Gå til innhold

Revmatisme?

Anbefalte innlegg

Hei

Sønnen vår er nå 3 år og 4 mnd. Det har i det siste gått opp for meg at han har perioder der han er stiv i knærne etter å ha våknet. Han går da med så stive knær som mulig og vil helst ikke gå i trapper. Hvis vi spør hvorfor, sier at han det gjør vondt i knærne (og i magen... - men den nevnes stort sett alltid). Stivheten går over i løpet av ca 15-20 min.

Både mannen min og jeg har lagt merke til dette, uten at vi har snakket om det tidligere. Vi har foreløpig ikke oversikt over hvor ofte periodene kommer og hvor lange de er, men det er noe som kommer og går.

Det hører med til historien at han hadde et tilfelle av septisk artritt da han var 15 måneder. Han ble behandlet med antibiotika først på sykehus og så hjemme, men såvidt jeg kan huske ble det ikke sikkert påvist bakterier i væsken de tappet fra kneet (noe som visst ikke var uvanlig).

Han er stort sett en frisk og sunn, litt kraftig gutt med normal vekst. Han har infeksjonsutløst astma som behandles med ventoline og flutide i forkjølelsesperioder. Han er kanskje litt senere enn gjennomsnittet i motorisk utvikling, men ikke unormalt sen.

Det jeg lurer på nå er om morgenstivhet i ledd er naturlig/vanlig hos en gutt på denne alderen, om det er noe spesielt vi bør se etter/legge merke til eller om dette er noe vi bør gå videre med?

På forhånd takk for svar.

Med vennlig hilsen

Kardemomme

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/259737-revmatisme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Jeg har ikke noen sikker forklaring på barnets symptomer.

Det kan skyldes smerter/ stivhet i muskulaturen eller i leddene, men stivhet om morgenen er ikke naturlig hos et barn i denne alder, og jeg kan heller ikke se at ventoline eller flutide skal gi slik stivhet. Det er heller ikke lett å koble artritten han hadde ved 15 mnd. alder til dagens symptomer, jeg mangler detaljerte opplysninger om laboratoriefunn fra denne tiden.

Pga. symptomene du beskriver og uklarheten omkring disse synes jeg du skal ta barnet med til barnelege, du kan vel oppsøke poliklinikken på sykehuset der barnet ditt ble behandlet ved 15 mnd. alder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/259737-revmatisme/#findComment-2072691
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...