøleskapet i flere timer, så serverer jeg pisket krem ved siden...

Gjest lofot morsk

Mine elsker den! Den er som fløyel i munnen, mild og deilig...Jeg har min egen lille vri på den da.

Og den kan fint stå i kjøleskapet i flere timer, så serverer jeg pisket krem ved siden...

Pisket krem.. *gøsse* Det passer ikke på bløtkake engang, nei, takke meg til andre ting her ja.

Annonse

Gjest Debra irl

Hva har du lyst på da? Hva er kosemat for dere?

I fjor ble forslaget taco kastet på bordet mens vi møttes i romjulen. Og det hadde alle lyst på. Så, nyttårsaften hadde vi taco! Alle voksne og barn veldig fornøyd.

Det viktigste er å kose seg.

Kalkun må det være syns vi :o)

Det ser flott ut med helstekt kalkun, men det blir saftigere med marinerte kalkunbryst, det tar kortere tid også. Kalkun er lettlaget mat!

Hvis du skal lage kalkun må du huske å beregne godt med tid til tining først. En frossen kalkun trenger 3 døgn i kjøleskapet for å bli gjennomtint. Oppskrifter på stuffing og sånt pleier å følge med kalkunen. Og husk at det ligger en pose med innvoller inni kalkunen som skal tas ut før steking :o)

Vi får også gjester. Skal ha kyllingfileer med godt tilbehør.

Dagen før får vi også gjester. Da lager jeg stekt laks med det som hører med.

Jeg synes jeg har stått på kjøkkenet i hele jula, jeg. Men jeg liker det også, da, det må jeg si.

Gjest Flystripa

Vi skal ha helstekt kalkun, med epler og svisker som stuffing. Kalkunen blir best på langtidssteking i stekepose (masse kraft som brukes i saus).

Mandelpoteter, babygulerøtter, waldorfsalat etc som tilbehør.

Dessert kan være riskrem, karamellpuddig eller lignende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...