Gå til innhold

ferie rett etter skolestart

Anbefalte innlegg

Vi har mulighet for å få en gratis sydentur til høsten. Problemet er at den turen skal gjennomføres i september, det vil si 3 uker etter skolestart. Min sønn er en stolt førsteklassing til høsten, så det jeg lurer på er om det kan være bra å ta ham ut fra skolen i en uke rett etter at han har begynt på skolen. Føler selv at han må bruke tiden på skolen, komme seg inn i miljøet og bli kjent med sine klassekamerater. Han kjenner ingen han skal begynne sammen med.

Dette blir ett dilemma for oss, men vi gjør helt klart det som vil være best for sønnen vår.

Skal, skal ikke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260246-ferie-rett-etter-skolestart/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuppa mi hadde en del tilpasningsproblemer da hun begynte i første klasse nå i høst og det hadde definitivt _ikke_ gjort det noe bedre om hun hadde blitt fjernet fra skolen en uke mens de andre ungene ble enda bedre kjent med hverandre og hun ville falt enda mer utenfor når hun kom tilbake.

Men det er heldigvis ikke alle unger som får en sånn start som snuppa mi fikk da.

Jeg tror desverre dette er et utrolig dårlig tidspunkt å ta ungen ut av skolen på. De første ukene er viktige i forhold til det sosiale, og det er vanskelig å komme inn igjen i klassen når han har vært borte flere dager så tidlig i 1. klasse.

Jeg vet om ei jente som var syk i to uker tidlig på høsten i 1. klasse, og hun slet med å komme inn igjen i miljøet i flere måneder.

Så for sikkerhets skyld hadde jeg ikke reist med guttungen.

Annonse

Hva med å ta turen uten sønnen? har dere noen nær familie som kan passe han så hadde kansje det vært en ide?

Vet jo det er fint for barna å også ha ferie, men hva om han feks. får velge selv?

god tur(?)

Det er besteforeldrene som koster på turen til oss og mine søsken så det ingen igjen til å passe ham. Alle er på ferie.

Var eg. mening at vi skulle dra til våren, men da var det så mange andre det ikke passet for.

Det er besteforeldrene som koster på turen til oss og mine søsken så det ingen igjen til å passe ham. Alle er på ferie.

Var eg. mening at vi skulle dra til våren, men da var det så mange andre det ikke passet for.

Da syns jeg ærlig talt de kunne finne 3 andre uker!! At din sønn begynner på skolen er jo noe stort som skjer, og jeg ville ikke la han være borte fra skolen så lenge.

men det er min mening da...

Lykke til!!

Gjest førskolelærer to be

Ville ikke gjort dette. Det er et stort skritt for de små å begynne på skolen. Da bør det prioriteres å komme inn i et godt miljø med vennskap og bli-kjentfaser. Hvis dere reiser bort vil han ikke være med i bli-kjent-fasen og i værste fall falle utenfor "gruppen/e" allerede ved skolestart. Det er veldig uheldig for barnet.

Kan ikke dere få turen når det passer for dere da? (må alle reise "sammen"!??)

Annonse

Vi skal også på en slik tur -men fordi det er to stk. i reisefølget som skal begynne på vidergående - så tar vi turen fra 28.juli og 14 dager frem. Så synd dere ikke planla slik at det passet for alle!

Om det ble for dyrt før skolestart - så kunne jo dere tilbydd dere å betale noe selv.

Jeg er så familiekjær at jeg hadde sikkert tatt ungen ut en uke jeg da....selv om det sikkert ikke er så bra.

Det er vel det som er vitsen? - Vi skal også på en slik slektstur til høsten.

Jo, jeg skjønner den, men når noen faller utenfor så må det gå an å flytte turen (likesom de flyttet den en gang før) eller gi dem en liten reise etterpå!?

Fikk selv et slikt tilbud når min førstefødte var 4uker og kunne ikke være med. Fikk derimot plukke meg ut barnevogn istedet.*S*

Jo, jeg skjønner den, men når noen faller utenfor så må det gå an å flytte turen (likesom de flyttet den en gang før) eller gi dem en liten reise etterpå!?

Fikk selv et slikt tilbud når min førstefødte var 4uker og kunne ikke være med. Fikk derimot plukke meg ut barnevogn istedet.*S*

Ja - jeg syns også de skulle flyttet den.

Jeg hadde absolutt ikke gjort det.

Og jeg er sær nok til å mene dette helt uavhengig av om gutten kommer på etterskudd sosialt av det eller ikke.

Jeg er helt imot å signalisere til barn at man går på skolen eller lar være ettersom det passer. Jeg synes ikke man skal ta dem ut av skolen uten å ha en helt spesiell grunn til det.

Jeg hadde absolutt ikke gjort det.

Og jeg er sær nok til å mene dette helt uavhengig av om gutten kommer på etterskudd sosialt av det eller ikke.

Jeg er helt imot å signalisere til barn at man går på skolen eller lar være ettersom det passer. Jeg synes ikke man skal ta dem ut av skolen uten å ha en helt spesiell grunn til det.

Enig med deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...