Gå til innhold

Stadig større grupper på skolen, hva skal vi gjøre?

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret forelder

Poden går i en klasse sammen med 30 andre elever. Han er seks år og går i første klasse. I år er det to pedagoger, men neste år blir det bare en fast pedagog som får fortsette med dem. Vi får ingen gode svar av rektor om den andre pedagogen også kan fortsette, han svarer bare masse svada om budsjett og vi får se.... Noen andre som har lignende opplevelser. 31 små 6-7 åringer skal bli sett av en stakkars pedagog, som skal plastre sår, megle i krangler, passe på at alle har en å leke med og ikke minst tilpasse alle fag til hvert enkelt barn.

Håper ikke dere andre har det slik på deres skoler. Jeg er alvorlig bekymret for min podes fremtid, og vurderer som mariamamma å ta poden ut av den offentlige skolen.

Fortsetter under...

Gjest morentilfire

Dessverre, ifølge dagens nyheter gjelder dette flere kommuner. Antall elever pr lærer øker fra ca 16 til ca 19 %: Recorden er visst over 20%.

Dette kaller jeg er svik. Husker noen debatten fra den gang 6-årigene skulle begynne på skolen. Skulle det være via barnehagen eller skolen? Kunne skolen ivareta de små 6-åringene, lurte mange på. Barnehagene har jo bedre forutsetning for å dekke de emosjonelle behov for den enkelte; slik gikk debatten. Så fikk vi skole for 6-åringer, med vekt på sosial læring og naturfag. Men nå, nå er det behovet for lesekunnskap og realfag som er i fokus. Hvor er interessen for den enkelte 6-åringen? Her spriker jo modenheten enormt. Og hva fratar man egentlig en 6-åring av utviklingsmuligheter når man

fjerner både læreren, og tid og rom for lek?

Hilsen en engasjert

Det er nok sånn her også, selv om jeg har større unger.

Mange barn i hver gruppe.

Det er mange,mange ganger jeg har lurt på hva de skulle med skolestart et år tidligere, de har jo fanken ikke råd til å ta vare på barna jo.

Mange i hver klasse, ikke nok klasserom, ikke nok av ditt, ikke nok av datt.

Det er som det alltid sies, de som sitter på toppen kan umulig være "normale" mennesker med barn og det som vi på nedre nivå har ;)

Men se ann litt du, det kan hende at ting går bedre for barnet ditt enn fryktet.

Takk og lov så er det ofte det gjør det.

Oj, det var mange. Trodde det var en grense på 28 barn i en klasse, jeg.

På skolen til storesøster er de 2 klasser med ca. 20 elever i hver. Mitt inntrykk er at lærerene synes det er mer enn nok!

Ta det opp med FAU.

Oj, det var mange. Trodde det var en grense på 28 barn i en klasse, jeg.

På skolen til storesøster er de 2 klasser med ca. 20 elever i hver. Mitt inntrykk er at lærerene synes det er mer enn nok!

Ta det opp med FAU.

Grensene er opphevet, klasser finnes ikke lenger og kommunene kan selv bestemme. Og en kommune med dårlig øk hva gjør de? Ja gjett, flere elever pr lærer.

I praksis kan en lærer ha ansvar for 60 elever, selv om "anbefalingen" vel er 12-15.

Grensene er opphevet, klasser finnes ikke lenger og kommunene kan selv bestemme. Og en kommune med dårlig øk hva gjør de? Ja gjett, flere elever pr lærer.

I praksis kan en lærer ha ansvar for 60 elever, selv om "anbefalingen" vel er 12-15.

Huff, synes det høres veldig trist ut for barna at det skal være slik.

Hvordan i alle dager skal 1 voksen kunne "se" så mange individer?

Hvem er det som er ansvarlige for denne politikken da?

Heldigvis har vår kommune fortsatt klasser og lærere og elever, ikke grupper, ledere og brukere ;)

Annonse

Heldigvis har vår kommune fortsatt klasser og lærere og elever, ikke grupper, ledere og brukere ;)

Clemet opphevet dette i sin tid, og alle har siden "hyllet" kommunenes rett til å styre pengesekken selv.

I seg selv er det ikke en dårlig ide å oppheve klassegrensene. Det kan være situasjoner der en lærer kan "forelese" for mange elever og så frigjøres det lærere som kan arbeide med mindre gruppper. Men det er ikke det som skjer dessverre. "reformen" blir brukt for å spare penger.

Man må jobbe mot rikspolitikere for å evt øremerke penger til skolene eller velge lokalpolitikere som ikke bruker barn og skole som salderingspost.

I min sønns førsteklasse er de 54 elever. Det er 3 lærere, og de er delt inn i tre grupper med hver sin primærlærer, men klasserommet er felles og det er der de tilbringer mest tid.

Det ser ut til å fungere bra sett fra vår kant - det blir lagt forholdsvis stor vekt på disiplin og ro i klassen.

Gjest morentilfire

Ja, det er det som opptar meg også, som du ser i mitt første innlegg. Hvis en 1. klassing ikke blir sett, får han ikke innarbeidet rutinen med å stille spørsmål nå han ikke forstår. Og det et eksempel på begynnende lærevansker.

Og det virker som om det ikke finnes grenser. Hva sier statistikken neste år?

Caloni Makaroni

Kaller de seriøst elevene for "brukere" nå, eller var det bare for å sette ting på spissen?

Jeg må spørre, for intet forundrer meg lenger, sånn som de styrer med å forandre klasse til trinn, klassestyrer til kontaktlærer, og alt det der..;)

Clemet opphevet dette i sin tid, og alle har siden "hyllet" kommunenes rett til å styre pengesekken selv.

I seg selv er det ikke en dårlig ide å oppheve klassegrensene. Det kan være situasjoner der en lærer kan "forelese" for mange elever og så frigjøres det lærere som kan arbeide med mindre gruppper. Men det er ikke det som skjer dessverre. "reformen" blir brukt for å spare penger.

Man må jobbe mot rikspolitikere for å evt øremerke penger til skolene eller velge lokalpolitikere som ikke bruker barn og skole som salderingspost.

Jeg ser at det kan være fordeler med å kunne ha større og mindre grupper _av og til_. Hmmmm, må følge godt med ved neste stortingsvalg skjønner jeg!

Ja, det er det som opptar meg også, som du ser i mitt første innlegg. Hvis en 1. klassing ikke blir sett, får han ikke innarbeidet rutinen med å stille spørsmål nå han ikke forstår. Og det et eksempel på begynnende lærevansker.

Og det virker som om det ikke finnes grenser. Hva sier statistikken neste år?

Nemlig. Det er skremmende at ikke politikerene både på riks- og lokalplan ikke forstår dette. De har jo barn de også...

Annonse

Kaller de seriøst elevene for "brukere" nå, eller var det bare for å sette ting på spissen?

Jeg må spørre, for intet forundrer meg lenger, sånn som de styrer med å forandre klasse til trinn, klassestyrer til kontaktlærer, og alt det der..;)

Det var nok satt på spissen av meg. Jeg har heldigvis tilgode å høre noen kalle dem brukere. Men det ville ikke forundre meg om det ble slik om en stund.

Sukk...

Gjest venter tredjemann

Vår pode går i en gruppe på 52 barn på andre trinn. Den er delt inn i tre undergrupper med hver sin primærkontakt (pedagog). Men det skjer bare 3 t i uke + når de skal forholde seg til oss foreldre. Noen timer deler de gruppen i to. Og mesteparten av tiden er de en stor gruppe på 54 barn med to pedagoger.

Helt håpløst!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...