Gå til innhold

Sår som ikke får gro


Gjest Vew

Anbefalte innlegg

For 5 dager siden fikk jeg brystbetennelse pga. sår på brystvortene. Disse sårene får ikke ro til å gro pga. at jeg jevnlig pumper ut melk, og da sprekker sårene opp igjen og jeg begynner å blø.

Har prøvd Brulidine sårsalve.

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Sikker på at det ikkje er sopp? Du kan ha blitt smitta av munnen til barnet...

Det vart eg, og fekk sår som ikkje ville gro,var i tillegg tørr og raud rundt brystvorta. Hadde det sånn i ca 2 veker, så begynte eg med canestenkrem (må vaskast vekk før amming)og dagen etter var såra ikkje vonde meir, og neste dag var dei heilt grodd.

Men hvis dette ikkje er aktuelt for deg, kan du jo prøve å smørje deg med reine fett-kremar som purelan eller lansinoh.(apotek/helsekost)Kvifor pumpar du deg,forresten? Mi erfaring er at det gjer såre brystvorter endå vondare, då pumpinga belastar brystvortene meir. La dessutan brysta lufttørke godt mellom måltida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albueskjell! Ring barselavdelingen du fødte på og hør om de har, ellers er det visst noen helsekoster og apoteker som selger dem - evt. gå i fjæra selv. Ha dem på brystvorten inni bh'en om dagen, om natten trenger brystvortene luft (men ha gjerne bh på, ullinnlegg er toppers for såre brystvorter - papir er som å be om sår!). Jeg trengte aldri bruke skjellene mer enn 1 - 2 dager så var alt av sår og sprekker borte vekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Vew. Du sier ingen ting om du får behandling for brystbetendelsen din og hvorfor du pumper. Håndmelking er mere skånsomt enn pumping, men hvis barnet dit suger effektivt og uten at det er smerte fullt for deg, er det det beste. Vask brystene med lunkent vann, lufttørr etter hvert måltid/utpumping. Hvis du ikke får tak i albueskjell (det er kaldt i sjøen nå!) kan du skaffe deg melkeoppsamlere med pustehull i på apoteket å ha disse inne i bh. Vitsen er at du ikke har noe som gnisser og irriterer. Hvis du bruker noen for for salve, vær nøye med håndvask før du smører deg. Hvis du bruker ullinnlegg, kok dem daglig. Vaskes først som ullvask, legges våte i kokende vann og kokes i noen minutter. Like fine! Kom tilbake med mere opplysninger hvis du trenger mere råd. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier også albueskjell. Jeg fant bare mitt ene en gang jeg hadde sår på begge brystvortene, og da kvelden kom var det med skjellet helt bra mens det andre fremdeles var vondt som fy!.

Dessuten er jeg enig i at pumping gjør vondt verre. Hvis du må pumpe, er det 1000 ganger bedre for såre brystvorter å håndmelke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Jeg hadde vonde sår i begynnelsen som ikke ville gro. Prøvde albueskjell men det var ikke løsningen for meg. Derimot smurte jeg veldig forsiktig med purelan salve etter hvert måltid. Presset ut en del melk som fikk tørke skikkelig på vrta, deretter tok jeg på salve. Gikk så mye jeg bare kunne med bare bryst og brukte BH med klaffen nede slik at vorta hang i friluft.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...