Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan fortelle meg når småbarn begynner å få tenner?

Har en gutt som blir 3 mnd den 11 januar. Han skal hele tiden bite på fingeren min. Prøver seg på bitering men får ikke ordentlig tak på den. Han tygger hardt og jeg begynner å lure på om tennene er på vei.

Han har helt siden han ble født også sover ganske godt, hele natten fra 8 om kvelden til 8-9 om morgenen (med unntak av matinntaket) - i det siste sover han mye mer urolig og lurene på dagtid varer bare 5-10 minutter. Han finner ikke roen liksom.

Har ingen peiling på når tid de kan begynne å dukke opp... så derfor spør jeg dere hva dere vet..

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260130-sm%C3%A5barn-og-tenner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er de som er født med tenner, og det er de som ikke får det før lenge etter første bursdag. Så det er vanskelig å si.

De fleste får dem når de er ca. 6-7 mnd gamle. Men det er ikke uvanlig å få dem tidligere heller.

Alle mine har blitt veldig "munnfokusert" i 3-mnd alderen. Men de har ikke fått tenner da. Første fikk tenner da hun var 7 mnd, andre da hun var 10 og minsten fikk første tann dagen etter første bursdag.

Annonse

Det er de som er født med tenner, og det er de som ikke får det før lenge etter første bursdag. Så det er vanskelig å si.

De fleste får dem når de er ca. 6-7 mnd gamle. Men det er ikke uvanlig å få dem tidligere heller.

Alle mine har blitt veldig "munnfokusert" i 3-mnd alderen. Men de har ikke fått tenner da. Første fikk tenner da hun var 7 mnd, andre da hun var 10 og minsten fikk første tann dagen etter første bursdag.

Takk for svar! Jeg får drøyen å se. skal til helsestasjon den 9 så da får vi se:)

Takk for svar! Jeg får drøyen å se. skal til helsestasjon den 9 så da får vi se:)

Det er kjempespennende å vente på tenner. Plutselig en dag ser man et lite "riskorn" i munnen på den lille. Så kjenner man etter og det er hardt. Like herlig følelse hver gang!

Det der behøver absolutt ikke å bety at det er tenner på vei, men det KAN jo være det. ;)

Er det ikke 6-8 mnd som er standarden for første tann da, men mange som får lenge før og lenge etter.

Jeg har også hørt at standaren er ca 6 mnd, men mannen min er fast bestemt på at han fikk tenner ca ved 3 mnd alderen.

Skal på helsestasjonen om kort tid så jeg får vel vite det da,men mener selv nå at det ER dette han sliter med.

Han slever så utrolig nå, skal hele tiden ha fingeren min i munnen og biter sammen så snart jeg er ved tannkjøttet og ser ut til å synes der rett og slett er deilig når jeg stryker fingeren langs gommen hele veier fra ende til annen.

Vi får se. førstefødte og jeg har egentlig liten anelse..

Vet om en som ble født med ei tann, jeg. Og minsten vår fikk sine første når han var 3,5 mnd. Så hvorfor ikke!

Heldigvis var jeg aldri plaga med biting i fhd til amming, men det var jo tidlig å begynne med tannpussen, da.

Jeg pumper meg , så tidlig tenner spiller ingen rolle.

"Tannpussen" har vi hatt i 3-4 dager nå. Han nyter rett og slett bevegelse i gommen og nyter når jeg stryker fingeren langs tannkjøttet. DERFOR tror jeg det er tennene som ventes.. men vi får se:) Plutselig en dag så vet jeg det:) HEHE

Annonse

Jeg har også hørt at standaren er ca 6 mnd, men mannen min er fast bestemt på at han fikk tenner ca ved 3 mnd alderen.

Skal på helsestasjonen om kort tid så jeg får vel vite det da,men mener selv nå at det ER dette han sliter med.

Han slever så utrolig nå, skal hele tiden ha fingeren min i munnen og biter sammen så snart jeg er ved tannkjøttet og ser ut til å synes der rett og slett er deilig når jeg stryker fingeren langs gommen hele veier fra ende til annen.

Vi får se. førstefødte og jeg har egentlig liten anelse..

Ja, det kan godt være tenner, men alle på 3 mnd gjør som det uten at det er tenner på vei. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...